Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculair aanschaffen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculair aanschaffen

Dag allemaal

Nu we (bijna) allemaal meer thuis zijn, het goede weer er terug doorkomt en er grote kortingen zijn op astromarket, is het misschien tijd voor een nieuw oculair. Ik bezit momenteel alleen 2 oculairs met 3 elementen. Deze zijn duidelijk van matige kwaliteit.
    Zo heb ik ook het probleem dat Venus een ‘ghost’ heeft in het oculair zelf (zelfs als ik maanfilter gebruik om helderheid te verminderen).

Zelf heb ik al wat onderzoek gedaan, maar weet toch nog te weinig om een keuze te kunnen maken. Ik heb al lang getwijfeld voor het Omegon Premium Zoomoculair (7,2-21,5 mm) vanwege de verschillende brandpuntsafstanden, maar ik heb veel contras gelezen.
    Ik wil voornamelijk planeten en Deep Sky observeren. Dat zijn natuurlijk twee verschillende dingen en daar ligt ook mijn probleem. Ik heb een beperkt budget, maar wil wel investeren in kwaliteit. Iets dat ik later niet nog moet vervangen omdat de kwaliteit werkelijk ontoereikend is.
    Voor planeten hangt er van de seeing veel af en daarom dat het moeilijk is om een vast brandpunt te kiezen. Hebben jullie soms suggesties, ervaringen of weet van plekken waar ik een kwaliteitsvol oculair voor minder kan krijgen (betrouwbare tweedehands, die opgestuurd kan worden? Of desnoods in de buurt van Brussel)!
    Mijn telescoop is een 8” f/6 dobson.

alvast bedankt voor jullie tijd!
    "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Wat is je budget? Het Omegon zoom oculair ligt rond de €80 zie ik, je hebt er ook een mooie van Leica voor meer dan 10x zoveel...

Een vaak aangeraden Zoom oculair is de Baader Hyperion Universal Zoom Mark IV 8-24mm. Nieuw €245, komt op te-les-koop wel geregeld voorbij aan €150.

Ik heb hem zelf ook gehad. Het nadeel aan zoom oculairs vind ik de beperkte en variėrende beeldhoek. Een voordeel kan het toepassen van een kijktechniek zijn waarbij er 'dynamisch' wordt in/uit gezoomed om extra detail te kunnen waarnemen.

Ik kwam er persoonlijk vrij snel achter dat ik vaste brandpunts oculairen (met een bredere, maar niet extreme) beeldhoek veel prettiger vind dan een zoomoculair.
    Misschien kan deze nuttig zijn: https://www.astroforum.nl/forum/begi...g-vs-beeldveld
    Celestron C11, 280mm, f/10 on CGEM | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

Bij het vermelde astromarket ga je zeker goede oculairs vinden, zelfs deze tussen 50 en 100 euro. Een heel duur oculair hoeft nog niet meteen voor je, je zal nu al het verschil merken. Neem niet een zoom-oculair, maar spaar in enkele oculairs. De vergroting is dus jouw 1200mm dobson gedeeld door het getal op je oculair. Neem niet een vergroting meer dan 300x. Wat een oculair ook flink duurder maakt is de Wide Field, dat hoeft ook niet meteen voor je (bijvoorbeeld een 80°). Een groot Eye relief (afstand oog tot oculair) is ook leuk, zorg dat het tussen 12 en 20 ligt. En als laatst, 2 inch oculairen hoeft ook nog niet.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Met enkele verschillende oculairs kom ik natuurlijk weer met het probleem van mijn budget (150). Zoals ik zei ben ik enorme fan van de planeten, maar een 7mm oculair kan al snel te slechte seeing geven om te gebruiken. Een 9mm is dan misschien wat beter. Nog suggesties van een serie? Zodat ik daaruit een brandspuntzfstand kan kiezen, maar weet dat de serie goede kwaliteit is?
        "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Op dit moment zou ik me nog niet druk maken om de planeten, als je een nieuw en beter oculair wil dan eentje voor deepsky. Mars komt dit najaar langs om waar te nemen, het duurt nog een tijdje dat we Jupiter en Saturnus weer onder gunstige omstandigheden kunnen zien. Dan beter nu iets dat geschikt is voor deepsky, en misschien kun je genoeg sparen voor een oculair om later dit jaar Mars te kunnen bekijken.

Kijk even hier voor een lijstje met vuistregels mbt. oculairen. Een "werkpaard"-oculair voor deepsky zou voor jouw telescoop ongeveer eentje van 10 - 12mm zijn. Neem je waar in een lichtvervuilde omgeving, dan wil je waarschijnlijk wat meer vergroting.

Edit:

Nog even een aanvulling, wat betreft het bekijken van Mars. Onder goede omstandigheden moet je nog wat meer kunnen vergroten op deze planeet dan met een 7mm oculair. Je zou straks eventueel een goedkoop zoomoculair met barlow (die je wellicht tweedehands kunt kopen) kunnen overwegen. En later 'ns uitkijken naar iets anders wanneer Jupiter en Saturnus weer goed zichtbaar zijn. Je kunt weliswaar een goed oculair kopen van bv. 7mm, maar zit je vast aan die vergroting. Een zoomoculair dat goedkoop is zal van mindere kwaliteit zijn, maar doordat je onder goede omstandigheden nog wat meer kunt vergroten zie je mogelijk wel meer details. Ben je straks voor Mars geholpen en kun je later 'ns kijken naar iets anders, wanneer je wat meer budget hebt. Het is een afweging om wellicht over na te denken.
          Last bewerkt door Rudy; 22-03-20, 12:06.

Commentaar

Over deze set hoor ik goede berichten:
            https://www.teleskop-express.de/shop...s_id=5930#desc
            Beeldveld is niet groot, eyerelief al evenmin, maar de orthoscopische oculairen zijn prima.
            Last bewerkt door Skyheerlen; 23-03-20, 10:52.
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
              Over deze set hoor ik goede berichten:
              (...)
              Beeldveld is niet groot, eyerelief al evenmin, maar de orthoscopische oculairen zijn prima.
              Aan mijn kant zie ik de tekst onder de link niet.

Maar inderdaad, lijkt me ook goed, maar vooral het gebrek aan eyerelief moet je wel liggen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Aan mijn kant zie ik de tekst onder de link niet.
                Tekstkleur is aangepast.

Commentaar

Bedankt voor jullie respons!
                  De reden dat ik eerder een planetenoculair zou overwegen: de ghosting bij het waarnemen van Venus. Interne reflecties zijn niet erg plezierig om te zien en de oculairen in het algemeen zijn niet van goede kwaliteit. Maar ik zal de raad opvolgen en eerst kijken voor een Deep Sky oculair. Venus is tenslotte ook maar een maan, zonder kraters, in het klein !

Commentaar

Werken...
                  X