Announcement

Collapse
No announcement yet.

Groene laserpointers gevaarlijk of niet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Groene laserpointers gevaarlijk of niet?

Ik heb 2 groene laserpointers gekocht via Ebay bij de volgende verkoper: auction288 (mocht er interesse zijn, er zijn er velen die ze verkopen hoor!)
    De een is een 10mW en de andere een 20mW ter vergelijking bij Orion verkopen ze een 1-3mW en een 3-5mW.

Ik heb ze zonet ff getest buiten. Alhoewel het erg bewolkt is, is het wel leuk om ff te kijken hoe ver die komt (nadeel is dat ze het straaltje kunnen volgens :P)
    Je merkt wel verschil tussen de 10 en 20 mW, de 20mW is een stuk helderder. Ze zijn allebij wel duidelijk, maar ben blij dat ik geen 1-3mW heb gekocht!
    Ben wel benieuwd hoe die presteerd tijdens een compleet heldere nacht.

Ik heb ze gekocht zodat ik anderen een keer wat kan aanwijzen aan de nachthemel. Het is altijd zo'n gekloot om mijn vriendin of me ouders ofzo wat aan te wijzen en ze zien het maar niet.
    Dacht ik laat het jullie even weten.
    Edit Nop- Meer dan 20mW is voor de hobby niet nodig!
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

ik ken er 1 regelen voor je met kleine 250mw ( loopt op tot 370mw )
    brand de ballonnen kapot :P ook een groene laser, hebben stel idioten in USA ontworpen kost alleen 795 euri per stuk maar je zal leven lang lol aan hebben

Comment

Ach ja, op speurders staan ze ook wel, nog zwaardere.
      Maar ja, geld he!! Koop ik liever leuke dingen voor.
      Maar opzich is het grappig ja om in de verte ballonnen kapot te branden

Bijvoorbeeld bij een ballonwedstrijd (wie kent ze niet van vroeger)
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Comment

Goed!!!
        Ik heb ze de afgelopen dagen even een beetje bekeken.
        In heel vochtig weer en gisteren en vanavond bij helder weer.
        Man man man wat een pracht apparaatjes zeg!!!
        Bij mistig weer zag je niet zo gek veel verschil in de straal, maar bij helder weer zag je echt dat de 20mW een stuk feller is.
        Niet dat de 10mW slecht zichtbaar was hoor.

Als je ze schijnt naar een ster of planeet, heb je echt het gevoel dat je m zo aan kan raken!

Zag in de verte nog 2 vogels vliegen, als ik er heen scheen zag je ze gewoon wegduiken voor de straal

Al met al denk ik hier wel wat jaartjes plezier mee te kunnen hebben

Comment

Hallo Erwin en Ossi,

Het zijn wel klasse 3B lasers. Gevaarlijk speelgoed.
          Klasse 3B lasers hebben een output van maximaal 500 mW, voldoende om oogletsel te veroorzaken. De ernst en omvang van de oogschade hangt af van verschillende factoren, zoals het vermogen dat op het netvlies is terecht gekomen, en de blootstellingsduur. Klasse 1, klasse 2, klasse 3A en klasse 3B lasers hebben niet voldoende vermogen om huidschade te veroorzaken.

Ik wil niet bestraffend overkomen maar een planisfeer lijkt me stukken veiliger.
          [url=http://carshownet.com]video[/url]

Comment

Originally posted by Tonnie
            Hallo Erwin en Ossi,

Het zijn wel klasse 3B lasers. Gevaarlijk speelgoed.
            Klasse 3B lasers hebben een output van maximaal 500 mW, voldoende om oogletsel te veroorzaken. De ernst en omvang van de oogschade hangt af van verschillende factoren, zoals het vermogen dat op het netvlies is terecht gekomen, en de blootstellingsduur. Klasse 1, klasse 2, klasse 3A en klasse 3B lasers hebben niet voldoende vermogen om huidschade te veroorzaken.

