Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zonnefilter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zonnefilter

ik ga een zonnefilter maken voor mijn 25cm dobson telescoop. ik heb eventjes wat info nodig van mensen die verstand hebben van dobson en zonnefilters. ik hoor net dat het verstandiger is tegen het kapot gaan om een klein gaatje te maken als zonnefilter.. helemaal bedekt met zo'n rondje, maar ik hoor ook dat als je hem wel helemaal maakt, dat je dan veel meer resultaat hebt. ik wil uiteraard veel resultaat.
    heeft hier iemand ervaring met een 10" dobson telescoop en een zonnefilter?

Ik heb daar geen ervaringen mee helaas, maar ik wil er ook een bouwen! Ik ga polymeerfolie gebruiken (te koop bij Urania's astroshop, geloof ik) omdat dat de zon in een mooie oranjegele kleur weergeeft - en ook prima contrast biedt voor zonnevlekken.

Je ziet wel vaker dat mensen slechts een klein gedeelte van de complete opening gebruiken met een zonnefilter voor zonne-observaties, omdat je toch zat licht ontvangt. Maar als je net zo'n scheidend vermogen wilt halen als bij 'normale' observaties vraag ik me af hoe groot je die opening moet maken. Overdag heb je denk ik wel te maken met onrustigere lucht dan 's nachts, en daardoor gaat de maximaal bruikbare vergroting omlaag. Eigenlijk moeten we dus uitvinden hoeveel die maximaal nuttige vergroting bedraagt, en daarmee dan weer de meest geschikte opening erbij zoeken (volgens die vuistregel van: max vergroting = 50 x diameter in inches). Op die manier haal je het meest uit je scoop, denk ik... kan iemand met ervaring hier een licht op werpen?

[edit]: Heu... moest inch zijn ipv mm.

[edit]: Polymeerfolie is trouwens ook sterker dan Baaderfolie - en dus ook wat veiliger.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Re: zonnefilter

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
      ik ga een zonnefilter maken voor mijn 25cm dobson telescoop. ik heb eventjes wat info nodig van mensen die verstand hebben van dobson en zonnefilters. ik hoor net dat het verstandiger is tegen het kapot gaan om een klein gaatje te maken als zonnefilter.. helemaal bedekt met zo'n rondje, maar ik hoor ook dat als je hem wel helemaal maakt, dat je dan veel meer resultaat hebt. ik wil uiteraard veel resultaat.
      heeft hier iemand ervaring met een 10" dobson telescoop en een zonnefilter?
      Hi Miranda

for get a big result by watching the sun as you wish, you have to make a solar-filter in size of your aperture. There is no problem to work with the Baader Solar Filter Folie, wich is known as a very good Filter.
      By using the Folie carefull there is usualy no reason to think it would rip or it will become small holes.
      Most people take a small aperture (50 or 100 mm) for watching the sun, where there is a lot of light is coming in a telescope to observe well. But with a full aperture (10") there you will see much more details on the surface. With a ND 5 (visual Filter) you will not need to use a grey filter on the eyepiece.

Clear skys
      Robert
      Robert

HoO Germany
      Heinsberg
      near Roermond

Commentaar

Ik volg Robert hierin.
        Als we maximum resultaat willen is Baaderfolie "the way to go" ,voor het mooie gele kleurtje waar Brinx het over heeft kan je nog altijd een kleurfilter gebruiken.
        maar als je meer details wil zien is een blauw of groenfilter beter.
        Een groenfilter heeft een positief effect op zonnevlekken en een blauwe op granulatie .

Commentaar

Ik weet niet of het zo interessant is om zo'n grote filter te maken. Overdag is de seeing meestal niet zo goed. Ik zou het op een 12 15 cm effectieve opening houden.
          Mijn ervaringen met filters zijn wel anders. Als de seeing goed is heb je eigenlijk geen nodig. Zo simpel. En anders een oranje filter voor umbra en een baader contrast booster voor poolfakkels.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

mm nou hoor ik 2 dingen, helemaal bedekken of maar een deel.. ik weet nou eigenlijk nog steeds niet wat nou beter is.. is er iets echt beter? of maakt het nie zoveel uit?

Commentaar

Zelf moet ik er nog steeds eentje maken voor mijn 8" dob, en wanneer ik da doe zal het een full apperture zijn.
              Als de seeing goed is heb je eigenlijk geen nodig.
              ik neem aan dat dit over kleurfilters gaat en dat is juist,maar dat neemt niet weg dat zelf bij goede seeing een kleurfilter helpt.
              ik zou eerder zeggen,als de seeing minder is gebruik ik geen kleurfilters (voor granulatie).

