Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Geen focus met Celestron Nexstar 130 SLT & Canon EOS 750d

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Geen focus met Celestron Nexstar 130 SLT & Canon EOS 750d

Hallo !

Ik ben nieuw in deze hobby, hier is mijn setup :

Telescoop : Celestron nexstar 130 SLT
    Camera : Canon EOS 750d
    Adapter : Canon T ring + Seben T2
    Oculair : standaard 25 mm Celestron
    Remote control : Astro Photography Tool

Daar ik op verschillende Astro sites heb gezien dat je gewoon beginnen moet met de maan, is dit dus mijn eerste object voor Astro fotografie.

Het vreemde is dat als ik visueel door het 25 mm oculair naar de maan kijk, deze geweldig gedetailleerd is en de maan compleet in beeld heeft.
    Als ik dan mijn adapter met DSLR op de telescoop zet, en het oculair in de adapter vastzet, krijg ik de maan wel in beeld (ook volledig), maar krijg deze met geen mogelijkheid scherpgesteld.

Is er iemand die mij kan uitleggen waarom dit niet werkt?

Mvg, Ko de Vries

P.S. CLEAR SKIES 4 ALL !

Omdat die telescoop daar eigenlijk niet op voorzien is; voor de maan neem je beter een webcam-achtige sensor waarmee je filmpjes maakt en daarna de beelden stackt. Misschien kunnen we wel wat millimetertjes winnen op je huidige setup, maar dan graag foto's.

Meestal hebben enkel de 130mm Skywatchers met 2" oculairhouder en grotere vangspiegel genoeg backfocus om met een DSLR foto's te trekken.

Als het deze adapter is, dan kun je alvast niet beter:
    https://www.amazon.co.uk/Seben-refle.../dp/B00KM1F1QA

Als je inderdaad een goedkoop sensortje wilt die (na het verwijderen van de fish-eye lens) wel in focus komt, dan is er deze kloon van de ZWO ASI120:

https://www.aliexpress.com/item/32845131969.html

maar het veld is veel kleiner (de hele maan ga je denk ik niet zien) en laat je dan alvast bijstaan door ervaren rotten...
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
      Omdat die telescoop daar eigenlijk niet op voorzien is; voor de maan neem je beter een webcam-achtige sensor waarmee je filmpjes maakt en daarna de beelden stackt. Misschien kunnen we wel wat millimetertjes winnen op je huidige setup, maar dan graag foto's.

Meestal hebben enkel de 130mm Skywatchers met 2" oculairhouder en grotere vangspiegel genoeg backfocus om met een DSLR foto's te trekken.

Bedankt voor je reactie ! Ik heb trouwens niet die adapter, ik heb deze : https://www.amazon.de/gp/product/B00...?ie=UTF8&psc=1

Commentaar

Foto voorbeeld (niet bewerkt, alleen omgezet in jpeg) Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: L_0001_ISO200_0.jpg views: 138 grootte: 27,5 KB id: 1428684

Commentaar

Tja, dat is een adapter voor afocale fotografie of oculairprojectie (met een oculair in de adapter), niet om rechtstreeks een DSLR in het brandpunt te steken. Daarvoor is die vééééééééééééééél te lang, en zelfs de kortere die ik aanhaalde is misschien te lang.

Wat je daar ziet is trouwens zelfs niet de maan: het is de vignettering van het veld door de adapter, en de maan volledig uit focus die het hele beeld vult.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Heb even de 130SLT opgezocht. En op de foto's heb ik het idee dat op de verloop van 2 inch naar 1,25 T2 schroefdraad zit.
            Met het verloop wat je nu gebruikt kom je nooit in focus, want die is gemaakt voor oculairprojectie. Maw: er moet een klein oculair in en je camera schroef je daar weer op. Dan is het oculair je lens. Dit is een bijzonder moeilijke manier om foto's te maken. Die verloop mag je dus gerust aan de kant leggen.

Bekijk je focusser waar je je oculairs in doet eens goed. Als het goed is zie je aan de buitenkant van je verloop gedeelte van 2inch naar 1,25 inch schroefdraad zitten. Als het goed is kun je daar je Canon T-ring aan schroeven.

