Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je oculairenkoffer

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto van je oculairenkoffer

Edit: Plaats hier een foto van je oculairenkoffer en een korte omschrijving van hoe je 'm gemaakt hebt. "Mooie koffer" reacties worden na verloop van tijd verwijderd.
    MoreLinux
    (Moderator)

Dit is misschien de zoveelste tip over een oculairenkoffer maar ik heb noppenschuim gebruikt i.p.v.
    plukschuim.

Plukschuim is wel te krijgen maar je moet het via een webshop bestellen en het is nog vrij prijzig ook.Sterker nog het is gewoon belachelijk duur.Daarom heb ik gekozen voor noppenschuim wat je bij iedere bouwmarkt kan krijgen voor nog geen 10 euro.

Bij de Lidl(alweer) kwam ik heel toevallig een prachtige aluminium koffer tegen voor 30 euro,een stuk groter dan mijn oude koffer die door de aanschaf van de vele oculairen de laatste tijd te klein was geworden.In de nieuwe koffer liggen nu 5 lagen schuim,twee boven en drie onder.De laag waar de oculairen in liggen kan ik altijd vervangen voor een nieuwe als dat nodig is(andere oculairen?).Dit is een stuk eenvoudiger en goedkoper dan wanneer er plukschuim in zou liggen.

Last bewerkt door Skyheerlen; 02-07-11, 13:17.

Re: Oculairenkoffer

Hier mijn koffer.... net nieuw!

Nog even toelichting van mijn koffer.

't Is een Walimex Foto-koffer (basic black) besteld bij TS voor 31 euro. Veel ruimte en plukschuim, dus zelf in te richten! Ook vallen de accessoires wat dieper in het schuim, zodat er nog een atlas of iets bovenop te leggen is. Wat ik er nog extra op heb liggen is een dikke map met heel de triatlas versie B, en de sky pocket atlas, en nog wat lijstjes die ik moet afwerken. Handig!
    Last bewerkt door Skyheerlen; 02-07-11, 13:18.
    Trotse bezitter van een Bresser 10x50 binoculair,
    en een GSO 10" F5 reflector op een dobson montering!

Commentaar

Re: Oculairenkoffer

Als we dan toch met oculairenkoffertjes gaan strooien, hier de mijne.

Op aanraden in dit topic inderdaad gedaan met noppenschuim en een scherp breekmesje, gaat inderdaad erg goed!
      Eerst mallen gemaakt op papier van de oculairen, deze met watervaste stift overgetrokken op het schuim, en uitgesneden.

voila!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: koffert.JPG views: 1 grootte: 162,3 KB id: 1044413
      Last bewerkt door Skyheerlen; 03-07-11, 07:59.
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Re: Foto van je oculairenkoffer

De koffers (waaronder die voor de oculairs) zijn gepakt... Morgenochtend op weg naar Zuid-Frankrijk

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: koffersA.JPG views: 1 grootte: 197,2 KB id: 1044414

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: koffersB.JPG views: 1 grootte: 158,9 KB id: 1044415

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: koffersC.JPG views: 1 grootte: 122,6 KB id: 1044416
        Last bewerkt door Skyheerlen; 02-07-11, 13:18.
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Leuk topic. Tikkie voyeuristisch. Is toch alsof je in iemands handtasje kijkt. (Hoewel, Maurice?). Dus voor wie het ook leuk vindt hierbij de mijne. Zoals je kunt zien moet ik maar eens goed kijken hoe Scorpio het doet en dan een bezoekje aan de Gamma brengen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 100_0846.JPG views: 1 grootte: 109,1 KB id: 1044417
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Sinds jaar en dag geen koffer, maar een lidl-fotorugzakje. Ideaal. Dopjes zijn met een tipp-ex pen voorzien van de brandpuntsafstand. Handig, dan zie je het ook iets in het donker.
            Mijn 30mm Pentax zit in de dob..

