Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

barlow lens of kleiner oculair?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

barlow lens of kleiner oculair?

Wat kun je beter gebruiken?

een 10 mm oculair, of een 2 * barlow lens op een 20 mm oculair.

Door een barlow ertussen te zetten verlies je een beetje licht (de barlowlens laat niet 100% van het licht door), maar houd je wel de eye relief (maximale afstand van je oog tot het oculair) dat bij het oculair hoort. Omdat oculairs met langere brandpuntsafstanden vaak langere eye relief hebben is een barlow hierom vaak handig voor brildragers. Het is dus een compromis: met een barlow iets minder licht (en de kans op extra beeldvervorming, afhankelijk van de kwaliteit van de barlow) maar wel de mogelijkheid tot fijnere eye relief. Zonder barlow heb je minder lenzen in je lichtweg staan (dus is het beeld wat helderder en minder vervormd), maar heb je weer een kortere eye relief.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik ben nog niet al te handig met telescopen,

Ik begrijp uit je opmerking dat ik met een barlow ahw nog steeds door een 20 mm oculair kijk. Maar dat de maan of zon gewoon 1 keer zo groot in beeld komt.

Dat laatste was een beetje mijn bedoeling.
      Ik kan wel de 10 mm pakken maar dan is het gaatje om door te kijken zo'n stuk kleiner.

Of vergis ik mij nu?

Commentaar

De vergroting die je behaalt met een 10mm oculair versus een 20mm oculair in combinatie met een 2x barlow is even groot. Maar oculairs met langere brandpuntsafstanden hebben vaak een langere eye relief dan die met kortere brandpuntsafstanden: je kunt je oog verder van het oculair afhouden en nog steeds het beeld goed zien. Iets comfortabeler dus. De eye relief van een oculair is iets dat niet verandert als je een barlow gebruikt!
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik ben het er op zich wel mee eens, ware het niet dat ik Barlows echt ruk vind!
          Ik heb Meade serie 4000 APO 2x Barlow, maar als ik m gebruik bij de Lidlscoop, dan gebruik ik liever een 9mm (heb geen tien) dan een 20+barlow.
          De inkijk hoek moet opeens veel preciezer zijn door een barlow.

Ik wil ff kijken hoe die barlow bevalt in mijn C8, als ie daar ook niet bevalt, dan verkoop ik m gewoon.
          Of ik moet m gaan gebruiken voor fotografie om mijn brandpunt te verlengen. Maar dat zie ik dan wel weer.

kort gezegt: ik zou gaan voor de 10mm!
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Je hebt barlows en barlows natuurlijk. Ik heb een gso r*kbarlow die alleen maar kleurfouten genereert. Voor 150 euro heb ik een celestron ultima barlow gekocht en die is geniaal. Geen kleurfout te bekennen. In welke kijker dan ook.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
              Je hebt barlows en barlows natuurlijk. Ik heb een gso r*kbarlow die alleen maar kleurfouten genereert. Voor 150 euro heb ik een celestron ultima barlow gekocht en die is geniaal. Geen kleurfout te bekennen. In welke kijker dan ook.
              Toch wel duur die Ultima, of heb je die al lang? TV2 gaat in Belgie voor pakweg 129 over de toonbank....de orion shorty plus voor 95
              Obsession 18 inch F/4.5
              Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Welkom op het forum fmeireso.
                Ja, ganymedes he. Niet de goedkoopste, maar wel een uitkomst als je snel iets wilt (ik woon vlak bij Ganymedes). Ik had snel iets nodig voor mijn binoviewer en webcamactiviteiten. Een slechte barlow verpest alles.
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Dank je wel !

Snelheid wil idd ook wel iets zeggen. Ik gebruik een TV2 ,eigenlijk puur toeval en dit omdat dat bestelde orion shorty plus maar niet geleverd kon worden, heb dan maar iets meer betaald voor de Televue, maar eerlijk gezegd ik heb me dat niet beklaagd achteraf...een goede barlow is de moeite waard...
                  ----
                  Je wilt weer winter...tja ik heb dat ook. Mijn collega's op het werk klagen altijd over die lange donkere winteravonden en laten hun lip hangen...maar ik loop er dan altijd opgeruimd bij...tenminste als het helder is...
                  Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Ik ga binnekort de meade 5000 telextender halen, bevindingen komen uiteraard in een mini revieuw

Commentaar

Heel waarschijnlijk een goede keus. Deze is naar ik meen een equivalent van een powermate.
                      Ik zie je reviewtje graag tegemoet...
                      Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Even een vraagje van mijn kant.

Ben je bij een Barlow niet meteen je groothoek kwijt?
                        Dus als je een oculair met 70 graden kijkveld heb, ben je dit dan niet kwijt door een barlow?
                        Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
                          Even een vraagje van mijn kant.

Ben je bij een Barlow niet meteen je groothoek kwijt?
                          Dus als je een oculair met 70 graden kijkveld heb, ben je dit dan niet kwijt door een barlow?
                          ja en nee .
                          nee omdat een oculair op een barlow hetzelfde doet als een kleiner oculair zonder barlow , dus meer vergroten .
                          ja omdat in sommige gevallen vigneting kan ontstaan.
                          een goed oculair heeft een scherp afgetekend beeldrand , met de barlow kan er een wazige beeldrand bijkomen
                          dit laatste gaat op voor oculairs vanaf 20mm en meer .

Commentaar

Men vergete ook niet dat een barlow de afbeeldingseigenschappen van een oculair kan verbeteren. Een goedkoop plossl kan aan de rand beeldfouten gaan vertonen, met een barlow zal dit verbeteren. Je F waarde verdubbelt(2x barlow) dus dit stelt minder eisen aan je oculair. De meeste oculairen presteren goed boven F/6 en meer, bij F/5 of minder is dit een ander verhaal.
                            Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Werken...
                            X