Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Geen focus met Celestron Nexstar 130 SLT & Canon EOS 750d

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    #16
    Tussen haakjes: als je niet in focus komt met enkel een fotoapparaat zonder camera rechtstreeks op de buis, dan is het NOG altijd beter om een 2" neusstuk met T2 draad te voorzien en daar een barlowelement op te gaan vijzen om in focus te kunnen komen. Met ene barlow werp je het brandvlak wat verder, wat je helpt om toch nog in focus te blijven, maar de barlow moet natuurlijk best in de oculairhouder verdwijnen (want anders moet je de lengte van de barlow zelf ook nog gaan compenseren).

    Dat is al iets minder zelfkastijding dan via oculairprojectie te gaan werken, en je kunt dan nog hopen op beeld op iets meer dan dat huidige klein wit rondje dat we nu zien waar tenminste al maanlicht op valt.

    Zie (3) op:

    http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=85
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

    Commentaar


      #17
      Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
      Dit topic doet me op een of andere manier denken aan foie gras.

      Ko, ben je er nog?


      JAZEKERS ! Ik laat het op mij inwerken, het duurt soms even bij mij voordat het kwartje is gevallen
      Ik krijg Donderdag avond a.s. iemand op bezoek die zelf reeds > 10 jaar hier mee bezig is, dus, ik ga eens een leuk boompje( ik hoop dat ie niet te hoog is, want dan zit ie in't gezichtsveld ...;-) met hem opsteken.

      Commentaar


        #18
        Laat ons gerust iets weten (ook als je vragen hebt over alternatieven op oculairprojectie).
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

        Commentaar


          #19
          Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht

          Die hele adapter graag vergeten. Die heb je helemaal niet nodig. Je telescoop is je lens. Dus als je je camera rechtstreeks op datzelfde stukje schroeft zou het waarschijnlijk moeten lukken.

          Die adapter met oculair erin helemaal opzij leggen dus! Enkel je camera direct op je focusser zetten dmv de eos ring en het schroefdraad van je focusser. Niets extra's aan oculairs of adapters.
          Ok, ik begrijp je, MAAR, ik ben zo iemand die niet zomaar zonder slag of stoot iets aan de kant zet.
          Sterker nog : als iemand mij verteld dat iets niet kan, dan ga ik toch nog even onderzoeken waarom dan precies niet ....
          Mijn gedachtengang op het moment is zo van : als ik via prime focus ga fotograferen, dan mis ik nogal wat t.a.v ver verwijdere dso details, dit idee staat mij niet aan ;-)
          Ik vraag mij wel af of deze goto montering precies genoeg kan zijn voor die verre dso's, maar goed, dat wil ik dus uitvinden ...

          UITERAARD, wel bedankt voor je tip !

          Commentaar


            #20
            Klopt dat je dan details lijkt te gaan missen maar de telescoop die je gebruikt heeft een zeker oplossend vermogen en dát bepaalt hoeveel details er zichtbaar gaan worden. Een hogere vergroting gaat daar niets aan veranderen. Met de camera die je gebruikt hebben de pixels ervan een dusdanige grootte dat ze het maximale uit je telescoop halen qua oplossend vermogen.
            Verder betekent dit dat als je meer gaat vergroten je ook nog eens het kleine beetje licht dat je opvangt over een groter oppervlak op de sensor verspreidt waardoor je VEEL langer moet belichten. Lang belichten wil je voorkómen omdat dat zeer nauwkeurig moet en een slechte poolafstelling, slechte guiding of wind gooit snel roet in het eten. Laat staan een vliegtuig of satelliet die door je beeldveld vliegt.

            Even een tip: eigenwijs zijn mag en je afvragen waarom mede-forumleden dingen zo stellen mag ook. Maar wees je je er ajb van bewust dat de forumleden ERG veel ervaring hebben dus wellicht kun je je manier van vragen stellen wat aanpassen


            Wouter
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

            Commentaar


              #21
              Je mist niets met prime focus te fotograferen -- integendeel, je moet niet door een vrij nauw oculair foto's trekken. Je hebt enkel een volledig andere beeldschaal (maar als je meer wilt inzoomen gebruik je meestal eerder een barlow).

              "Ver verwijderde DSOs" zijn meestal zwak, en dan wil je juist niet te veel gaan vergroten, want dan moet je erg lang gaan belichten (nog meer dan je al moet doen). Sommigen zijn trouwens erg groot -- M31 is wel vijf manen breed, en over M42 passen ook wel vier hele manen.

              Maar de maan is uiteraard geen DSO, en een pak helderder. Daar is de belichtingstijd het minste van je zorgen.

              DSOs fotograferen met die montering kan inderdaad enkel met erg korte belichtingstijden -- daar is de montering eigenlijk veel te onstabiel voor; die is begroot voor die buis voor visuele observatie, en voor DSO-fotografie heb je meestal een zware montering met daarop een lichtere kijker.

              En zelfs als de montering volgt, dan draait het object nog in beeld ("beeldrotatie") wat je belichtingstijd ook beperkt, omdat het geen equatoriale montering is. Eigenijk is het geen montering voor DSO-fotografie.

