Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vuile spiegel in diagonaal

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vuile spiegel in diagonaal

Hallo,

Ik heb zonet een nieuwe diagonaal ontvangen van TS Optics (diŽlectrisch), en die spiegel ziet er wat vuil uit.
    Ik heb reeds met een knijpblazer de vuiltjes proberen wegkrijgen, maar zonder resultaat, zie foto's.

Ik lees hier o.a.
    Een diŽlectrische diagonaal gaat honderden jaren mee en is krasvast;
    (niet specifiek een 'kuis' topic)
    maar op andere sites raden ze aan om er af te blijven indien het gewone stofjes zijn.
    De ene zegt ze storen het beeld niet, de andere zegt net van wel…

Enige tips iemand?

Alvast bedankt

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_6483_w.jpg views: 179 grootte: 37,9 KB id: 1432677
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_6484_w.jpg views: 130 grootte: 42,5 KB id: 1432678

Met de stofzuiger kun je wat meer lucht voorbij laten blazen
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Er is een hoop kletskoek in omloop over schoonmaken van reflecterende optische oppervlakken. Werden glazen spiegels voor de oorlog nog chemisch verzilverd, kon je met goed fatsoen maar beter niet aan het poetsen gaan. Het is uit die tijd dat de poetspolitie met grote voortvarendheid waarschuwde tegen het zelf reinigen.

Aluminium opgedampt met een tweede opgedampte quartz-laag was al vele malen beter. En het moderne schoonmaken deed zijn intrede. (blazen, spoelen met sopje, naspoelen met gedestilleerd water,voorzichtig drogen of laten drogen)

Enhanced aluminium is alweer een stap sterker. Dielectric opgedampte spiegels ( tientallen lagen) hebben een zowat levenslange levensduur en kunnen dus moeiteloos met de kort boven omschreven methode worden schoongemaakt. Het is onzin om dezelfde omzichtigheid die bestond omtrent de allereerste opgedampte spiegels, te projecteren op moderne spiegels. Wel gewoon alle voorzorgen in acht nemen, maar overdreven angst is onnodig.

Denk ook eens aan de miljoenen brillen die dagelijks met de grootste onachtzaamheid gepoetst worden; moderne topcoatings kunnen heel wat hebben. Fabrikanten houden er rekening mee dat oppervlakken die vuil worden, ook schoongemaakt gaan worden. Welke fabrikant zou wensen dat na enkele kuisbeurten de coatings aangetast worden? Niet ťťn. Dat zou een slecht verkoopverhaal zijn.

Optisch hebben de verontreinigingen zoals op de foto geen enkel effect op het beeld. Als we met geen mogelijkheid de (relatief gigantische) obstructie van een vangspiegel visueel kunnen detecteren in het beeld dat een reflector ons levert, wat moet dan het effect van de obstructie van die minuscule stofjes zijn?

De keuze is of je het zelf wil schoonmaken. Of dat je hem wil terugsturen, omdat het zo niet aangeleverd hoort te worden. De kans is groot dat de leverancier hem op de boven omschreven wijze schoonmaakt en weer terugstuurt. Als je het zelf thuis doet, ben je hem niet tenminste enkele dagen kwijt.

Mijn tip:
      Wat ik zou doen? Schouders ophalen en gewoon doorgaan met waarnemen. Pas als het-niet-meer-om- aan- te- zien is, zou ik gaan nadenken over schoonmaken, dat is bij vaak waarnemen dus enkele jaren later. En dan nog weet ik dat het optisch geen barst gaat uitmaken.
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Logisch verhaal John. Ik zou echter wel een pluisvrij doekje gebruiken, Het schijnt dat papier ( keukenrol etc. ) wel de coating van een bril zou kunnen beschadigen. Dit volgens mijn opticien. Weet niet hoelang je dan zou moeten poetsen trouwens.. :-)
        Sky-Watcher Explorer-150PDS (OTA) (f/5) 6" Parabolic Dual-Speed Newtonian Reflector op EQ5 zonder goto. + Sky-Watcher Skymax 127mm/1500 MAK (OTA) op Alt/AZ SynscanGoTo

Commentaar

Bedankt voor de feedback
          Leverancier zei met een zachte borstel afkuisen, maar dat hielp niet.
          Heb deze dan met een zeer zachte doek van Gyeon (voor wagens) voorzichtig afgestoft en hij is proper nu.
          Gezien ik meteen na gebruik de dopjes terug op hun plaats zet zal deze nu wel vrij lang stofvrij blijven (hoop ik toch)

Commentaar

Werken...
          X