Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculairen serie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bedankt voor de tips: ik stap volledig af van het kofferidee en ga eens beginnen met enkele te kiezen (plössls)...
    "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Ja, kijk even wat je een vergroting geeft van 30x, 80x, 120x en 200x. Je hebt 8" (200mm) opening, dus 200x is de hoogst haalbare bruikbare vergroting met die opening. En voor die ene top nacht duw je er nog een 2x barlow tussen voor 400x, maar die nachten zijn zeer zeldzaam.
      Kijk op te-les-koop.nl en marketplatz/biete op astronomie.de, daar komen ze voor een paar tientjes per stuk voorbij.

Morgen is de astrofotografiedag van werkgroep astrofotografie in Oss, je moet je wel even aanmelden als je geen lid bent, maar daar is ook best veel van dit tweedehands spul te koop voor lage prijzen.
      Wel even een berichtje naar Maurice sturen als je wilt komen en geen lid bent van vereniging werkgroep astrofotografie, anders is de toegang gratis https://vereniging-astrofotografie.nl/agenda/

En over die dure Brandons, een paar jaar geleden scoorde ik er een 16mm Brandon voor 20 euro, tjsa, je weet het maar nooit............

Het is een leuke en super gezellige dag, ook voor mensen die alleen met hun ogen waarnemen.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
        Ja, kijk even wat je een vergroting geeft van 30x, 80x, 120x en 200x. Je hebt 8" (200mm) opening, dus 200x is de hoogst haalbare bruikbare vergroting met die opening.
        Ik vermoed dat een 240x vergroting ook nog wel door de beugel kan, of is dit reeds te veel?

"Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Zoals patrickduis al aangeeft zijn nachten waarop je hoger dan 200x kunt vergroten zeldzaam. De oude vuistregel voor het bepalen van de hoogst nuttige haalbare vergroting van een teleskoop varieert tussen de 1,5x en 2,5x de diammeter van de opening dus dat zou met een 200 mm opening van 300x tot 500x varieren. En je kunt best nog hoger vergroten maar je zult er niet méér details door zien. Sterker, bij zulke hoge vergrotingen worden veel details weer wazig als de seeing niet mee zit.

Wouter
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Voor sommige objecten moet dat wel lukken. Nauwe dubbelsterren, maar dan werkt het alleen bij hele rustige lucht, als je de ringetjes om de Airy schijfjes kan zien (en dat is zeldzaam). Mars en Saturnus ook wel, en kleine heldere planetaire nevels ook.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

240 of 200 keer maakt dus niet zoveel uit. In de praktijk komt bij mij zelfs 200x weinig voor.
              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

200/240 maakt inderdaad weinig uit. Ik gebruik die vergroting op deepsky vrij weinig trouwens, wel op kleine heldere planetaire nevels. Wel op planeten. Maar dan moet het wel al een best goede avond zijn.
                Ik gebruik meestal 30x (object opzoeken, grote objecten), 75x/120x voor normaal deepsky werk.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion Bekijk bericht
                  Ik denk dat je met enkele Plössls een heel eind komt. Ik heb kortgeleden op La Palma (met een dobson 12" f=1200mm) herontdekt hoe prettig die zijn. Volgens mij hebben ze genoeg eyerelief voor een brildrager.
                  Volgens mij is de oogafstand evenredig met de brandpuntsafstand. Dus helemaal niet voor korte oculairs (de oogafstand is zelfs korter dan op een ortho).

We hebben nog geen informatie over de gewenste kijkhoek en/of het budget. Dat is wel wezenlijk, want de ene investeert in een reeks Chinese oculairs afgeleid van TMB Planetary, en de andere in een setje Delos of Baader Morpheus...
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Mij bevallen de Explore Scientific oculairs erg goed. I had eerder de Celestron LX objectieven maar met de ES objectieven was het een grote stap voorwaarts qua scherpte en licht doorlatendheid.
                    T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton
                    C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

Eerst eens een kijkhoek en oogafstand kiezen (en dat zal ook afhangen van het budget) en of je 'premium' wilt gaan of niet (wat afhangt van het budget, maar dat zal dan ook afhangen van het budget).

