Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Onzinverhaal op Te-les-koop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Op dezelfde dag dat ik dit op Te-Les-Koop voorbij zag komen, heb ik toevallig ook diverse dingen gelezen over het Tri-Bahtinov masker ten aanzien van collimeer hulp. Deze meneer gemailed en dit was voor hem net zo nieuw als voor mij. Met behulp van de Tri-Bahtinov ontwerp site (voor den nieuwsgierigen onder u: http://svg2.mbsrv.net/astro/Tri-Bahtinov.html ) is er nu 1 in de maak en ga ik daar eens mee experimenteren. Baat het niet, dan schaadt het niet en voor de kosten hoef je het niet te laten
    Even afgezien van de marketingpraat (laten we het houden op tť enthousiast) is de communicatie met hem en het feit dat mijn eigen inbreng gewoon meegenomen en besproken wordt, alleen maar te applaudisseren
    Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Zwo ASI294MC Pro / Zwo ASI385MC

Commentaar

meegja hey wat leuk, hou ons op de hoogte ;-)
      Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Daniel Beetsma Zal ik doen. Ik heb geen flauw idee of het werkt want ik kan alleen maar met mijn secundaire spiegel collimeren. Maar we zien het wel, het is i.i.g. leuk om te proberen.
        Er is ook een programma'tje in ontwikkeling wat zowel het focussen als collimatie aangeeft maar dat wordt nog herschreven. Wordt dus ouderwets visueel stellen

Commentaar

Meega en Daniel,
          het Bahtinov masker is een scherpstel hulp. Het werk door via het masker een slim spikepatroon te realiseren. Door in 3 richtingen obstructies in de lichtweg te plaatsen vorm je een patroon met 3 spikes die een hoekverschil hebben gelijk aan de oriŽntaties van de obstructies. Een wetmatigheid van spikes is dat ze in focus scherp zijn en buiten het focusvlak worden zo onscherp. Hoe verder uit focus hoe groter de onscherpte. Een gewoon spike patroon (b,v. van de spider) is dus scherp in focus en onscherp buiten de focus en dat is al. Het vernuftige van het Bahtinovmasker is dat de obstructies in een bepaalde oriŽntatie slechts over de helft of een kwart van de bundeldiameter is aangebracht en dan gaat de spikes bij het onscherp worden ook nog verschuiven. Dat verschuiven is de sterke kracht van het Bahtinovmasker omdat dat een veel betere indicatie geeft dan alleen de scherpte van het patroon.
          In bericht 15 van deze thread laat ik via een link zien hoe de seeing invloed heeft op het focusvlak. Bedenk dat als we over seeing praten het bijna altijd gaat om de beweging (het dansen) van de ster. Bij gebruik van een Bahtinovmasker zal het licht dat het masker ongehinderd passeert gewoon de ster in het focusvlak afbeelden. Daarom is het centrum van het patroon altijd een heldere punt ( de afbeelding van de ster). Als je nu het filmpje van Capella bekijkt zou het als aan seeing wordt gedacht het gaan over het bewegen van die centrale punt (de ster). Maar die beweegt maar gering en toch laat het masker zien dat het focusvlak varieert want je ziet het patroon veranderen in de tijd. Dat betekend dat hier iets meer aan de hand is als het dansen van de ster en het houdt in dat hier te zien is dat het golffront van de inkomende bundel varieert. Een evenwijdige bundel heeft een vlak golffront en als het focusvlak iets verplaatst komt dat doordat het golffront soms een beetje bol of hol is. Dus een goed Bahtinovmasker is zo nauwkeurig dat het reageert op afwijkingen van het golffront van de inkomende bundel.
          Waarom dit uitgebreide verhaal, dit om aan te geven dat het gedoe met Tri-Bahtinov volgens mij allemaal niet nodig is- ik overdrijf- gedoe is om niks is want een goed gewoon masker reageert al op het golffront van de bundel en wat wil je nog meer.
          Daarbij kom ook nog dat ik nog niet overtuigt ben dat je met het masker een betere collimatie kunt krijgen. Welke extra informatie zit er in een spikepatroon die dat bewerkstelligd. Het masker is een scherpstelhulp en daarin is het een fantastisch ding maar om het ook als een hulpmiddel voor collimatie te beschouwen ben ik nog niet toe (wie weet veranderd dat nog).
          je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

jbrosens
            Dank voor de uitgebreide uitleg. De werking van het Bahtinov masker was mij bekend maar nu nog iets meer Waarom voor mij dan het Tri-Bahtinov proberen? Eigenlijk komt het neer op het volgende: "Omdat het kan". Natuurlijk heb ik een normaal Bahtinov masker en dat werkt prima. Maar ik experimenteer, leg me niet neer bij wetmatigheden. Als iemand zegt "Maar dat kan helemaal niet!?" dan ga ik het juist proberen. Werkt dit masker voor collimeren? Geen idee, misschien is het idd gedoe. Maar daar ga ik dus achter komen Ben een autodidactische pragmaat.
            Zo ben ik er ook achter gekomen dat mijn scope, waarvan een groot aantal mensen zeiden dat "die heel geschikt was voor planeten en maan maar DSO kan je op je buik schrijven", prima DSO captures maakt. Of dat een bepaalde instelling van een witbalans in capture software "echt niet gaat werken" terwijl het prima werkt met een beetje outside the box denken en verrassende resultaten geeft

Maar waar had ik het over ... oh ja, Tri-Bahtinov. Het is ook niet zo maar een ingeving, boel over gelezen en het is (nog steeds) een beetje experimenteel. Zie https://github.com/cytan299/tribahtinov en heel uitgebreid hier https://www.cloudynights.com/topic/5...-and-focusing/
            Het wordt ook al commercieel toegepast: GoldFocus Collimation is op een soot gelijk principe gebaseerd.
            Last bewerkt door meegja; 01-07-20, 20:38.

