Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculairen serie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculairen serie

Hallo

Ik wil binnenkort gaan investeren in oculairen en ben op zoek naar een goede serie die veel biedt voor een relatief lage prijs. Welke serie van welk merk heeft de beste prijs/kwaliteitsverhouding? Ik ben brildrager en een long eye relief is handig, maar niet noodzakelijk. Geen verdere eisen ;p!
    "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Voor welke telescoop/en? Voor een f/10 kan je veel goedkopere oculairen nemen dan voor een f/4.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Handig om te vermelden, oeps... Het gaat om een 8" f/6 telescoop. Liefst 1" 1/4, maar 2" is eventueel mogelijk (maar dan zou ik converteerstuk steeds moeten wisselen). En daarnaast ben ik ook niet geďnteresseerd in superUW beeldvelden!
      "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Ik denk dat je met enkele Plössls een heel eind komt. Ik heb kortgeleden op La Palma (met een dobson 12" f=1200mm) herontdekt hoe prettig die zijn. Volgens mij hebben ze genoeg eyerelief voor een brildrager. En ze zijn niet zo duur. Televue maakt ze met een veld van 50 graden.
        Je zou daarbij bijvoorbeeld voor Deepsky kunnen kiezen voor een overzichtsoculair met een exitpupil van 5 mm (dus een vergroting van 40x, dus een oculair met een brandpuntsafstand van 30 mm), voor het gewone bestuderen een exitpupil van 3 mm (dus 67x -> brandpunt 18 mm) en voor een sterkere vergroting een exitpupil van 1.5 mm (133x -> 9 mm).
        Maar natuurlijk kun je voor andere combinaties gaan. Deze keuzes zijn erg persoonlijk. Zo houd ik zelf niet zo van erg grote vergrotingen. Mijn maximale is 200x. Wel heb ik dan ook nog een Barlow voor een verdubbeling van de vergrotingen maar die komt zelden tevoorschijn.
        Als je planeten wilt waarnemen zou ik natuurlijk wel hogere vergrotingen kiezen. Maar een hogere vergroting vraagt meer van de stabiliteit van je telescoop.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Bedankt, zijn er bepaalde oculairen die je aanbeveelt of goede ervaringen mee hebt (in mid range prijsklasse)? Is er eigenlijk een verschil tussen plössl en super plösll op vlak van prestaties?

Commentaar

Inderdaad, met een f/6 kom je nog heel aardig weg met plossl's, hoewel je nog wel wat randonscherpte gaat zien. Hoe storend je dit vind is persoonlijk, en je kan het behoorlijk verbeteren door er een barlow tussen te steken. Nadeel van plossl's is dat naar mate de brandpunt afstand korter wordt, ook de oogafstand korter wordt. Met bril is eigenlijk alleen een 25mm plossl bruikbaar, zo leert de ervaring.

Je schrijft dat je een bril draagt; ben je dan ook astigmatisch (cylinder)? Zo niet: dan kun je simpelweg je bril afzetten tijdens het waarnemen. Heb je wel astigmatisme, dan zit je bij grotere uittrede pupillen vast aan je bril, maar kunnen bij hoge vergroting ook je bril afzetten. Ik zie zelf het astigmatisme van mijn oog niet meer bij een uittrede pupil rond de 1mm of kleiner. (Uittrede pupil = opening kijker / vergroting).

Een goed oculair voor een redelijke prijs die met bril te gebruiken zijn, vind ik Celestron X-cel LX oculairen. Ze hebben 60gr beeldveld zijn prima gecorrigeerd voor snellere kijkers en een oogafstand van 17mm. De ooglens van het oculair ligt dan ook nog eens zo krap onder het oogrubber dat je ook daadwerkelijk de volledige 17mm kan benutten (en dat is bij andere oculairen met lange oogafstand wel eens anders, waar je zo een paar mm verliest door een ooglens die dieper in het oculair huis verzonken ligt). Ik heb zelf een 7mm van dit type oculair, die bevalt mij goed, zelfs in f/5 kijkers.
            Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

De laatste jaren leveren veel merken echt wel kwalitatieve oculairs. Het is eigenlijk simpel, de dure oculairs zijn juist deze die een zeer breed veld willen leveren. Maar gezien het voor jou geen must is (goed idee van je, ik moet er ook niet van weten), zal je zeker goede oculairs kunnen kopen voor een veel lagere prijs. Het eye-relief (afstand tussen je oog en oculair) ligt best tussen 15 en 20, maar vele oculairs de laatste jaren hebben dat wel. Kleiner dan 15 vind je nog bij oculairs met zeer grote vergroting. Voor je grootste vergroting zou ik niet hoger gaan dan 300x, voor de laagste vergroting moet je zorgen dat je oogpupil niet groter wordt dan ongeveer 6, dit moet je vermenigvuldigen met jouw F, wat wil zeggen dat je geen oculair mag nemen van meer dan 36mm, maar dat zal dus bij jou geen probleem zijn, stel dat je een 30mm neemt, dan wordt je kleinste vergroting jouw 1200mm kijker gedeeld door die 30, dat wordt 40 maal, zeker een goeie keuze. Zelfs een 25mm zou goed zijn. Ik zeg dit omdat 2 inch oculairen vaak voorkomen bij deze van 30mm of nog meer, maar die jagen enkel weer de prijs omhoog en 2inch maakt echt geen verschil. Succes met je keuze, weet het eens te zeggen.

