Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

baader hyperion zoom

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

baader hyperion zoom

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw oculair voor mijn 10 inch dobson skywatcher.
    Nu heb ik al menig review gelezen. Wat ik nu weet is dat de 24 mm niet veel breedveld geeft .
    Verder heb ik gelezen dat deze vrij goed presteert maar niet aan de kwaliteit van televeu kan tippen wat ook logisch is gezien de prijs.
    Mij lijkt nu de baader een mooie alleskunner. Maar nu zou ik toch graag jullie advies willen of ik nu deze of losse oculairs zal kopen wat mij dus veel meer geld gaat kosten.
    Ik ben nu in het bezit van standaard 24mm en 10mm oculiar meade pl 5mm en een gso super plossl 6mm plus een gso 3 element 2.5x barlow lens.
    Zelf denk ik dat de zoom een hele vooruit gang zal zijn .

Ik ben voor deep-sky vrijwel afgestapt van vaste oculairs en gebruik nu meestal m'n Hyperion Zoom mark IV. Qua scherpte evenaart hij proefondervindelijk een 10mm ortho maar scherpte is niet het issue bij deep-sky. Dat is contrast tussen het object en de hemelachtergrond. Alleen met een zoom oculair kun je het optimum opzoeken. Met vaste oculairs ben je toch even het beeld kwijt tijdens het wisselen. Ik vind het beeldveld bij 24mm wel wat krap aan het worden, dus voor boven de 20mm gebruik ik wel vaste oculairs.
    Met de zoom heb ik onder ideale omstandigheden zwakke objecten tevoorschijn zien komen en onder de contrastgrens van m'n oog weer zien verdwijnen. Ook het spelen met de vergroting geeft mij meer fun dan het wisselen van oculairen. Dus voor mij niet 1-0 maar 2-0 voor de Hyperion Zoom.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Bert Bogchelman Bert bedankt voor je berichtje . Ik had in een eerder bericht al gelezen dat je er een had. Dit bericht is al een tijdje oud en je gebruikt hem nog steeds dus dat zegt genoeg over de zoom. Ik denk dat ik deze ook ga aanschaffen.

Commentaar

Gebruik je trouwens ook de barlow deze zou soms ook problemen geven

Commentaar

Ik heb geen Baader barlow. Ik gebruik een Televue barlow.
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Zelfde idee als Bert. Met de Zoom kun je betrekkelijk snel ontdekken of in je zoekveld het gezochte object al of niet binnen het bereik van je kijker en/ of ogen ligt. En zo ja, traploos de optimale vergroting vinden. Vooral vanuit mijn lichtvervuilde tuintje onder de rook van Rijnmond heb ik daar veel plezier van. Net zoals Bert gebruik ik echter een oculair met langer brandpunt en groot beeldveld om naast het zoomoculair te gebruiken. Gewoon om het zoekveld te vinden en te verkennen.
            Houd hem vooral goed schoon, in het verleden zijn er klachten geweest over stofjes die erin kwamen en er niet meer één, twee, drie uitgingen. De laatste generaties Hyperions hebben daar overigens minder last van, heb ik begrepen.
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Bedankt voor je berichtje. Denk dat ik voor de zoom ga. Maar weet nog niet of ik de barlow erbij ga dien of niet . Heeft iemand hier ervaring mee.

Commentaar

Probeer eerst eens of je huidige barlow erbij bevalt. Die geeft per slot van rekening al van 9,6 mm tot 3,2 mm. En op die manier dek je het hele gebied van 24 mm tot 3,2 mm af. Je hebt geen andere barlow nodig.

Ikzelf gebruik ook een barlow. Die geeft 2.4 X het zoomgebied van mijn 18 mm -9 mm. Ik vind het heel handig.
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Dan ga ik eerst mijn eigen proberen en misschien dat ik de later nog vervang voor een betere uitvoering.

Commentaar

Werken...
                  X