Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nevels waarnemen: welke filters?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nevels waarnemen: welke filters?

Ik zou met mijn 6" reflector graag beter nevels kunnen waarnemen. Laatst met veel moeite de Andromeda gezien, maar had met deze telescoop meer verwacht.
    Nou is het in NL natuurlijk niet vaak echt donker; altijd wel een straatlantaarn ergens in de omtrek of een buitenlamp. Zelfs hier in Twente.

Zou het gebruik van een filter wezenlijk helpen? En zo ja, welke filter moet ik dan aan denken? UHC bijvoorbeeld? Of helpt dat ook niet echt?
    Hebben jullie hier ervaring mee?

UHC helpt bij sterrenstelsels niet echt omdat ze in een continu spectrum stralen. Bij planetaire nevels en andere gasnevels in de Melkweg (de bekende zomerobjecten) kan je een UHC filter wel perfect gebruiken, want die laten het licht door waarin deze nevels stralen.
    Voor sterrenstelsels moet er meer -goed- licht door worden gelaten en heb je een wat duurder filter nodig, zoiets bijvoorbeeld https://www.teleskop-express.de/shop...-diameter.html

Als je met filters, en vooral narrowband (UHC) filters gaat werken, moet je ook langer (>5min) gaan belichten en is autoguiding noodzakelijk. Dus er komt nogal wat bij kijken als je dat wilt gaan doen (laptop nodig, nog meer kabels, guidescope+guidecam etc. etc etc.) En nog meer dat fout kan gaan natuurlijk......zeker in het begin.

De goedkoopste oplossing is een donker plekje opzoeken en daar fotograferen: zie https://www.lightpollutionmap.info/#...FFFFTFFFFFFFFF
    Maar dan sta je niet in je comfortabele achtertuin maar in the middle of nowhere........dat vind ik best voor visueel waarnemen, maar voor fotografie........ik niet.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

zoals Patrick zegt, je hebt nog geen filter van doen, eerst ervaring opdoen op een veel donkerder plek. UHC, OIII en H-Beta zijn slechts voor heel specifieke nevelachtige zwakke objecten. Een CLS filter heeft de naam "doet de gele lichtvervuiling weg" en zou allround voor alle deepsky moeten zijn, maar verwacht echt geen wonderen hiermee. Dus gewoon eerst een donkerder plek!
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

"Heel specifiek" zou ik emissienevels nu ook niet noemen; nevels die in H-beta beter lijken dan met een UHC, dat is "heel specifiek".

Ik vind een UHC inderdaad iets dat in het basisarsenaal hoort.

Maar je hebt meestal én een donkere plek nodig én een UHC.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de reacties. Klinkt alsof een UHC filter in ieder geval een goed idee is.

En natuurlijk, hoe donkerder de plek hoe beter; maar vind die maar eens... En donker, en geen bomen of andere blokkades, en geen verlichting ergens in de buurt; ik heb het nog niet gevonden.
          Sta nu op een zandpad tussen de weilanden als ik ga observeren, maar niet echt zo donker als ik zou willen.

Commentaar

Werken...
          X