In 50° oculairs kun je voor een hoge afstand niet veel beter dan bij de Vixen NLV/SLV gaan voor de korte en dan erg goede Plössls voor de langere oculairs (vanaf 18-20mm). Maar NLVs zijn al duurder dan sommige 60° oculairs.

In 60° oculairs hebben afgeleiden van de originele TMB planetary oculairs vrij veel (en een constante) oogafstand. Die vind je als Omegon Cronus WA, Teleskop Service Planetary HR, Skywatcher Planetary UWA, enz.

Met iets minder oogafstand heb je de Barstas 60° die eigenlijk iets transparanter zijn dan TMB-afgeleiden, en op f/6 nog vrij goed (op kortere openingsverhoudingen zijn sommige brandpuntsafstanden soms wat wazig aan de rand.

Een site die ze voor twee keer niets verkoopt (beide reeksen):
                      https://www.365astronomy.com/Planetary-Eyepieces/

Wil je iets meer investeren dan in "low-end" Chineesjes dan kan ik de Meade HR60 aanbevelen. Dat is een soortgelijk ontwerp maar van iets betere kwaliteit (zowel optisch als mechanisch).
                      https://www.astromarket.org/oculairs...ies+5000+HD-60

Nog (veel) meer "high end" heb je de TeleVue DeLites.

In 68°-70° heb je met grote oogafstand
                      -TS Expanse, Omegon RedLine: Chinese kloon van de Vixen LVW
                      -Televue Delos en Pentax XW: de top, maar wel duur. Persoonlijk vind ik de Delos een tikkeltje beter en comfortabeler dan de Pentax. Nog duurder (en eveneens uitstekend): Nikon NAV-SW.
                      Last bewerkt door sixela; 15-10-19, 16:08.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

De twee opmerkingen van Markleeman in post #6 zijn belangrijk ivm de bril:
                        - Heb je astigmatisme/cilinder? Bij 'gewone' bijziendheid of verziendheid, kan je zonder bril kijken en corrigeer je door te focusen.
                        - Bij sommige oculairs zit de lens aan de oogzijde dieper in het omhulsel. Deze afstand moet nog van de vrije oogafstand getrokken worden.

Bijvoorbeeld mijn Explore Scientific (ES) 15mm LER 52 graden, heeft een opgegeven vrije oogafstand van 15mm, maar de lens aan oogzijde zit ca. 10mm diep wat de vrije oogafstand effectief tot ca. 5mm maakt.

Origineel geplaatst door sixela
                        In 50° oculairs kun je voor een hoge afstand niet veel beter dan bij de Vixen NLV gaan voor de korte en dan erg goede Plössls voor de langere oculairs (vanaf 18-20mm). Maar NLVs zijn al duurder dan sommige 60° oculairs.
                        Hier is de vrije oogafstand het beste en door de draaibare huls ook voor niet-brildragers aan te passen. Met de huls volledig ingedraaid krijg je de lens aan oogzijde vrijwel direct aan de oppervlakte. De NLV is tegenwoordig vervangen door de optisch identieke SLV.

In aanvulling hierop is het goed om te weten dat de 20mm NLV/SLV een zeslenzig systeem in drie groepen en de 25mm een vijflenzig systeem in drie groepen is, mogelijk een soort Erfles. De kortere hebben een ingebouwde barlow en mogelijk een betere randcorrectie. Dit is bij andere series (zoals de ES LER 52graden) ook vaak het geval.

Overigens is in sommige 'series' van de niet-eenvoudige oculairtypen, de hele reeks af-/opgeschaald van één oculair uit die reeks die vaak dan ook de beste is. Het lezen van diverse reviews over de series kan dan helpen in je keuze welke uit de serie je níet moet aanschaffen. Bijvoorbeeld, mijn eerder genoemde ES 15mm vind ik prima, maar ik kan op basis hiervan dus niet zoveel zeggen over de andere maten.
                        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

De ES 52° LER (die vroeger de Meade 5000 "Plössls" waren) vind ik niet zo'n grote oogafstand hebben, en ik verkies de opvolgers van bij Meade persoonlijk (Meade ruilde de "5000 Plössl" van bij Jinghua in voor de HD60 van bij Kunming United Optics.)

Commentaar

Werken...
                          X