              Planetaire fotografie is helemaal anders, daar ga je extreem kort belichten om de momenten van betere 'seeing' (minder turbulentie) goed te vangen. En je gaat dan "filmen" en de verschillende beelden combineren (dat heet "stacken").

              De maan is wel groot (en dan is een DSLR met een grote sensor handig) maar alle andere planeten klein, en dan is een DSLR niet altijd het meest optimale apparaat (al kun je inderdaad liveview inzoomen en dat proberen via USB naar een PC te krijgen, anders ben je vooral zwart rond de planeet aan het opnemen). Ja, daarvoor kun je ook oculairprojectie voor gaan gebruiken om de planeet groter op de sensor af te beelden, maar het is tegenwoordig niet de meest courante weg (zeker niet in een tijdperk waar webcamachtige sensoren waar je beter planeten en DSOs kan trekken iets meer dan €100 kosten).

              Maar soit, iemand anders kan je dat best bij een frisse pint uitleggen.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

              Commentaar


                #22
                Afijn: we verbieden je uiteraard niet om ook maar iets te proberen (zoals ik zei: ook ik heb oculairprojectie geprobeerd gewoon om te bewijzen dat ik het kon berekenen, en uit nieuwsgierigheid). Maar met het gebrek aan gegevens over de opstelling (afstanden die van belang zijn) kunnen we niets anders dan net zoals jou constateren dat oculairprojectie met je spulletjes niet lukt omdat je niet in focus raakt.

                Verder willen we gewoon vermijden dat je een hele hoop spulletjes gaat kopen waarmee je niet veel bent, of een pad inslaat waar je heel veel frustraties oploopt en weinig resultaten mee haalt.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

                Commentaar


                  #23
                  Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                  Tussen haakjes: als je niet in focus komt met enkel een fotoapparaat zonder camera rechtstreeks op de buis, dan is het NOG altijd beter om een 2" neusstuk met T2 draad te voorzien en daar een barlowelement op te gaan vijzen om in focus te kunnen komen. Met ene barlow werp je het brandvlak wat verder, wat je helpt om toch nog in focus te blijven, maar de barlow moet natuurlijk best in de oculairhouder verdwijnen (want anders moet je de lengte van de barlow zelf ook nog gaan compenseren).

                  Dat is al iets minder zelfkastijding dan via oculairprojectie te gaan werken, en je kunt dan nog hopen op beeld op iets meer dan dat huidige klein wit rondje dat we nu zien waar tenminste al maanlicht op valt.

                  Zie (3) op:

                  http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=85
                  Euhm, bedoel je deze ? ('t lijkt wel LEGO ! ;-) : Canon T-ring + 1,25 verloop + Barlow lens 2x

                  (fotootje)
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: prime-focus-try-21.jpg views: 105 grootte: 85,8 KB id: 1428850

                  Commentaar


                    #24
                    Bijvoorbeeld. Als daar ook T-draad op zit en je kunt het op je fotoapparaat bevestigen en je steekt de hele zwiek in de oculairhouder, dan heb je meer kans om in focus te komen, denk ik. Je gaat dan ongeveer 2-2,5x meer "inzoomen" dan in prime focus, maar het beeld wordt dan een pak verder van de buis gevormd, en dan bestaat de kans dat je het fotoapparaat dicht genoeg krijgt (wat bij die "visuele" telescopen vaak een probleem kan zijn).

                    Overdag even proberen, zou ik zeggen, en daarna ook op de maan (de maan is verder en het beeld wordt dus dichter bij de buis gevormd, maar vergeleken met voorwerpen op een paar km is het verschil virj klein).
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

                    Commentaar


                      #25
                      Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                      Klopt dat je dan details lijkt te gaan missen maar de telescoop die je gebruikt heeft een zeker oplossend vermogen en dát bepaalt hoeveel details er zichtbaar gaan worden. Een hogere vergroting gaat daar niets aan veranderen. Met de camera die je gebruikt hebben de pixels ervan een dusdanige grootte dat ze het maximale uit je telescoop halen qua oplossend vermogen.
                      Verder betekent dit dat als je meer gaat vergroten je ook nog eens het kleine beetje licht dat je opvangt over een groter oppervlak op de sensor verspreidt waardoor je VEEL langer moet belichten. Lang belichten wil je voorkómen omdat dat zeer nauwkeurig moet en een slechte poolafstelling, slechte guiding of wind gooit snel roet in het eten. Laat staan een vliegtuig of satelliet die door je beeldveld vliegt.

                      Even een tip: eigenwijs zijn mag en je afvragen waarom mede-forumleden dingen zo stellen mag ook. Maar wees je je er ajb van bewust dat de forumleden ERG veel ervaring hebben dus wellicht kun je je manier van vragen stellen wat aanpassen


                      Wouter
                      Ok, dat was het : 'heeft een zeker oplossend vermogen en dát bepaalt hoeveel details er zichtbaar gaan worden. Een hogere vergroting gaat daar niets aan veranderen.'