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Bedankt voor alle info! Je vindt plössls vanaf €29, maar deze zijn denk ik van mindere kwaliteit, dus zou ik voor Omegon Cronus oculairen gaan, of nog van betere kwaliteit (?).
                ik zoek voornamelijk een 32 mm, 20/15mm en 6mm oculair. 10 mm en 25 mm heb ik al (standaard bij telescoop) en ben er tot nu toe nog steeds tevreden over. Ik kom ook steeds op ‘koffers’ uit met oculairs en accessoires en deze trekken mij aan vanwege de opslagplaats en diversiteit, maar ik vermoed dat dit lage kwaliteit pculairs zijn (zien er zo uit op foto), hoewel het Plössl zijn...

Commentaar

Een koffer zou ik inderdaad niet nemen, je blijft bij 1 merk en misschien zitten er dingen bij die je niet moet hebben. Neen, het is juist prettig om zelf een serie oculairs te sparen, en zo zelfs op diverse merken te mikken. Ga alvast eens naar een webshop waar je eens door alle oculairs op de markt kan snorren. Bijvoorbeeld astromarket.org (ik word hier niet voor betaald hoor).
                  Plossl en super plossl zijn oculair-types, historisch gegroeid en plossl zijn als beste uitgekomen. Bijna alle oculairs zijn nu eigenlijk varianten van dit type. Met het steken van een extra lens heeft men het super plossl beginnen noemen. Het type Orthoscopic heeft het ook nog overleefd, die zijn nog steeds heel geschikt voor planeten, ondanks hun lage eye-relief.
                  Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Beter twee goede oculairs dan een koffer met 5 matige.

Het type Orthoscopic heeft het ook nog overleefd, die zijn nog steeds heel geschikt voor planeten, ondanks hun lage eye-relief
                    Bij planeten maakt het niet uit, zelfs met de kortste Ortho's. Je hoeft immers alleen de planeet te zien en niet het gehele beeldveld in één oogopslag zoals je bij een beeldvullend open sterrenhoop wil. Bovendien hou je in een Newton de planeet het liefst zo dicht bij het centrum van het beeldveld. Verder buiten de optische as geeft de coma van de Newton een verslechtering van het beeld.
                    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

De verschillen tussen al die plossl's zit hem in de kwaliteit, denk aan slijp en polijst kwaliteit, gebruiktw materialen, mechanische afwerking, interne zwarting. Het optisch ontwerp is steeds hetzelfde, maar er zit verschil in het beeld (scherpte en contrast).

Omegon Cronus oculairs zijn comfortabele oculairen met aardige kwaliteit. Ik vind ze duidelijk minder dan de eerder genoemde X-cel lx serie van Celestron, maar die zijn dan weer duurder.

Kwaliteits plossl's of Ortho's zijn een stuk minder comfortabel, maar ze leveren kwalitatief het beste beeld voor wat ze kosten. Maar als je genoodzaakt bent met bril te moeten waarnemen zijn ze volstrekt waardeloos, op de hele lange en korte na dan.
                      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Bij een dobson heb je wel dat hoe hoger de vergroting, hoe sneller het object uit beeld verdwijnt. Dat pleit voor of een platform, of oculairen met een wat groter beeldveld. Zeker bij de hogere vergrotingen, want met plossls heb je weinig oogafstand en een klein beeldveld. Wil je goed planeten waarnemen, dan liefst een platform. Vage vlekjes worden nauwelijks vager aan de rand van een grootveld oculair, dus dan kan je makkelijker naar de 60 of 70 graden.

daarboven, 80+ graden, wordt bet echt duur.

Commentaar

Liever een paar echt goede oculairs.........dan veel slechtere.
                          Met F6 kan je goed gebruik maken van Plossls en ortho's. Je scoort ze tweedehands voor een paar tientjes.
                          Wil je nog wat meer transmissie............ik zweer bij assymetrische Plossls gemaakt van exotische glassoorten en niet ieder oppervlak gecoat omwille van hogere transmissie (Brandon ontwerp)..........de 48mm 2" is fabuleus in mijn 150mmF12..............en de 16mm 1.25" gebruik ik ook vaak.
                          Maar goed, het kost wel wat..............en APM heeft het dealerschap, dus dan ga je voor de hoofdprijs, helaas.
                          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Bij mijn weten zijn de ontiegelijk dure Brandons geoptimaliseerd voor de f/12 Questar, die ook ontiegelijk duur is. Voor een gewoon f/6 systeem zou ik die oculairen niet nemen als je dat soort bedragen wilt uitgeven.

Commentaar

Ja, het is niet echt nodig, zeker voor F6 (want dat is eigenlijk het randje waarop ze nog -net- presteren). Ze zijn inderdaad voor F12 geoptimaliseerd.
                              Maar ik heb al een paar keer meegemaakt, dat als je in een telescoop met een ortho naar bijvoorbeeld Jupiter aan het kijken bent (ook een newton) en als je er dan een Brandon met hetzelfde brandpunt insteekt, het beeld veel helderder is en je meer contrast ziet.
                              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                              X