Punt is dat de sensor van je camera veel verder naar achter zit dan je met je oog kijkt. Die afstand moet je dus veel verder naar binnen om je camera in focus te krijgen. Dat kan waarschijnlijk met wat ik hierboven heb uitgelegd. Of dat werkt kun je evt ook overdag testen door je telescoop te richten op iets wat heel ver weg is (kerktoren/hijskraan) en dan liefst ook echt kilometers ver. Kijk of je dan met je camera in focus komt.

Veel succes.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: T2 draad.JPG views: 128 grootte: 43,0 KB id: 1428690
            Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Ah, je bedoelt dat je in die adapter een 25mm oculair steekt en dan aan oculairprojectie wilt doen? Dan is het normaal dat de maan uiteraard het hele beeld vult. Maar je hebt dan ook geen enkele berekening gemaakt voor oculairprojectie en helemaal niets uitgemeten, gewoon lukraak wat zaken in elkaar gebokst en gehoopt dat het zou werken.

Zie:

http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=85

Puntje 4. Je hebt een "relay factor" nodig die groot genoeg is om "A" de afstand te maken tussen de veldstop van het oculair en de camerasensor (die 55mm van het einde van de T-ring zit!). "B" is de afstand van de veldstop van het oculair tot het brandvlak. A, B en F zijn met de formule aan elkaar gekoppeld; F (25mm) en A (de afstand tussen de veldstop van het oculair en de camerasensor 55mm van de T-ring) kies je niet, en de B die je krijgt is soms te kort of te lang en dan kom je niet in focus.

Je moet eerst eens kijken waar het brandvlak van de telescoop ligt (even kijken waar de maan een scherp beeld geeft op een blad papier voor de ingedraaide oculairhouder) en dan gaan rekenen en experimenteren...

Misschien eens proberen met een ander oculair?

En nog iets: scherpstellen met zo'n combinarie is aartsmoeilijk (want ja, zonder cameralens moet je wel degelijk met de focuser van de telescoop scherpstellen.) Zit je er ook maar ietsje naast, dan heb je gewoon een egaal wit veld. Dus moet je echt wel weten waar "ongeveer scherp" is (zie boven) en dan héél minutieus te werk gaan. Daarom noemde ArnoM oculairprojectie "zeer moeilijk". Ik heb het één keer gedaan gewoon om mezelf te bewijzen dat ik het kon berekenen, en daarna nooit meer ;-).

Methode 5 werkt wel altijd, trouwens. Maar dat is mét een cameralens op de DSLR, en evt. de autofocus van het toestel, gewoon aan de achterkant van het oculair, waar je evt. het oogrubber van afhaalt (al zijn er ook oculairs met draad aan de oogkant om camera's op te schroeven mits een aantal tussenringen).

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
                Heb even de 130SLT opgezocht. En op de foto's heb ik het idee dat op de verloop van 2 inch naar 1,25 T2 schroefdraad zit.
                Met het verloop wat je nu gebruikt kom je nooit in focus, want die is gemaakt voor oculairprojectie. Maw: er moet een klein oculair in en je camera schroef je daar weer op. Dan is het oculair je lens. Dit is een bijzonder moeilijke manier om foto's te maken. Die verloop mag je dus gerust aan de kant leggen.

Bekijk je focusser waar je je oculairs in doet eens goed. Als het goed is zie je aan de buitenkant van je verloop gedeelte van 2inch naar 1,25 inch schroefdraad zitten. Als het goed is kun je daar je Canon T-ring aan schroeven.

Punt is dat de sensor van je camera veel verder naar achter zit dan je met je oog kijkt. Die afstand moet je dus veel verder naar binnen om je camera in focus te krijgen. Dat kan waarschijnlijk met wat ik hierboven heb uitgelegd. Of dat werkt kun je evt ook overdag testen door je telescoop te richten op iets wat heel ver weg is (kerktoren/hijskraan) en dan liefst ook echt kilometers ver. Kijk of je dan met je camera in focus komt.

