Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Is dit coma, of tilt, of heb ik een flattener nodig

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Is dit coma, of tilt, of heb ik een flattener nodig

Weer eens een vraagje van die Twentenaar met z'n Televue Pronto...

Alweer veel te lang geleden (dankzij Cumulus Interuptus) maakte ik een HaRGB composiet van de Hart Nevel. En net als op eerdere foto's gemaakt met de Televue Pronto bemerkte ik dat aan de beeldranden sterren verre van rond zijn/blijven.

Ik heb eens een foto voorzien van insets waarin de hoeken verder uitvergroot zijn:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: comatiltofflat.jpg views: 243 grootte: 1,84 MB id: 1431367

Wat mij opvalt is dat de coma niet gelijkmatig is verdeeld. Alle hoeken bevatten wel coma, maar de onderkant van het beeldveld veel meer dan de bovenkant. Er zijn nog meer optische defecten te zien, maar het gaat mij in deze post uitsluitend om de ster-vormen.

Doe ik er verstandig aan om een flattener te kopen voor de Pronto? Of is dat weggegooid geld? Het is natuurlijk niet echt een voor fotografie bedoelde kijker.

Of zitten we hier te kijken naar het gevolg van tilt? En hoe los je dat dan op? Het liefst op een reproduceerbare manier zodat het schieten van meerdere nachten aan data mogelijk blijft.

Of zit ik hier te kijken naar een collimatie-probleem? Dat hoop ik niet, want een Televue Pronto is niet collimeerbaar volgens mij. De inbus-boutjes zijn dicht-gesoldeerd door de fabrikant.

Wat zeggen de experts hier op het forum? Alvast dank voor het meedenken.
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Voor de volledigheid (voor het geval de composiet-bewerking voor vervorming zorgde - wegens het niet geheel hetzelfde beeldvlakheid bij gebruik van mijn Ha filter) ook nog even een single-light uit de RGB sessie die ik deed. 150seconden op ISO800.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: comatiltofflat single.jpg views: 208 grootte: 3,87 MB id: 1431375
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Veldkromming. De pronto is maar een doublet en heeft een flattener nodig. Televue maakt er eentje speciaal voor de pronto en TV85, namelijk de TRF-2008: http://televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=71&Tab=_TRF

En raad eens welke ik wil verkopen :P Stuur me maar een pm

Commentaar

In dit draadje beschrijf ik een mogelijke oplossing voor het probleem. Nu nog een heldere nacht lm de hypothese te bewijzen.

https://www.astroforum.nl/forum/inst...42#post1431825

Commentaar

Veldkromming ja, maar het is asymmetrisch dus er is zeer waarschijnlijk ook sprake van tilt/kanteling. Deze zou ik eerst verhelpen voor een definitief oordeel.

Hoe is de camerakoppeling met een of drie schroeven of allemaal geschroefd?

Commentaar

Ik dacht dat dat meer zou uithalen, maargoed, alle flex is onwenselijk. Misschien dat de oriëntatie van de camera t.o.v. de focusserbuis nog een rol speelt. Ik verwacht echter dat dat amper uitmaakt. Als dat het geval is moet de lenscel opnieuw worden afgesteld.

Commentaar

Origineel geplaatst door Han.K Bekijk bericht
              Veldkromming ja, maar het is asymmetrisch dus er is zeer waarschijnlijk ook sprake van tilt/kanteling. Deze zou ik eerst verhelpen voor een definitief oordeel.

Hoe is de camerakoppeling met een of drie schroeven of allemaal geschroefd?
              In mijn draadje hier staan foto's: https://www.astroforum.nl/forum/inst...42#post1431825
              De video's laten zien dat er flink wat speling zat in mijn focusseer inrichting. Dus met de camera enzo eraan gehangen, zal het doorgehangen hebben. Hopelijk is dat met mijn fix (plakband :P) nu verholpen.

Wanneer de veldkromming nu een stuk meer symmetrisch is kan ik verder overwegen een flattener toe te passen.

De camera koppeling is middels T2-ring en 2" nosepiece op de telescoop aangesloten. Maar omdat ik dan niet in focus kon komen is er ook nog een 37mm verlengbuis (2" diameter) toegepast.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Camera aan telescoop1.jpg views: 132 grootte: 4,79 MB id: 1431902

Commentaar

Het uiteinde van de telescoop-buis tot het punt van het sensor vlak is zo'n 15cm. Dat is dus een flinke afstand.
                Ben benieuwd hoe het nu zit met het doorhangen. Ik hoop erop dat het nu geheel weg is.

Met de flattener (mocht ik die kopen) kan het verlengbuisje waarschijnlijk achterwege blijven en steekt de boel minder ver uit.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Camera aan telescoop2.jpg views: 128 grootte: 2,20 MB id: 1431904

Commentaar

Misschien had je het ook al gevonden, op deze flickr pagina staan wat foto's van een Televue Pronto met flattener & DSLR.
                  De afstand lijkt een heel stuk minder, altijd prettiger voor de focuser.
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Nee. Had ik nog niet gevonden, maar dit bevestigt het in ieder geval. Dank voor de link!

Commentaar

Hmmm... de operatie heeft nog niet de tilt weggenomen. Blijkbaar was het doorhangen van de focusser niet een grote veroorzaker.

Of is iemand met meer verstand van optiek / ccd-inspector een andere mening toegedaan?

voor de operatie
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ccd inspector curvature voor operatie.png views: 107 grootte: 206,0 KB id: 1431939

na de operatie
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ccd inspector curvature na operatie.png views: 99 grootte: 205,9 KB id: 1431940

Commentaar

Of het hangt nog door. Ik zou alvast met een flattener proberen -- de collimatie gaat toch anders zijn, met de oculairhouder minder uitgedraaid. Anders zit je mechanische problemen op te lossen die er heel wat anders uit gaan zien dan met flattener...

En zelfs met de huidige stand ga je een PAK veldkromming wegwerken, waardoor je het bestaande astigmatisme véél minder gaat zien (de sterren worden streepjes omdat je astigmatisme hebt én ver van focus zit; coma is er nauwelijks).
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Inmiddels in het bezit van de TV-2008 Flattener die kennelijk volgens het opschrift bij mijn Televue Pronto telescoop past.

Voor
                          Click image for larger versionName:	Pre-Flattener-RGB16b.jpgViews:	0Size:	5.89 MBID:	1432781

Na (met Flattener/Reducer)
                          Click image for larger versionName:	Met-Flattener-RGB16b.jpgViews:	0Size:	6.81 MBID:	1432782

Kortom ik ben blij! Nu nog een aantal heldere maanloze nachten en ik kan een echt goed vergelijk maken. De foto MET flattener is zonder calibratie frames en veel minder integratie dan die zonder de flattener.
                          Last bewerkt door schoenmaker; 07-11-19, 07:30.

Commentaar

Mooi! Alleen die hoek rechtsboven nog

Commentaar

Werken...
                            X