Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculair + filter(s) advies gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculair + filter(s) advies gevraagd

Ik heb wat advies nodig.
    Momenteel heb ik de volgende dobson telescoop:
    Economy Line - GSD 250E - Aperture 250mm - Focal Length 1250mm

En de deze 2 oculairs:
    Baader hyperion Wide Angle Eyepieces - 1.25" & 2" (8mm focal length)
    GSO wide field 2" 32mm oculair

Graag wil maan en planeten sterker kunnen vergroten, het liefst zo groot mogelijk.

Verder wil ik op z'n minst een filter aanschaffen waardoor het licht van de maan iets minder fel is waneer ik naar de maan kijk. Misschien zelfs een hele set filters die ik ook voor andere objecten kan gebruiken.

Heeft iemand tips voor me waar ik op moet letten bij de aanschaf van deze set filters en oculair? Misschien ga ik het 2e hands ergens proberen te vinden.

Bedankt voor het lezen!

Leuk filter voor de maan is het zgn 'variable polarizing filter' . Dat zijn 2 filtertjes (op elkaar gemonteerd) die je kunt draaien en daarmee bepaal je zelf de sterkte van de filtering.
    Zelf gebruik ik een TMB/Burgess 6mm voor maximale uitvergroting. Erg mooi zijn ook de Vixen LVW oculairen, maar die zijn wel anderhalf tot 2 keer zo duur. Aangezien je een 'snelle' telescoop hebt zou ik vixen adviseren, die hebben nauwelijks randonscherpte.
    Pentax is helemaal geweldig, nog een stukkie beter dan vixen.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

De LVW's van Vixen zijn net ietsje te duur als je het mij vraagt, zeker als je klonen hebt die bijna evengoed presteren.

Aangezien je nu een 8mm en een 32mm heb zou ik aanraden iets in de aard van 13~17mm en iets dat werkelijk alle mogelijkheden van je scoop en de dan heersende atmosferische omstandigheden kan benutten. Daar kan je bv zo'n Burgess TMB voor nemen zoals Nop gebruikt. Deze zijn voor zover ik kan lezen zeer goed en ze kosten in verhouding met andere oculairen topoculairen niks. Misschien de 5 of de 6mm iets? Bij TS een 119 euro (of iets in die buurt).

Voor de 13~17mm zou ik weer voor de Baader gaan. Zelf heb ik een Hyperion 13mm en dit is mijn favoriete oculair geworden. Net genoeg vergroting om kleinere details te zien maar toch niet teveel zodat ik het (bijna) altijd kan gebruiken. Heeft enkel in de uiterste rand van het beeld wat last van onscherpte maar dat valt in feite enkel op als je er echt naar gaat zoeken. Bij TS betaalde ik hiervoor 120 euro (was samen met mijn 8mm )

IPV een Hyperion kan je ook gaan voor een Speers-Whaler van 14 of 18mm. Naar het schijnt ook zeer goed en dan heb je ineens een beeldveld van 82°. Deze zou op 119 bij TS komen.

Voor maanfilter kan je kiezen voor de polarizing die Nop al heeft voorgesteld. Best wel handig. Andere handige filters zijn bv een UHC filter voor nevels ed. Verder zou ik niet echt direct iets kunnen bedenken (eventueel een kleurfilter maar daar heb ik niet direct een idee van).

Commentaar

Kip, die Speers Waler wilde ik ook adviseren, maar Antares is met productie gestopt!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

TS heeft aan laatste lading geraakt . Hier heb je een linkje. Ze staan dus in ieder geval terug op de site.

EDIT: De geruchten gaan wel rond dat Antares met een volkomen nieuwe lijn wilt uitkomen, dus wie weet welk leuks we nog te zien gaan krijgen.