30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Net als Nop ook altijd een fotorugzakje.
              In het middenvak stop ik meestal de telescoop die toch maar max. 35 cm lang is.
              Eromheen de oculairs en ander spul.

Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Heb hem eindelijk eens bekleed. Had het koffertje al een half jaar liggen, maar als het op knutselen aankomt ben ik gewoon een luie scheet. Het isolatieschuim heb ik gewoon met een keukenmes uitgesneden, van de oculairen en dergelijke heb ik eerst papieren mallen gemaakt. Heb het koffertje net even getest door er mee te schudden en het onderste boven te houden, maar alles blijft gelukkig mooi op zijn plaats zitten.

Last bewerkt door Skyheerlen; 02-07-11, 13:19.
                254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Dit is alweer van een half jaar geleden, maar er is niet veel aan de inhoud veranderd. Alleen een polarisatiefilter is er aan toegevoegd. Rechts nog de papieren mallen. Ik wil de koffer alleen opnieuw verdelen met stukjes hout, en daar dan passende stukken foam voor snijden. Kan ik variŽren en als er dan iets anders moet hoef ik niet heel het foam opnieuw te snijden. In de vakjes boven zitten nu wat handige gereedschappen (schroevendraaiers, inbussleutels, rood lampje etc.) en erachter zit mijn pocket sky atlas.

Last bewerkt door Skyheerlen; 03-07-11, 08:00.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

En hier is die van mij. Al vaak iets aan veranderd om aan te passen aan uitbreiding of iets nieuws en het past er nog steeds allemaal in.

Jan
                    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Wel,de koffer is opnieuw ingedeeld.De nieuwe binoviewer moet er natuurlijk ook in.Voorloppig blijft het zo,zal wel moeten,want hij is vol.

Commentaar

Met het oog op de toekomst en de mogelijkheid dat de koffer opnieuw ingedeeld moet worden, heb ik gebruik gemaakt van de handige sleuven die standaard in de koffer zitten. Ik heb van 3mm triplex meerdere plankjes gezaagd die op veel verschillende manieren in elkaar gehaakt kunnen worden. Zo hoef ik in de toekomst niet het hele foam opnieuw te snijden. Enige wat ik nu nog moet doen, is het nieuwe foam snijden.

Bedoeling is dat er bovenin ook nog een soort van kast komt voor inbusjes, schoevendraaiers, atlasjes etc.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_1693.JPG views: 1 grootte: 121,1 KB id: 1044418
                        Last bewerkt door Skyheerlen; 03-07-11, 08:01.
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ben bezig geweest om mijn oculairen koffer te verbeteren. Eerst zat er van dat schuim in wat al in blokjes gesneden was maar dat viel bijna helemaal uit elkaar. Nu van een dubbele laag schuim van een oud slaapmatje een nieuwe binnenkant gemaakt. Ben er nog mee bezig maar dit is eerste resultaat.

Op de plek onder de 5mm planetary ligt nu een 9mm kelner maar daar komt een 9mm planetary. Verder moet ik nog even kijken wat ik er bij doe want ik heb gelukkig nog wat ruimte voor misschien een red dot finder of... mmmh... meer oculairen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2240.JPG views: 1 grootte: 133,1 KB id: 1044419
                          Last bewerkt door Skyheerlen; 03-07-11, 08:01.
                          Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Niet zo geordend als de rest van de koffers hierboven afgebeeld, vrees ik, maar alles wat ik nodig heb zit erin, inclusief batterypack, 5 oculairen, een rdf, 2 filters, een lightshroud, zaklamp en HG collimatietools. Mijn Pocket Sky Atlas past er ook nog net bij.

Een prima koffertje van Orion!

Last bewerkt door Skyheerlen; 03-07-11, 08:15.
                            "Attitude is a little thing that makes a big difference."

Commentaar

Ik heb volgens mij zo'n zelfde koffertje al JoostJohan hierboven (30x20x15) en ook ik heb er alles in weten te proppen:

Last bewerkt door Skyheerlen; 03-07-11, 08:16.
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X