Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zonnefilter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zonnefilter

ik ga een zonnefilter maken voor mijn 25cm dobson telescoop. ik heb eventjes wat info nodig van mensen die verstand hebben van dobson en zonnefilters. ik hoor net dat het verstandiger is tegen het kapot gaan om een klein gaatje te maken als zonnefilter.. helemaal bedekt met zo'n rondje, maar ik hoor ook dat als je hem wel helemaal maakt, dat je dan veel meer resultaat hebt. ik wil uiteraard veel resultaat.
    heeft hier iemand ervaring met een 10" dobson telescoop en een zonnefilter?

Ik heb daar geen ervaringen mee helaas, maar ik wil er ook een bouwen! Ik ga polymeerfolie gebruiken (te koop bij Urania's astroshop, geloof ik) omdat dat de zon in een mooie oranjegele kleur weergeeft - en ook prima contrast biedt voor zonnevlekken.

Je ziet wel vaker dat mensen slechts een klein gedeelte van de complete opening gebruiken met een zonnefilter voor zonne-observaties, omdat je toch zat licht ontvangt. Maar als je net zo'n scheidend vermogen wilt halen als bij 'normale' observaties vraag ik me af hoe groot je die opening moet maken. Overdag heb je denk ik wel te maken met onrustigere lucht dan 's nachts, en daardoor gaat de maximaal bruikbare vergroting omlaag. Eigenlijk moeten we dus uitvinden hoeveel die maximaal nuttige vergroting bedraagt, en daarmee dan weer de meest geschikte opening erbij zoeken (volgens die vuistregel van: max vergroting = 50 x diameter in inches). Op die manier haal je het meest uit je scoop, denk ik... kan iemand met ervaring hier een licht op werpen?

[edit]: Heu... moest inch zijn ipv mm.

[edit]: Polymeerfolie is trouwens ook sterker dan Baaderfolie - en dus ook wat veiliger.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Re: zonnefilter