Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke accessoire voor de komende Marsoppositie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bij de oppositie van Mars komend najaar wil ik proberen wat foto's te maken. Daarbij wil ik mijn 150/750 Newton gebruiken in combinatie met een DSLR. Met Eosmovierecord kan ik het centrum van het beeld opnemen, maar ik vermoed dat ik dan alsnog een Barlow nodig ga hebben om de planeet groot genoeg in beeld te krijgen.

Ik vond de volgende formule om het formaat van het geprojecteerde beeld in mm te krijgen:

S = tan(schijnbaregrootte van Mars in graden)*brandpuntafstand

Voor Mars begin oktober is dat 0.07mm bij f=750mm. Met een 4x Barlow wordt dat .28mm. 5x inzoomen vanuit de liveview-opname wordt 1,4mm. En met een pixelformaat van 1,4Ám kom ik op een formaat van iets van 340pixels voor het beeldje van Mars.

Klopt dat ongeveer? Ik weet dat planeten klein blijven op de foto, maar dit lijkt mij wat klein om details vast te leggen. Moet ik vanwege de korte brandpuntsafstand van mijn telescoop aan oculairprojectie gaan denken, of misschien aan een andere camera met kleinere pixels? Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

Skywatcher 150/750 DPS / EQ5 pro synscan / Albinar 7x50

Inzoomen via de Liveview-opname verandert natuurlijk niets aan de pixelgrootte (maar je kunt wel minder zwart rond Mars gaan doorsluizen).

f=3000mm (met een 4x barlow). Dus Mars (22 boogseconden) wordt inderdaad 0,32mm groot. En ja, dan moet je gaan barlowen. Ter vergelijking: zelfs op een 400m f/5 gebruikte Emil Kraaikamp vaak f/36 (dus een 7x barlow).

Anderzijds: 200 pixels is niet zo weinig (zoals je kan zien aan je avatar in het onderwerp). De seeing speelt je sowieso een pak parten, zelfs op korte belichtingen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dank voor je antwoord. Dus toch flink gaan vergroten...
      Skywatcher 150/750 DPS / EQ5 pro synscan / Albinar 7x50

Commentaar

Werken...
      X