Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimeren Kendrick laser collimator

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimeren Kendrick laser collimator

Vandaag de volgende collimator gekocht:
    Kendrick Laser collimator.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191009_164310_1.jpg views: 140 grootte: 2,43 MB id: 1430667

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191009_164327.jpg views: 86 grootte: 2,96 MB id: 1430669

Ik vraag me echter af of ik deze zo kan gebruiken.

De laser laat de volgende 'stip' zie, dus volgens mij moet deze opnieuw worden afgesteld of gecollimeerd. Weet iemand hoe ik dit kan doen, of liever nog: iemand die hier ervaring mee heeft en dit voor me kan doen?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191009_164347.jpg views: 90 grootte: 2,02 MB id: 1430670
    Voeg bestanden toe
    Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80 / Skywatcher 100ed f9 / Bresser 102xs

Als ik dat zo zie zou ik er mee terug gaan en omruilen.
    Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Ik snap je punt en dat was ook mijn eerste gevoel. Het was echter een koopje van Marktplaats. Voor twee tientjes heb ik het risico maar genomen.

Commentaar

Ik weet niet waar je woont, maar wil er wel even naar kijken. Moet je er een tripje naar Drenthe voor maken.
        of opsturen. Maar dan overstijgen de verzenkosten heen en weer, de aanschafprijs.
        Het is overigens vrij simpel.
        Er zitten aan de zijkant 3 kleine inbusschroefjes. Soms 2 setjes. Daarmee centreer en richt je de laser in het huis. Tenzij het valschade is. Dan is het einde oefening.
        Op youtube staan genoeg filmpjes hoe je dit doet mbv een eenvoudig te maken testbankje.
        succes
        Arie
        Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

De foto van die lichtvlek, is dat een stilstaand beeld of wordt de collimator om zijn lengte-as rondgedraaid?
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Die foto is van een stilstaand beeld.
            Ik woon in Haren, net onder Groningen. Drenthe is dan zo ver.

Commentaar

Dan zijn we bijna-buren. Ik woon in Helpman...

Commentaar

Onze penningmeester woont ook in Haren.
                Morgenavond clubavond in Assen, duurzaamheidscentrum (achter de Bonte Wever)
                Je bent welkom.

Commentaar

Dit lijkt op het volgende.
                  De laser schijnt door een gaatje dat midden in de behuizing zit. Waarschijnlijk raakt de laserstraal de rand van dit gaatje en ontstaat daardoor de figuur om de spot. Een kwestie van niet goed afgestelde laser dus en waarschijnlijk zonder meer op te lossen door de lasermodule beter te justeren in het huis.
                  je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Ik vond deze handleiding: http://www.tilburyhillobservatory.co...fcollimate.pdf

Commentaar

Werken...
                    X