Commentaar

Hallo Frank,

Als het jouw bedoeling is om de planeten zo goed mogelijk te vergroten,
            kun je het beste een voordelig orthoscopisch oculair kopen.
            Deze oculairen hebben de hoogst mogelijke scherpte en contrast in het midden van het beeld.
            Nadeel van die orthoscopen ios dat de beeldhoek niet groot is (ca 40 tot 45 graden) en dat er vrij veel randonscherpte kan zijn.
            Maar dat is niet zo belangrijk als het je doel is om alleen dat ene kleine planeetje zo goed mogelijk te vergroten.
            Dan heb je niet perse een groot beeldveld nodig. (bij groot beeldveld worden altijd meerdere lenzen in een oculair verwerkt, wat ten koste gaat van de scherpte en het contrast)

Ik zelf gebruik een Plossl 7,5mm die goede beelden in het centrum geeft en een merkloos 3,6mm oculair: ik weet niet wat voor type dat is, maar het vergroot als een tierelier en werkt verrassend goed.
            Ik heb juist afgelopen weekend met Norberts TMB Burgess naar Saturnus gekeken. Mijn eindoordeel: zeer goed en een prachtig grote beeldhoek, maar ietsjes minder scherp dan mijn Plössll 7,5mm.

Bij de maan wil je natuurlijk wel een groter beeldveld die ook in de hoeken nog scherp is. In dat geval is de genoemde Burgess zeker een goede en niet te dure optie.

En nog iets: als jij het contrast op de planeten wil vergroten kun je met filters gaan werken, maar je kunt nog beter eerst zelf een gaasfilter gaan bouwen. Zie mijn jubelende artikeltje op:

http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php? ... gaasfilter

Veel succes!
            Harro
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Oh wat betreft de SPeers Waler:
              Ik heb zo'n 10mm met die enorme 82 graden beeldhoek. Toch gebruik ik dat schatje niet vaak op de planeten: de scherpte blijft toch echt achter ten opzichte van de simpele Plössl

groet
              HArro
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Toen ik op de sterrenwacht was in Dwingeloo, keek ik ook door de telescoop heen.

De occulair die er in zat, had over de gehele inkijk kant glas zitten (lensje) en niet zoals ik weleens bij andere occulairen zie, een kleiner inkijk gat.

Hoe worden deze typen occulairen eigenlijk genoemt. Er stond ook nog een grote Celstron, weet niet welk type en die had zo soort gelijk occulair er in zitten. Wel een mooie scoop trouwens die Celestrons. Volgens mij waren het al wat oudere Vixen occulairen.
                "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Er zijn wel meerdere oculairen met een grote ooglens. Zolang we niets weten over het merk of type kunnen we niet veel zeggen (tenzij iemand ze ook al eens gezien heeft).

In ieder geval, als je graag wat relaxed wilt waarnemen met je dobson zou ik kiezen voor een oculair dat wat eyerelief voorziet. De TMB serie zou hieraan zeker moeten voldoen.

Commentaar

Beste mensen, dit staat er op de site over de speers waler oculair.
                    Wie weet wat dit precies betekend?

Die Feldblende ist bei den meisten Weitwinkelokularen weit im Okularkörper. Dadurch kann es vor allem bei Newton Teleskopen mit sehr knapper Fokallage zu Problemen mit der Schärfeeinstellung kommen. Die Okulare SW 14L, SW18L, SW24 sind so konstruiert, daß Sie mit jedem Instrument scharfstellen können.

Commentaar

Wat ik er van begrijp is dat het veldlensje teveel 'in' je telescoop 'zit' . Dat houdt in dat je geen scherp beeld kunt krijgen bij sommige newtons die weinig ruimte bieden voor focussen (dat zie je vooral bij budgetnewtons die een ingebouwde barlow hebben).
                      Volgens de tekst zijn de speers walers ook geschikt voor telescopen met een krap focusbereik.

Commentaar

Ik vraag dit even omdat ik zit te kijken naar 2 "groothoek" oculairs en deze lijken mij prijstechnisch gezien niet onaardig.

Maar kreeg twijfels bij de opmerking die er bij stond.

Ook ik heb een newton.

Zal de heren daar even mailen of het wel werkt op mijn newton die ik tenslotte daar ook gekocht heb.

Commentaar

Zijn dat de antares Speers Walers van Teleskop-service?

Commentaar

jawel
                            119 euro per stuk

Commentaar

.

************.... wel een erg late reactie van me. Ik heb het erg druk gehad, en nog geen oculair op de kop getikt.

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!

Ik neig nu het meeste naar een Plossl 7,5mm. Is er een specifiek merk dat jullie me kunnen aanbevelen? Nu heb ik alleen wide angle oculaire, maar is het met een plossl ook mogelijk om een beetje ontspannen te kijken?

Bedankt voor het lezen!

Commentaar

Werken...
                              X