Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Onduidelijke/onverwachte werking ADC

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Onduidelijke/onverwachte werking ADC

Ik heb recentelijk een ADC gekocht (https://www.astroshop.eu/adcs-active...rector/p,59765) en ben gisteren eens aan het spelen gegaan. Mijn optische trein is ETX105 - 2x Barlow - ADC - ZWO ASI290MC.

Ik heb heb FireCapture gebruikt omdat daar een handige ADC-tool in zit. De boel op Jupiter gericht en spelen maar. En toen werd het onduidelijk...

Volgens 'de boekjes' (er zat geen handleiding bij) begin je bij een ADC met beide hendels aan de rechterkant t,o.v. de horizon. Vervolgens heb ik de hendels beide in gelijke mate in tegenovergestelde richtingen bewogen. Maar in plaats van dat de blauwe en rode bol over elkaar vielen, verschoven ze langs elkaar. Ik heb er screenshots van gemaakt:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ADC-3u.png views: 140 grootte: 65,9 KB id: 1459477
    Vlnr is de beginstand, de 4e staan de hendels recht tegenover elkaar, de rechter helemaal tot zover ze konden.

Vervolgens heb ik de ADC een kwart slag gedraaid, met de hendels in de 0-stand recht omhoog. En vervolgens weer eenzelfde serie gedaan:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ADC-12u.png views: 133 grootte: 61,0 KB id: 1459478

Wat je nu ziet is dat de bollen wel verder over elkaar gaan. Nog (lang) niet helemaal, maar Jupiter stond ook wel erg laag (14 graden) en de seeing was abominabel. Maar ik snap het nu niet. Als ik de ADC gebruik zoals bedoeld, dat werkt hij niet naar verwachting. Draai ik hem een slag, dan werkt hij wel. Ik zou nog kunnen verwachten dat ik hem 180 graden zou moeten draaien vanwegen een eventueel omgekeerd beeld, maar een kwart slag? Doe ik iets verkeerd of werkt deze ADC anders dan anderen?
    Voeg bestanden toe

Een ADC heeft maar 1 doel: de beelden over elkaar leggen. Daar mag je alle creativiteit inleggen. Dus zet de handeltjes maar lukraak in elke onderlinge positie en draai ze alle kanten op totdat je het optimum hebt bereikt. Het tijdelijk plaatsen van een UHC filter kan een handig hulpmiddel zijn.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Misschien heb je ze net de verkeerde kant op bewogen. Ik heb ook een ZWO-ADC, en het hendeltje aan de telescoopzijde moet omhoog, en dat aan de oculairzijde omlaag. Altijd perfect kleurvrij beeld van Jupiter en Saturnus.
      En de barlow zit bij mij achter de ADC.
      Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Commentaar

Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Heee, dat waterpasje is nieuw. He zou zeggen dat die er zo inmoet dat het waterpasje bovenop zit en waterpas is. De twee lange hendeltjes moeten dan parallel gezet worden aan de horizon. Daarna ga je ze draaien, de een omhoog, de ander omlaag.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

https://youtu.be/c-fujyr8tcM
              Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Dank voor de reacties, het is dus gewoon een kwestie van trial-and-error. Wat me vooral opviel is hoe weinig informatie er eigenlijk te vinden is over het gebruik van een ADC. En wat ik vond zegt altijd dat de hendels naar rechts moeten staan in de 0-positie.

Ik heb er steeds voor gezorgd dat ik Jupiter op ongeveer dezelfde plek in beeld had bij de screenshots. Anders zie je inderdaad dat ook verplaatsing van het beeld effect heeft op de tool. Ik zal ASICAP eens proberen, kijken of die een beter resultaat geeft.

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                Heee, dat waterpasje is nieuw. He zou zeggen dat die er zo inmoet dat het waterpasje bovenop zit en waterpas is. De twee lange hendeltjes moeten dan parallel gezet worden aan de horizon. Daarna ga je ze draaien, de een omhoog, de ander omlaag.
                Die lijkt handig, maar moet je wel zelf steeds instellen. Hij lijkt vooral bedoeld om de hendels op gelijke hoogte met de knop te zetten, dan weet je zeker dat ze horzontaal staan. Maar ja, dat werkt dus alleen als je de hendels rechts zet...

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                Niet alle barlows zijn geschikt.
                Ik gebruik een Meade barlow, zo eentje uit de oculairkist die ik een jaar of 20 geleden heb gekocht. Ik wist niet dat de barlow uitmaakt voor een ADC. Wel lees ik dat als je hem na de barlow zet hij beter werkt. Maar ik zal hem er ook eens voor proberen, baadt het niet dat schaadt het niet ;-).

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
                Ik vond deze uitleg wel eenduidig, misschien extra verhelderend naast de andere goede adviezen?
                Dat is inderdaad 1 van de weinige uitleg-video's die echt laat zien wat het effect is. Maar net weer een andere ADC, al heb ik het vermoeden dat de ZWO en de TS uit dezelfde fabriek komen, ze zien er wel heel erg hetzelfde uit...

In elk geval genoeg dingen om uit te proberen! Volgens mij trekt het straks weer open, en deze volle-maan-nachten zijn bij uitstek geschikt voor dit soort spielerij.

Commentaar

Gisteren weer nieuwe dingen kunnen uitproberen. Ik het twee dingen anders gedaan dan volgens de boekjes: ik heb de ADC voor de barlow gezet ipv erachter, en de ADC met de hendels recht omhoog. De optische trein is nu als volgt: EXT105 - ADC - 2x Barlow - IR Block filter - ZWO ASI290MC. Dat IR filter zat er eerst ook al, was ik alleen vergeten te noemen.

Het resultaat: Succes!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ADC-correct.png views: 77 grootte: 558,5 KB id: 1459575

In het screenshot is nog een kleine verschuiving te zien, maar die sprong alle kanten op, steeds rond de 10 a 20. Vele malen beter dan eerst. Door de ADV voor de barlow te plaatsen is de F-ratio ook wat minder: eerst F55, nu F40 (gebaseerd op de diameter van Jupiter in pixels). Zonder barlow is het F14, dus eerder 3x dan 2x.

Ik heb de instellingen van de ADC eerst met ASICAP gedaan. De kleurverschuivingen zijn dan goed zichtbaar, maar de blauwe en rode cirkel zie je pas wanneer je al bijna goed zit.

Al met al ben ik tot nu toe nu tevreden over de werking van de ADC. Het is inderdaad even wat aanklooien om hem voor mijn setup goed werkend te krijgen, maar dat is nu gefixed. Nu nog de planeten wat hoger aan de hemel zien te krijgen ;-).

Commentaar

Waarom een of andere tool te gebruiken? Kijk naar het beeld op je scherm of oculair en stelt de zaak zo in dat er geen gekleurde randen te zien zijn. Daarbij helpt het dikwijls de zaak tijdelijk behoorlijk te overbelichten. Bij Jupiter is het helemaal gemakkelijk, ga naar een maan voer de belichting een stuk op en regel de gekleurde randen weg en klaar is Kees.
                    Last bewerkt door jbrosens; 02-08-20, 10:13.
                    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Werken...
                    X