Ik wil niet bestraffend overkomen maar een planisfeer lijkt me stukken veiliger.
            Ik snap dat je niet bestraffend over wil komen, maar die laatste opmerking slaat als een l*l op een drumstel met een k*tgeluid :P
            Waarom zou zo'n laserpointer nou gevaarlijk zijn?
            Als je hem gewoon gebruikt waar die voor is bedoeld dan is er toch niets aan de hand?
            Hij ligt ook buiten bereik van kleine kinderen!
            En mochten er mensen overvliegen door de Redbull dan kan ik alleen maar zeggen dat het hun eigen schuld is!!

Comment

die dingen zijn gevaarlijker als je denkt. Ik werkt op school met verschillende klasses aan lasters. Waarbij ik bij sommige gewoon moet opletten dat ik er niet recht in kijk, of directe reflectie niet in mijn ogen krijg. Maar bij een aantal andere daar moet ik verplicht bril op omdat de reflect op een papiertje al gevaarlijk is!
              [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Comment

Hoe groot is de kans nou dat je recht in je eigen of iemand anders z'n ogen schijnt? Dat gaat niet per ongeluk... Als je voorzichtig en een beetje normaal met die dingen omgaat is er niks aan de hand.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Hoi Ossi,

Tja, dat krijg je van slappe stok op een strak vel.

Mocht je de 20mW vergeten uit te zetten en je richt per ongeluk toevallig recht een seconde in andermans pupil is er blijvend letsel waar een ander zijn leven lang plezier aan heeft. Dit ondanks het snelle oogreflex. Het kan jou en mij overkomen en van opzet kan ook geen sprake zijn.

Ik heb even op internet het volgende stukje gecopieerd......

Acties van de Nederlandse overheid

Het RIVM heeft de hiervoor vermelde resultaten en ontwikkelingen enkele weken geleden aan het Ministerie van VWS medegedeeld. Ook de Gezondheidsinspectie Den Bosch heeft het probleem gesignaleerd en een tiental laserpointers doorgemeten en op basis hiervan de minimale veilige afstand berekend. Zij kwamen tot vergelijkbare resultaten. Een en ander was voor het ministerie van VWS reden om samen met de Hoofdinspectie voor de Gezondheidsbescherming (IGB) in actie te komen.
                  Zij komen onder andere tot de conclusie dat:
                  1. klasse 3 laserpointers onveilig zijn, zelfs voor professioneel gebruik. Oogbeschadiging kan al bij een blootstellingsduur van 0,25 s optreden. Een uitverkooptermijn acht zij gezien het potentiŽle gevaar niet acceptabel.
                  2. klasse 2 laserpointers zijn in beginsel niet geschikt als speelgoed. Ook voor deze lasers geldt dat bij een blootstellingstijd van 0,25 s oogletsel op een afstand van minder dan 1 meter mogelijk is. (Klasse 2 lasers zijn zichtbaar-lichtlasers, met een maximaal vermogen van 1 mW, waarbij de blootstellingslimiet niet kan worden overschreden bij een blootstellingsduur van maximaal 0,25 s)
                  3. de consument geen kennis heeft van het risico op oogletsel.

Aangezien de importeurs en de branche-organisaties geen mogelijkheid zagen om deze informatie op korte termijn te verstrekken, heeft het Ministerie op 27 april 1998 besloten de verkoop van klasse 3 laserpointers met onmiddellijke ingang te verbieden. Maatregelen om de verspreiding van klasse 2 laserpointers te voorkomen worden nog in overweging genomen.

Ook zal het Ministerie van Justitie deze apparaatjes onder artikel 4 lid 7 van de Wapenwet plaatsen. Dit houdt in dat ze worden aangemerkt als gebruiksvoorwerpen die als wapen geschikt zijn. Consequentie hiervan is dat jongeren onder de 18 jaar dergelijke dingen niet in hun bezit mogen hebben. Tevens biedt dit de politie de mogelijkheid om over te gaan tot inbeslagname.