Commentaar

Als je van experimenteren houdt, voor collimatie van SCT's kan je eens kijken naar een Duncan mask.
              Ik heb er nog altijd eentje voor een C9,25.

Dit soort beelden kan je dan verwachten, met de collimatie was eigenlijk al niet veel mis maar dit was meer uit nieuwsgierigheid...

SCT collimatie

Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Menno aka Experimental Joe
                Duncan Mask ... ga ik ook eens naar kijken, dank!

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
                  Daarbij komt ook nog dat ik nog niet overtuigd ben dat je met het masker een betere collimatie kunt krijgen. Welke extra informatie zit er in een spikepatroon die dat bewerkstelligd. Het masker is een scherpstelhulp en daarin is het een fantastisch ding maar om het ook als een hulpmiddel voor collimatie te beschouwen ben ik nog niet toe (wie weet veranderd dat nog).
                  Een gewoon Bahtinov masker zegt niets over astigmatisme maar is er wel gevoelig voor, afhankelijk van de orientatie. Een tri-bahtinov masker heeft redundantie in de focus-informatie en opent daarmee het zicht op hogere orde effecten in het golffront: naast defocus dus ook astigmatisme, coma, en potentieel nog veel meer.

Commentaar

Theoretisch is er trouwens nog een potentieel gebruik voor een tri-bahtinov (en duncan mask denk ik ook): je kan er afwijkingen in je train mee vaststellen. Daarom moet collimatie van de scope met iets als dit ook gedaan worden met camera of oculair zo dicht mogelijk aan de scope. Het laat namelijk Šlle afwijkingen zien van begin tot einde: als je dit bv doet met een complete train met een OAG of filter wisselaar erin en er is een kleine afwijking in het schroefdraad van een spacer waardoor de gehele train een fractie schuin staat, dan is dit zichtbaar in de spikes.
                    Dus als je zeker weet dat je scope goed gecollimeerd is, je bouwt je train op en dan nog eens kijken met Tri of Duncan en je ziet een afwijking, dan weet je dat er een afwijking in die train is.
                    Ga het gauw merken, masker komt morgen binnen

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja Bekijk bericht
                      jbrosens
                      Dank voor de uitgebreide uitleg. De werking van het Bahtinov masker was mij bekend maar nu nog iets meer Waarom voor mij dan het Tri-Bahtinov proberen? Eigenlijk komt het neer op het volgende: "Omdat het kan". Natuurlijk heb ik een normaal Bahtinov masker en dat werkt prima. Maar ik experimenteer, leg me niet neer bij wetmatigheden. Als iemand zegt "Maar dat kan helemaal niet!?" dan ga ik het juist proberen. Werkt dit masker voor collimeren? Geen idee, misschien is het idd gedoe. Maar daar ga ik dus achter komen Ben een autodidactische pragmaat.
                      Deze zienswijze kan ik erg waarderen want door experimenteren en uitproberen van een en andere wordt je alleen maar wijzer.
                      Dat is ook de reden dat ik aangeef misschien mijn idee over de bruikbaarheid voor collimatie te moeten herzien. T.z.t. zal ik wel overgaan de werking van zo'n tri-Bahtinov in de praktijk te toetsen
                      Wel is me nu al duidelijk dat ik dan zal gaan voor deze uitvoering.
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Tri-Bahtinov-1.jpg views: 98 grootte: 81,3 KB id: 1456535

en niet voor deze vorm

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Tri-Bahtinov-2.jpg views: 96 grootte: 85,3 KB id: 1456536

De eerste vorm bestaan inderdaad uit 3 Bahtinovmaskers (bekijk het per kleur) en zal een patroon geven waarin de speciale eigenschappen van het Bahtinovmasker nog aanwezig zijn.
                      De tweede vorm heeft de bijzonders eigenschap van het verschuiven van de de onderlinge spikes bij focusafwijking voor het grootste deel verloren want specifieke plaats van de verschillende richtingen van de obstructie voldoet niet aan de Bahtinovvoorwaarde. In hoeverre dat in de prakrijk een opvallende effect heeft zal de praktijk moeten uitwijzen. De werking van de tweede vorm zal vergelijkbaar zijn met al die andere voorgestelde vormen die niet Bahtinov gerelateerd zijn zoals b.v. die van Gold Focus .
                      Maar zoals eerder al aangegeven zal alleen de praktijk uitwijzen hoe relevant een en ander is.
                      je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
                        De werking van de tweede vorm zal vergelijkbaar zijn met al die andere voorgestelde vormen die niet Bahtinov gerelateerd zijn zoals b.v. die van Gold Focus ..
                        Goldfocus gebruikt beide vormen. Een voor extra fijn scherpstellen en een voor scherpstellen en collimeren.
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: g88.png views: 0 grootte: 7,0 KB id: 1456548
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: gr88.png views: 0 grootte: 6,8 KB id: 1456549

Commentaar

jbrosens Ik heb erg zitten twijfelen tussen de 2 versies. Ik heb uiteindelijk gekeken welke vorm op het scherm voor mij het duidelijkst was en dat was de 1ste versie. De 2e versie heeft meer info maar ook meer spikes. De 1ste versie minder spikes dus duidelijker zichtbaar waar een afwijking zit.
                          Plus het zelfde principe als collimeren met airy disk geldt bij de 1ste: de collimatie schroef gebruiken welke aan de dunste afwijkende kant zit. Met de 2e versie moet je zelf 90 graden daarbij denken en dan ook nog eens welke kant op.

Commentaar

Werken...
                          X