Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

welke barlow

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

welke barlow

Hallo allemaal,

aangezien de komende jaren enkele planeten steeds gunstiger gaan staan om de fotograferen, zoek ik alvast een barlow lens, gezien mijn ASI290MC (pixel 2.9 micron) en mijn F5 15 cm newton, kies ik een 3x barlow lens om meer details te halen dan mijn celestron ultima 2x barlow. ik kom dan uit op F15. Echter mijn budget is zo rond de 100 euro dus niet echt veel. Ik heb gezocht welke 3x barlow het relatief het beste is, maar daar kom ik niet echt uit. Ik had deze gevonden, maar eigenlijk meer gekozen vanwege de prijsklasse want nergens heb ik nog echte reviews erover gelezen, wel van de televue die overigens goed uit de bus kwam.
    - Celestron X-Cel LX Barlowlens, 3x, 1.25
    - Explore Scientific Barlow lens Brandpuntextender, 3x, 1,25"
    - TeleVue Barlowlens 1,25", 3x (tweedehands?)

- Omegon Oberon Barlow-lens, 2,5x 2''

zit er een tussen die de moeite waard is over de celestron ultima 2x die ik nu heb? of heeft iemand anders andere suggesties?
    oja ik volg met een CEM25P montering, dus zal de planeet gecentreerd in beeld komen
    groet Ermanno

De eerste 5 dagen na het weekend zijn het beroerdst, daarna gaat het wel weer....

Als de Celestron Ultima 2x je goed bevalt, waarom probeer je dan niet eens een eenvoudig verlengstukje om de afstand naar de camera wat te vergroten?
    De vergrotingsfactor van een barlow neemt toe met de afstand.

Dat verlengstuk zou eventueel ook een ADC kunnen zijn.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

ok wat je bedoeld is dat het eigenlijk kwalitatief niet veel uit maakt en het gebruik van een adc een groter verschil maakt dan met een andere barlow. ik denk dat het ook een goede tip is, bedankt ik ga me er eens in verdiepen,
      grt
      De eerste 5 dagen na het weekend zijn het beroerdst, daarna gaat het wel weer....

Commentaar

De komende tijd staan de planeten niet erg hoog dus zal een ADC altijd zijn waarde bewijzen.

Je zou vooraf al kunnen vaststellen hoe de vergroting van de Celestron Ultima 2x zich gedraagt zodra je de afstand naar de camera vergroot. Dat betekent dat je misschien de camera zonder neusstukje direct aan de ADC gaat bevestigen om op 3x uit te komen. Gegevens over de bouwlengte van de ADC zijn gemakkelijk te vinden.
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

dank Neo, ik heb inmiddels een ADC gekocht, en mij ingelezen hoe je hem met een Newton gebruiken moet, nu maar afwachten dat het weer ook mee gaat doen,
          ik ben benieuwd, heb ook vele positieve reacties gelezen over een ADC.
          grt
          Ermanno

Commentaar

Als je een Cekestron Ultima hebt: als je de sensor of het oculair wat verder van de barlow houdt (met een 1,25” extensiebuis of verlenger) kom je vanzelf aan 3x.

De factor vergroot nl. Met de afstand barlow-oculair/sensor en is bij vele oculairs al 2,4x.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
            X