Bron : http://www.nvs-straling.nl/wetens/nis/a ... tikel9.asp

Comment

Hoi Ossi,

Mocht je de 20mW vergeten uit te zetten en je richt per ongeluk toevallig recht een seconde in andermans pupil is er blijvend letsel waar een ander zijn leven lang plezier aan heeft. Dit ondanks het snelle oogreflex. Het kan jou en mij overkomen en van opzet kan ook geen sprake zijn.
                    Ik snap dat je het goed bedoeld, maar we zijn allemaal toch verantwoordelijk genoeg om niet met dit spul te gaan spelen bij andere mensen.
                    De laserpointer heeft geen aan/uit schakelaar, het is gewoon een drukknop die je ingedrukt moet houden om hem te laten schijnen.
                    Dus als ik klaar ben kan ik hem gewoon loslaten.

Comment

Hoi Ossi,

Ik schrik aleen van je advies ;

Als je er 1 koopt, koop er dan 1 met zo'n hoog mogelijk mW-age. Vandaar dat ik reageer.

Ik maak even van de gelegenheid gebruik me voor te stellen. Ik loop geruime tijd dit form af. Het heeft me enorm geholpen om materiaal keuze te maken. Dankzij jou en anderen met open discussies. Ik begin met de lidl scoop en heb een super plossl van TS erbij gekocht. 32, 9, en 6 en een 15mm china plossltje met een maanfilter 25%.

Comment

Hoi Ossi,

Ik schrik aleen van je advies ;

Als je er 1 koopt, koop er dan 1 met zo'n hoog mogelijk mW-age. Vandaar dat ik reageer.

Ik maak even van de gelegenheid gebruik me voor te stellen. Ik loop geruime tijd dit form af. Het heeft me enorm geholpen om materiaal keuze te maken. Dankzij jou en anderen met open discussies. Ik begin met de lidl scoop en heb een super plossl van TS erbij gekocht. 32, 9, en 6 en een 15mm china plossltje met een maanfilter 25%.
                        Welkom

Wat ik bedoelde met die zin is waarschijnlijk dat een 1-3 mW wel heel weinig ligt afgeeft. Dat is gewoon een standaard laserpointer die "denk" ik niet goed genoeg zijn.
                        Ik zie namelijk duidelijk verschil tussen de 10 en de 20mW, de tien is ruim voldoende, maar nu ik beter weet zou ik niet gauw 1 lager dan 10 kopen.

Comment

Hoi Ossi,
                          Tja, dat krijg je van slappe stok op een strak vel.
                          Top opmerking Tonnie! Ha ha ha.

En Ossi: let een beetje op je taalgebruik op dit forum. Je kan soms erg bot en zelfs beledigend uit de hoek komen.
                          (ik ben overigens geen forumbeheerder, gewoon bezoeker: dus dit is mijn peroonlijke mening).

Vriendelijke groet
                          Harro
                          Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 56cm Newton, wat fijne oculairtjes en 'n goed gezelschap (560mmF/3,6 Nagler31 Ethos13+8 Nop Roel Steem Oetie Marco REM & vele anderen)

Comment

Yeps, ik heb een 20mw groene laser. Bijna verplicht nu, want er is niets leukers dan uitleggen van sterrenbeelden enzo. Pennetje gaat standaard mee in de koffer, en koters blijven er met hun handjes vanaf. Zo.
                            46cm Martini dobson | 20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Zeiss 10x56 Nachtjager

Comment

Originally posted by Nop
                              Yeps, ik heb een 20mw groene laser. Bijna verplicht nu, want er is niets leukers dan uitleggen van sterrenbeelden enzo. Pennetje gaat standaard mee in de koffer, en koters blijven er met hun handjes vanaf. Zo.
                              Top aanschaf!! :lol:
                              Waar heb je m gekocht? En voor hoeveel?

Comment

Working...
                              X