Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mooi ding, zo'n Maxvision!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mooi ding, zo'n Maxvision!

Begin van de nacht heb ik mijn jongste aanwinst, het Maxvision 24mm-oculair, voor het eerst uitgeprobeerd. Op de apo 80mm F7, dus zeker geen spectaculaire vergroting (het spektakel zit 'm vooral in zijn gewicht van 850 gram). Maar z'n 82gr. beeldveld maakt hem wel zo leuk. Heerlijk widefield kijken, iets dat ik bijna nooit doe. Jammer alleen van de slechte lichtkwaliteit in dit gebied en de opkomende maan. Dan is het snel gedaan met het contrast. Maar toch mag dat de pret niet drukken. Het oculair presteert zeer behoorlijk, sterren blijven vrijwel tot de rand van het beeldveld puntjes. Een test op M31, M57 en M92 laat ook een prima beeld zien, maar M57 en M92 moeten natuurlijk doorvergroot worden om hun ware aard te laten zien. Beide heb ik heel even met een 6,4mm Plössl van Meade bekeken. M57 toont zich dan duidelijk als een ring, maar M92 loste niet op. Snel weer de Maxvision erin gedaan. Nu al, maar straks onder een echt donkere hemel (here I come, Morvan) wordt dat puur genieten. Voor zo'n bescheiden prijs een dergelijk oculair, dat is mooi mazzel. Ik ben blij!
    Last bewerkt door Genie Hendriks; 27-09-19, 10:49.
    Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Ik heb de 40mm 68 variant gekocht bij de Bresser.de sale (95 euro). Wat een beest van 1.2KG! Wel gaaf zo'n groot glasoppervlak. Helaas vanwege het weer nog niet kunnen testen.

Commentaar

Hele bekende, goed presterende oculairs. Ik heb ook de 68° varianten, gebruik de 28mm en 40mm naast mijn Delos oculairs, alles bij elkaar in een koffer met een GSO coma corrector. Ze komen goed mee met de veel duurdere Delos oculairs op mijn Newton. Alleen de 16mm 68° (Meade ipv Maxvision, maar exact hetzelfde) gebruik ik eigenlijk niet meer, sinds ik de 17.2 mm Delos heb. Alleen de mindere eye relief maakt de 16mm Meade al minder comfortabel en optisch is de Delos toch wel wat beter op deze brandpuntsafstand.

Aan het gewicht en de omvang kun je wel wat doen. Decloaken wordt dit op CN genoemd. Hieronder dus de twee Maxvisions en de Meade, maar dan zonder dikke jas.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170523_215441153.jpg views: 0 grootte: 1,04 MB id: 1429693

Ooit een stukje over decloaken geschreven:

https://www.astroforum.nl/forum/inst...field-oculairs

Verder heb ik wat aandacht besteed aan de goede afstand tot de coma corrector bij alle oculairs. Hiervoor zijn adapters gemaakt. Alles is dan parfocal en er ontstaat een perfect koffertje voor mijn Newton: Coma corrector, Delos en Maxvisons

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20180809_174316271.jpg views: 0 grootte: 1,78 MB id: 1429695

Die adapter-CC info vind je hier: https://www.astroforum.nl/forum/inst...coma-corrector

Blijven dus goede 68° oculairs deze Maxvision, Meade of 68° ES serie, de laatste is optisch ook volledig identiek (wist ik eerst ook niet, maar heb ik uit zeer betrouwbare, Belgische bron). De ES is duurder, zeker in de 40mm variant, maar gasgevuld en hoef je niet meer te decloaken.

Mooi dat de 82° variant ook goed bevalt.

Robert.
      Voeg bestanden toe
      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Mooie set hoor! Waar komt het koffertje vandaan? Heb je die zo gekocht? Of de inleg nog aangepast?

Commentaar

Zelf maken, van een aluminium gereedschapkoffer, hier nog een link over het koffertje:

https://www.astroforum.nl/forum/inst...9%C3%A9n-avond

Maar als ik nog een andere tip mag geven?

https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Al...fer/p100246561

Deze beschermingskoffer voor EUR 19,99 heeft al plukschuim en de verzendkosten van EUR 3,99 zijn op zijn minst zeer schappelijk te noemen.

Robert
          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Top! Helaas is de Lidl koffer niet beschikbaar. Ziet er wel goed uit dus hopelijk binnenkort te krijgen. Bedankt voor de tip!

Commentaar

Ik heb nu deze besteld voor eur 27 inclusief verzenden:

https://www.amazon.de/gp/product/B01...?ie=UTF8&psc=1

Commentaar

Origineel geplaatst door Thijs79 Bekijk bericht
                Ik heb de 40mm 68 variant gekocht bij de Bresser.de sale (95 euro). Wat een beest van 1.2KG! Wel gaaf zo'n groot glasoppervlak. Helaas vanwege het weer nog niet kunnen testen.
                Ik ook en erg tevreden ook voor het maximaal ware veld in m'n F5 kijkers.

Commentaar

Origineel geplaatst door Thijs79 Bekijk bericht
                  Ik heb nu deze besteld voor eur 27 inclusief verzenden:

https://www.amazon.de/gp/product/B01...?ie=UTF8&psc=1
                  Ziet er goed uit inderdaad. Hoeveel oculairen kun je erin kwijt? ES 30mm, 14mm, 8.8mm, 6.7mm en 4.7mm moet lukken toch?

Commentaar

Origineel geplaatst door MFCharon Bekijk bericht

Ziet er goed uit inderdaad. Hoeveel oculairen kun je erin kwijt? ES 30mm, 14mm, 8.8mm, 6.7mm en 4.7mm moet lukken toch?
                    Ik heb er nu in: Maxvision 40mm en 28mm, Nagler 12mm, Nagler 7mm, Nagler barlow, 2 plossls, Cheshire, stapeltje filter en nog ruimte voor 1 groot oculair of 2 kleintjes. En minstens 1 schuimstrip ruimte tussen alles. Bevalt mij goed!

Commentaar

Dank voor je antwoord. Dan moet mijn rijtje er zeker in passen.

Commentaar

Het is aardig gelukt voor mij. Op 1 klein stukje na overal 2 schuimstrips tussen. Alles wat ik gebruik zit erin. Maar ik merk nu al dat schuimblokjes snel gaan loslaten. Dus op zich denk dat ik er ook een laagje hardsschuimplaat van 1cm dik op lijm.

Commentaar

Origineel geplaatst door MFCharon Bekijk bericht
                          Het is aardig gelukt voor mij. Op 1 klein stukje na overal 2 schuimstrips tussen. Alles wat ik gebruik zit erin. Maar ik merk nu al dat schuimblokjes snel gaan loslaten. Dus op zich denk dat ik er ook een laagje hardsschuimplaat van 1cm dik op lijm.
                          Zelfde probleem hier. Ik was dat ook al van plan. Binnenkort even naar de bouwmarkt!

Commentaar

Werken...
                          X