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                Zelf moet ik er nog steeds eentje maken voor mijn 8" dob, en wanneer ik da doe zal het een full apperture zijn.
                Als de seeing goed is heb je eigenlijk geen nodig.
                ik neem aan dat dit over kleurfilters gaat en dat is juist,maar dat neemt niet weg dat zelf bij goede seeing een kleurfilter helpt.
                ik zou eerder zeggen,als de seeing minder is gebruik ik geen kleurfilters (voor granulatie).
                ik heb voor mijn 8'''ook een voledige filter gemaakt, ik moet nog filters en dergelijke erbij kopen
                maar ik heb een andere aanbieding voro mezelf gemaakt moet alleen nog op een reactie van sjors wachten ( van et forum )

Commentaar

kleurenfilter hoeft niet perse. als ik maar heel mooie zonnevlekken kan spotten een gewone filter is ook goed. ligt eraan wat beter is..

Commentaar

Dit heb ik gevonden voor je op cloudy nights:

"On the other hand there is little gain in using a big apartue scope for solar observing. The smallest structures on the sun in white light are granulation and pores which are about 2" small. This means that provided good seeing conditions a 4" telescope would be more than sufficient."
                    Vergeet ook niet dat je met een grotere opening veel meer last zult hebben van de seeing.

Filters verbergen soms details of veranderen ze. Zo kan een penumbra ineens een umbra worden of omgekeerd en dat geeft dan een verkeerde waarde van het wolfgetal of CV.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

mm oke.. dus in mijn goeie engels (ahum) staat daar dat het verstandiger is om toch een kleine opening te doeN? want je hebt met 4" al mooie resultaten aangezien ik 10"heb, moet ik dus een kleinere opening maken?
                      en kleurenfilter is beter om oneffenheden weg te halen.. mmm... oke

Commentaar

Geachte Miranda Briggeman,

Een zonnefilter is in meestal kleurloos; geeft een wit zonsbeeld.

De volle opening is onnodig en zelfs gevaarlijk. Voor de veiligheid zou ik een grote telescoop inderdaad afschermen en slechts een klein deel (maximaal diameter 10 cm, excentrisch uiteraard, dus terzijde van de vangspiegel) open laten en van een filter voorzien. We kunnen AstroSolar filter leveren voor dit doel. Het is 12 x 18 cm groot (soort aluminiumfolie). Kost 10 euro. Nederlandse gebruiksaanwijzing zit erbij. Het is goed zelf te monteren en eventueel op maat te knippen.

We kunnen het sturen met rekening. Dan graag uw postadres.

Vriendelijke groeten,

Mat Drummen

dit heb ik terug gekregen van de koepel. ik snap alleen een ding niet. ze zeggen dus niet helemaal met zonnefilter maar maar een klein stukje. maar moet dat terzijde van de vangspiegel? wat bedoelen ze daarmee?? dat ik dat gat niet in het midden moet maken ofzo, want dan zit de spiegel in de weg, maar ergens ernaast? heeft er iemand ervarig met zo'n ding maken voor niet je hele telescoop?? maar maar een klein gedeelte? maakt het uit aan welke kant ik dat kleine deel open hou?

Commentaar

Je moet de opening gewoon naast de vangspiegel maken anders verlies je weer licht.
                          Dit is nu wel de 2de keer dat ik hoor dat een zonnefilter van die grote gevaarlijk zou zijn. Hoe komen de mensen hier nu bij????. Op de website van Baader staat er niets hierover en bij TS verkopen ze zonnefilters van 12" (free aperture).

Commentaar

mm das wel apart ja.. ik denk dat ik toch maar een kleine opening doe.. maar weet het eigenlijk niet zeker, als ik dit zo van jou hoor..

Commentaar

Mijn vixen is 114 mm diameter en ik heb ervoor gekozen om een zonnefilter te kopen van glas.
                              Kost een paar euro maar al die folie dingen durf ik niet aan.

Mijn filter koste 102 euro en is van het merk orion.

Kan er uitstekend mee naar de zon turen en mijn eerste zonnevlekken heb ik er ook reeds mee kunnen spotten.

Hobby's mogen geld kosten, en mijn ogen zijn heilig.

Commentaar

Werken...
                              X