Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

HEQ-5 'first light'

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

HEQ-5 'first light'

Eindelijk heb ik eens de tijd kunnen nemen om mijn opgevoerde HEQ-5 te testen. Ik had nog geen verlicht kruisdraadoculair om te kijken hoe de montering af zou wijken.
    Overdag heb ik de poolzoeker ingesteld. Deze hoort exact in het midden te zitten.
    Daarna op de pool afgesteld. Beetje pijn in m'n rug, maar gelukt.
    Camera aangesloten op de 8cm kijker en klikken maar. Op de sterrenwacht kom ik niet verder dan 1 minuut zonder strepen in beeld. 1 minuut: perfect puntvormige sterren, 2 minuten: idem. 2 1/2 minuut leverde wat strepen langs de rand op.
    Voor alle duidelijkheid: ik heb geen gebruik gemaakt van PEC of de nieuwe stappenmotoren (nog geen tijd gehad)
    Eigenlijk ben ik al zeer tevreden. Als ik plm 5 minuten continu kan belichten kan ik schitterende foto's gaan maken. En dat voor een electronisch gestuurde montering van rond de 700 euro.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Norbert, hoe handig ben je met het zelf prutsen aan electronica? Zo'n HEQ5 lijkt me mooi om eens up te graden, maar als er een te grote kans is dat ik de boel verpruts doordat ik een soldeerverbinding verkeerd leg laat ik het liever aan mensen over die er ervaring mee hebben. Ik heb zelf bijvoorbeeld nog nooit een printje gemaakt of iets dergelijks.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik heb het upgradekitje gesoldeerd en al besteld. Het enige dat je moet doen is een printje aanbrengen en een ic'tje of 2 vervangen.
      That's it!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

volgfout

hallo,

Mag ik vragen met welke kijker je hebt gebruikt voor die volgfout ?

Groetjes
        Arend
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Hoi Arend. De ED80. (F7.5) 8cm kijker met een 6mm verlicht kruisdraadoculair.
          Beter is om de 20cm F10 te gebruiken. Maar daar ga ik niet mee fotograveren.

Commentaar

volgfout

Origineel geplaatst door Nop
            Hoi Arend. De ED80. (F7.5) 8cm kijker met een 6mm verlicht kruisdraadoculair.
            Beter is om de 20cm F10 te gebruiken. Maar daar ga ik niet mee fotograveren.
            En dan na twee minuten geen streepjes te zien ? zonder guiding ?
            Dat is wel heel goed.

gr Arend
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ja, ik geloofde het ook niet. Ik denk trouwens dat er nog wel een flinke periodieke fout inzit. Ik zat net op de goede 2 minuten. Ver van enige onregelmatigheid af. Ik ga me nog eens voornemen om gedurende 20 minuten te meten, maar dat is zo'n waardeloos klusje.
              Afgelopen keer merkte ik een behoorlijke afwijking bij de komeet na 60 seconden. De opname daarna kon ik weer gewoon 1 1/2 minuut belichten.

Commentaar

volgen

Ja, ik geloofde het ook niet. Ik denk trouwens dat er nog wel een flinke periodieke fout inzit. Ik zat net op de goede 2 minuten. Ver van enige onregelmatigheid af. Ik ga me nog eens voornemen om gedurende 20 minuten te meten, maar dat is zo'n waardeloos klusje.
                Afgelopen keer merkte ik een behoorlijke afwijking bij de komeet na 60 seconden. De opname daarna kon ik weer gewoon 1 1/2 minuut belichten.
                Meestel liggen de monteringen van jouw rond de 25 boogseconden periodeiek fout.

okee.
                Want mijn losmandy moet toch beter presteren zou je denken.
                Ik kan met mijn F7 560 mm ongeveer 120 seconden belichten en dan houdt het echt op hoor. (met pec en uitgedrift) Soms wel eens wat beter !
                Ik ga me dan ook storten op autoguiding.
                Heb een interface besteld. hiermee kan ik met een webcam gewoon autoguiden. Kijk daar wordt je vrolijk van.

gr Arend

Commentaar

Ja, de HEQ-5/6 monteringen zijn flink aan de fout. Ik heb dan ook het vet vervangen, er liggen al 2 nieuwe monteringen
                  Ja! Gemak dient de mens he. Ik ga nog een goedkoop volgkijkertje scoren (f10) en daar de webcam op aansluiten. Ben benieuwd of dat werkt. Er ligt ook nog een sbig st4 te verstoffen, maar dat is zo'n log, groot ding.

Commentaar

volgen

Ja, de HEQ-5/6 monteringen zijn flink aan de fout. Ik heb dan ook het vet vervangen, er liggen al 2 nieuwe monteringen
                    Ja! Gemak dient de mens he. Ik ga nog een goedkoop volgkijkertje scoren (f10) en daar de webcam op aansluiten. Ben benieuwd of dat werkt. Er ligt ook nog een sbig st4 te verstoffen, maar dat is zo'n log, groot ding.
                    Wow een st-4 dan is nog steeds een van de beste autoguiders hoor.
                    Die zijn erg geliefd. Ik ben me ook aan het orienteren op een volgkijkertje
                    Wat zijn jouw ideeen over een "goede volgkijker" /

gr Arend

Commentaar

Ik zag een F11 kijkertje bij te-les-koop van celestron staan. Maar er zat een pit op de lens, dat wil ik niet.
                      Wat ik misschien zou doen is een ED100, die kan ik dan voor planeetfotografie inzetten (hoef je toch niet te guiden) en als ik die niet gebruik als guidescoop. Dat ding is zo zuiver voor weinig geld (F10)

Commentaar

volgen

Ik zag een F11 kijkertje bij te-les-koop van celestron staan. Maar er zat een pit op de lens, dat wil ik niet.
                        Wat ik misschien zou doen is een ED100, die kan ik dan voor planeetfotografie inzetten (hoef je toch niet te guiden) en als ik die niet gebruik als guidescoop. Dat ding is zo zuiver voor weinig geld (F10)
                        Wat hou jij aan voor verhouding met de volgvergroting?
                        gr Arend

Commentaar

Pff, dat heb ik nog niet uitgepuzzeld! (lees: niet over nagedacht)

Commentaar

Pff, dat heb ik nog niet uitgepuzzeld! (lees: niet over nagedacht)
                            Ik zelf denk dat een vergroting van twee a drie keer zoveel als de opnamen en prima richtlijn is.
                            wat denk jij ? De ervaring zal het leren.

gr Arend

Commentaar

Werken...
                            X