Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Observing Hood and Hooded Observing Vest

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Observing Hood and Hooded Observing Vest

Hallo

Heeft er iemand ervaring met deze Observing Hood and Hooded Observing Vest:

https://r-sky.org/en/products/observ...d=13&icatid=16

Ik zou vooral willen weten of dit het aandampen van oculair wat tegengaat. Met een doek, als het wat vochtig is, is mijn oculair bijna ogenblikkelijk aangedampt.
    Een doek zit ook nooi goed - aaltijd wat aaan prutsen om het goed te plaatsen.
    Lijkt mij beter te lukken met deze kap van sky org.

Iemand met ervaring ermee? Alvast bedankt voor het delen.

Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Ik heb zo’n observing vest maar ik woon in Spanje en hier is het meestal niet vochtig dus ik heb geen idee of jouw oculairs zullen beslaan. Sorry.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik heb een zelfgemaakte hoodie. Een *enorme* hood zit er op :-) en dat ding hangt echt een meter naar beneden. Als ik het open laat aan de onderkant valt beslaan mee. Als ik het een beetje dicht vouw dan, tja...is het zo beslagen. Het is van die verduisterde stof die ook aan de binnenkant van gordijnen gemaakt kan worden. Maar al met al is de winst groot.
      Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Met een doek, als het wat vochtig is, is mijn oculair bijna ogenblikkelijk aangedampt.
        Waar laat je je oculairs die je tijdens het waarnemen even niet gebruikt? Als je ze in de buitenlucht legt (bijvoorbeeld op het oculairplateau onder de montering of op een tafeltje), dan koelen de oculairen sterk af. Zodra je ze gaat gebruiken kunnen ze beslaan doordat ze dicht bij je gezicht zitten.

Ik bewaar ze of in mijn binnenzak of binnenshuis (balkonwaarneming), ze worden dan niet koud en van beslaan na oculairenwissel heb ik bijna nooit last. Ik hang een handdoek over mijn hoofd en net als Theritz laat ik het van onder open. Bij ergere kou bedek ik eventueel mijn mond en neus.

Intieme anecdote: Op mijn rugzakvakanties in Corsica/Zuid-Frankrijk heb ik vaak eerst een paar uurtjes slaap om na middernacht waar te nemen.
        Het instrument (kleine telescoopje/verrekijker) gaat mee de slaapzak in anders moet ik ze goed ingepakt (liefst in de rugzak) houden. Dit voorkomt het sterke afkoelen en het beslaan daardoor.
        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Zo'n vest en dus vooral de kap gebruik ik standaard bij elke waarneming. Skyfan meen ik ook.

Het werkt enorm goed, de winst is enorm, vooral in wat lichtvervuilde omgeving. Zoals gezegd kun je de lange onderkant ietwat los laten hangen om ervoor te zorgen dat je adem redelijk goed weg kan. Als je de kap stevig aaneengesloten om je gezicht gedrapeerd vasthoudt, begint het bedauwen. Je kunt je oog ook wat verder weg houden, zijlicht komt toch niet binnen. In het laatste geval wordt je beeldveld logischerwijs iets kleiner.

Aan het vest zitten vier ruime en vier iets minder ruime zakken. Voorts twee heel smalle zakjes. In een ruime zak past een 2 inch-oculair inclusief een 2 inch zenitprisma, al voel je dat gewicht wel. Ook een PSA prop je er in. In de vier iets minder ruime zakken passen 1.25 inch oculairen. Zelfs twee korte ortho's in één zakje als je dat wil. In de smalle zakjes zou een pen, een laser of iets dergelijks kunnen passen. Ik gebruik ze zelden.

Voor het waarnemen kies ik enkele oculairen uit, stop ze erin en ik heb buiten geen oculairenkoffer nodig. Het is zelfs nog sterker: de oculairen die ik het vaakst gebruik zitten standaard in het vest, dat normaal gesproken inclusief oculairen aan de kapstok hangt! Waarnemen is dus een kwestie van kijker naar buiten, vest aan en waarnemen.
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ook handig voor muggen?
            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Wat John al zei, ik gebruik hem ook, al jaren. Ideaal als je ook maar een beetje strooilicht om je heen hebt. Plus dat de oculairen niet beslaan, die blijven lekker warm in de zakken. .
              En er past een memorecordertje in, en zelfs de PSA. Warm aanbevolen!
              Tegen muggen helpt ie helaas niet, daarvoor heb ik een spuitbusje Autan droge spray (alleen voor thuis, in Noordwijk zijn nooit muggen ).
              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Zo simpel, maar zo nuttig lijkt me. Maar meteen zoiets gaan regelen

Commentaar

Bedankt aan allen voor de antwoorden. Ik zal ook eentje bestellen.

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
                  Waar laat je je oculairs die je tijdens het waarnemen even niet gebruikt?
                  in binnenzak. Maar het belet niet dat ze aandampen.

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
                  Het instrument (kleine telescoopje/verrekijker) gaat mee de slaapzak in anders moet ik ze goed ingepakt (liefst in de rugzak) houden. Dit voorkomt het sterke afkoelen en het beslaan daardoor.
                  Ik denk dat ik nogal moeilijk mijn 18" in de slaapzak krijg .... En hoe leg ik aan mijn vrouw uit dat ik met een obsession slaap?

Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Ik denk dat ik nogal moeilijk mijn 18" in de slaapzak krijg
                    Buis in de slaapzak. Vangspiegel verwijderen en in de buis kruipen. Deed Dobson zelf per slot van rekening ook.....
                    Schiedam
                    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Werken...
                    X