Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heaters hoofdspiegel newton scope

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
    rweust, wat voor constructie gebruik je zo op je kijker?
    Ik meet de temperatuur van de hoofdspiegel door een kleine op de rand gemonteerde temperatuursensor met wat schuimtape er om heen als isolatie. Verder meet ik de temperatuur van de omringende buitenlucht ook continu. Dit laatste is niet zo heel makkelijk overigens, je moet voorkomen dat de giethars behuizing van de sensor (hoge emissiviteit) te veel warmte uitstraalt naar de koudere hemel. Deze onder een afdak of tegen een muur monteren geeft ook geen goede meetwaarde. Ik heb deze buitenlucht temperatuursensor daarom in een uitgeboorde, vergulde Cinch socket gemonteerd (goud heeft een lage emissiviteit). De buitenlucht temperatuursensor wordt dan onder een open nachtelijke hemel slechts 0,3 tot 0,4 C kouder dan de lucht werkelijk is.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMAG1253.jpg views: 0 grootte: 1,00 MB id: 1439792

Mijn CF tube is beplakt met low-e doorzichtige PET raamfolie (Solar Gard Ecolux 70). Dit heb ik echter meer gedaan om luchtonrust in de tube te voorkomen (helpt overigens aanzienlijk, de tube koelt dan niet ver onder de luchttemperatuur meer af). De tube wordt ook bijna niet meer nat van de dauw (alleen nog bij heel vochtig/koud weer) met deze folie en blijft ca. 3 C warmer (gemeten en berekend, zie onderstaande link). Tegen te ver afkoelen van je hoofdspiegel door radiatie helpt deze tube echter grotendeels door zijn afschermende eigenschappen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: tube plakken.jpg views: 0 grootte: 836,1 KB id: 1439788

Heb je bij een open truss constructie last van warmteverlies aan de rand van je hoofdspiegel door radiatie naar de koudere hemel of koudere omgeving? Dan helpt een shroud hier ook al goed tegen.

Het komt bij mij ook enkele malen per jaar voor dat de temperatuur van de hoofdspiegel onder die van de omringende lucht dreigt te duiken en dus dreigt te gaan beslaan. Warmteverlies door radiatie naar de kouder geworden bodem is hier dan de oorzaak van, samen met de koude, vochtige laag lucht die later in de nacht vlak boven de bodem hangt. Ik heb dan een hele simpele oplossing om te ver afkoelen van de hoofdspiegel te voorkomen:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMAG0561.jpg views: 0 grootte: 1.008,6 KB id: 1439789

Deze Lycra dust cover helpt altijd afdoende tegen warmteverlies naar de koudere bodem aan het eind van de nacht. Hiermee ook nooit meer last van dauw op de hoofdspiegel gehad. Mijn vangspiegel verwarm ik wel overigens, maar met minimaal vermogen, PID geregeld naar de buitentemperatuur en, inderdaad, bijna over het hele achteroppervlak via een opgeplakte spiraal.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMAG0562.jpg views: 0 grootte: 1.000,4 KB id: 1439790

Ooit een keer een presentatie mogen geven over temperatuurbeheersing, behalve dauw hebben afwijkende, lagere temperaturen ook invloed op de luchtonrust. Dit be´nvloedt de optische prestaties ook waarneembaar. Ik geef nog even de link, dan kun je zien hoe dit nachtelijk afkoelen eigenlijk werkt.

https://www.dropbox.com/s/mu8fo5je3l...racht.pdf?dl=0

De ventilatoren aanzetten helpt iets tegen dauw, niet eens zo veel door de geforceerde convectie, de temperatuurverschillen met de buitenlucht zijn klein, zeker met koudere lucht vlak boven de bodem. Maar de ventilatoren voeren wel iets (elektrisch) vermogen toe aan de spiegel. Ik zie dauwbestrijding echter meer in combinatie met goede temperatuurbeheersing en dan speelt luchtonrust ook zeker mee. Tijdens waarnemen passen ventilatoren (met uitzondering van Mauro da Lio) dan niet zo in dit plaatje.

Robert.
    Last bewerkt door rweust; 10-02-20, 22:43.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Werken...
    X