                      Enneuh, ik respecteer alle reacties, maar ben ook nog zo iemand die het in sommige gevallen ZELF moet ondervinden....
                      Mijn vragen/reacties kunnen soms misschien kritisch overkomen, vooral bij de 'ouwe rotten' die zich reeds jaren en jaren met deze materie bezighouden, begrijpelijk, maar,
                      ik MOET zelf in mijn brein tot de conclusie komen dat de reden hiervoor mij dan duidelijk is.
                      Ik heb al veel tips via dit forum binnengekregen, en ben daar uiterst dankbaar voor!
                      <CLEAR SKIES TO ALL!>

                      Commentaar


                        #26
                        Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
                        Ik geef je de volgende tip: Zet de maan in beeld. Draai de focusser helemaal in, zet er GEEN oculair in en houd je spiegelreflex zonder objectief lens in de hand los voor de focusser. Op deze manier heb je een idee op welke afstand tussen focusser en camera het beeld scherp is. Je kunt zo geen scherpe foto maken, maar wel op zoek naar tussenringen, buisjes e.d.

                        Ben je een beetje handig? Maak de adapter gewoon zelf.

                        Volgorde:

                        Focusser - tussenring - buisje - baljonet adapter - Canon 750D

                        Het stukje buis (50mm afvoerpijp of een hulpstukje met ongeveer dezelfde diameter haal je in de bouwmarkt op de riool afdeling. Het buisje van de bouwmarkt netjes haaks op maat zagen in een verstekbak en aan beide zijden van het buisje de tussenringen vastlijmen met twee componentenlijm. De binnenkant van het buisje zwart schilderen.

                        Aan jouw reeds gekochte adaptertje die te lang is, zit (denk ik) een steekhuls die je in de focusser kunst steken. Deze insteekhuls kun je er bijna altijd afschroeven. Heb je al 1 tussenring in huis. Nu alleen nog een bajonet ring. Maar die heb je al? Anders kon je je gekochte adapter ook niet aan je Canon vastzetten. De insteekhuls zal op je camera wel wat vignettering geven. Maar misschien past de maan precies in beeld.

                        Als je je gekochte adapter toch niet meer gebruikt, kun je ook overwegen om hier een stuk tussenuit te zagen en weer aan elkaar te plakken. Zo krijgt de miskoop toch nog een gelukkige wending.

                        Succes met het ATM-en.
                        Ha die Bert !

                        Top voor je reactie, ik ga morgen naar de bouwmarkt, ben ziek van adapters kopen, en, ik denk dat ie veel lichter (als in gewicht) wordt .....
                        Ik houdt je op de hoogte !

                        Clear skies !

                        Commentaar


                          #27
                          Origineel geplaatst door TelescoopKO Bekijk bericht
                          Foto voorbeeld (niet bewerkt, alleen omgezet in jpeg) Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: L_0001_ISO200_0.jpg views: 194 grootte: 27,5 KB id: 1428684
                          1e Fotootje, oculair projectie 25 mm Celestron + Canon EOS 750d, ik noem het moon 1 (lekker origineel;-) Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: moon-1-800pix.jpg views: 87 grootte: 45,6 KB id: 1429130
                          en ja, het gaat nog VEEEEEL beter worden !

                          Commentaar


                            #28
                            Je ziet nog veel laterale kleur omdat je niet het centrum van het beeld van het oculair gebruikt (die laterale kleur is één van de aberraties van de oculairs --niet alle kleuren geven dezelfde vergroting). Vergelijk straks maar eens met een beeld met enkel de barlow voor de camera en je zult het zien, dat zal veel makkelijker kleurloos zijn.

                            Je zit trouwens nog steeds niet helemaal in focus...voor fotografie is precies focuseren een must.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

                            Commentaar


                              #29
                              Nou, dat is alvast een mooi begin! Kicken he, je eerste astrofoto? Met de tips van sixela worden de volgende foto's nog beter!
                              Spuit 9 op zijn minst...
                              16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

                              Commentaar


                                #30
                                Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                                Tussen haakjes: als je niet in focus komt met enkel een fotoapparaat zonder camera rechtstreeks op de buis, dan is het NOG altijd beter om een 2" neusstuk met T2 draad te voorzien en daar een barlowelement op te gaan vijzen om in focus te kunnen komen. Met ene barlow werp je het brandvlak wat verder, wat je helpt om toch nog in focus te blijven, maar de barlow moet natuurlijk best in de oculairhouder verdwijnen (want anders moet je de lengte van de barlow zelf ook nog gaan compenseren).
                                Potverdorie, deze had ik over het hoofd gezien.
                                Ik heb eens geprobeerd met een barlow 2x, deze steekt tever uit, de 3x barlow is kleiner en past er WEL in!
                                Zou dat kunnen gaan lukken ?
                                Ik heb trouwens nog wel ff een avondje geschoten met EP, er gaat alleen iets niet helemaal goed bij het stacken (Autostacker) (rand)
                                Hier is ie : -)
                                Voeg bestanden toe

                                Commentaar

                                Werken...
                                X