Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zoom oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zoom oculair

Ik heb een vraagje.
    Is het beter om een zoom oculair te nemen dan gewoon losse oculairs??

Ik heb een zoom oculair gevonden,Orion 1.25" Explorer II 7-21mm Zoom Oculair. is het wel een goeie oculair??

http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... df747e4041
    Technology is our future

Ik heb zelf geen ervaringen met deze oculairen maar dit is wat ik er veel over gehoord heb: Zoomoculairen hebben door hun opbouw in de regel altijd last van een heel smal beeldveld en slechtere beeldkwaliteit dan een goed normaal oculair met dezelfde vergroting.

Ik heb zelf slecht één keer door een zoomoculair gekeken en ik werd er niet vrolijk van.. Ik zou liever een setje goede vaste oculairen aanraden dan een zoomoculair...

Maar misschien had ik net een slechte te pakken en zijn anderen wel wat beter.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

de Televue click zoom. is wel een van de betere zoom oculairs. kost wel iets maar koop maar eens 4 goede oculairs.

eyerelief van 15/20 mm en beeldveld van 40 tot 55 gr

http://www.televue.com/engine/page.asp?ID=112

Commentaar

Ik heb zelf de meade serie 4000 zoom en ik ben er zeker niet ontevreden over. Geeft goed beeld maar hij is wel erg zwaar en groot

Commentaar

Of de LV zoom, schijnt dezelfde als de TV maar zonder de click stops. Goede optiek. Zeer de moeite op demoavonden...en voor open sterrenhopen....
          Obsession 18 inch F/4.5
          Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Als je scherpte en contrast belangrijk vindt (samen met eventueel een groot beeldveld) ben je beter af met aparte oculairen. Zijn gebruiksgemak en in iets mindere mate je portefeuille belangrijk dan kan je misschien eens denken over de aanschaf van een zoom.