Veel succes.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: T2 draad.JPG views: 128 grootte: 43,0 KB id: 1428690
                Ok, mmmm, ik heb wat foto's gemaakt (ik wil wel graag de oculairs gebruiken), de 3e foto is met de 1,25 '' oculair houder verwijderd, de adapter is rechtstreeks op de telescoop geschroefd.
                Zou het zo kunnen ?
                Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9582[1].JPG views: 118 grootte: 37,5 KB id: 1428695Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9583[1].JPG views: 113 grootte: 32,2 KB id: 1428696Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9585[1].JPG views: 117 grootte: 17,3 KB id: 1428698Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9584[1].JPG views: 116 grootte: 36,1 KB id: 1428699
                Voeg bestanden toe

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht

Als je inderdaad een goedkoop sensortje wilt die (na het verwijderen van de fish-eye lens) wel in focus komt, dan is er deze kloon van de ZWO ASI120:

https://www.aliexpress.com/item/32845131969.html

maar het veld is veel kleiner (de hele maan ga je denk ik niet zien) en laat je dan alvast bijstaan door ervaren rotten...
                  Ik heb een autofocusser besteld ;-) : https://www.astromarket.org/motoren-...ocuser/p,14133

Commentaar

Origineel geplaatst door TelescoopKO Bekijk bericht

Ok, mmmm, ik heb wat foto's gemaakt (ik wil wel graag de oculairs gebruiken), de 3e foto is met de 1,25 '' oculair houder verwijderd, de adapter is rechtstreeks op de telescoop geschroefd.
                    Zou het zo kunnen ?
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9582[1].JPG views: 118 grootte: 37,5 KB id: 1428695Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9583[1].JPG views: 113 grootte: 32,2 KB id: 1428696Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9585[1].JPG views: 117 grootte: 17,3 KB id: 1428698Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9584[1].JPG views: 116 grootte: 36,1 KB id: 1428699
                    Die hele adapter graag vergeten. Die heb je helemaal niet nodig. Je telescoop is je lens. Dus als je je camera rechtstreeks op datzelfde stukje schroeft zou het waarschijnlijk moeten lukken.

Die adapter met oculair erin helemaal opzij leggen dus! Enkel je camera direct op je focusser zetten dmv de eos ring en het schroefdraad van je focusser. Niets extra's aan oculairs of adapters.
                    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Het probleem is dat ik niet weet of je daarmee in focus komt op een Celestron 130SLT. Het brandvlak zit een pak meer naar de buis toe dan op pakweg een Skywatcher 130mm.

Commentaar

(ik wil wel graag de oculairs gebruiken)
                        Waarom?

Quasi niemand gebruikt tegenwoordig nog oculairprojectie, en dat heeft zo zijn redenen. Onder andere diegene waar je nu tegen aanstoot.

Heb je een flauw idee waar de velstop van het oculair is? Waar de brandvlak van je kijker is? Van hoe ver de camerasensor van die twee ligt?

Niet echt (en misschien begrijp je zelfs de termen niet)? Dan heb je bijna nul kans om het ding in focus te krijgen als het überhaupt gaat. En als het wél lukt, oefen dan overdag op een voorwerp op een paar kilometer, dan weet je tenminste min of meer waar je in focus komt (of dat je niet in focus komt).

Het is trouwens niet zo dat je moet focuseren en dan gewoon de camera zonder lens op de adapter vijzen en dat het dan "in focus is want met het oog was het in focus". Zo werkt oculairprojectie NIET, en met je oog achter een oculair doe je aan iets anders, afocale fotografie (want je oog is ook een "camera met een lens").

Het is ook wel duidelijk dat je beter een club astrofotografen in de buurt zoekt die je op weg helpen...

Commentaar

Het spijt me een beetje dat te zeggen, maar ik zou persoonlijk niet te veel investeren in zo'n buis. Die is niet echt gemaakt voor fotografie, punt uit, en al zeker niet voor fotografie met een DSLR.

Deze wel:
                          https://www.teleskop-express.de/shop...rd-Auszug.html

Buisje van de 1,25" adapter draaien, T2-ring van de camera erop, klaar voor 'prime focus'-fotografie. En je komt inderdaad in focus, je hebt niet zo veel vignettering, en je trekt een foto van de hele maan, in plaats van foto's te krijgen van een klein deeltje.

Of je maakt filmpjes die je stackt.

En met een comacorrector trek je dan ook nog vrij behoorlijke deepskyfoto's, vooral aangezien het brandpunt lekker kort is en de buis niet te zwaar.

Commentaar

Ik geef je de volgende tip: Zet de maan in beeld. Draai de focusser helemaal in, zet er GEEN oculair in en houd je spiegelreflex zonder objectief lens in de hand los voor de focusser. Op deze manier heb je een idee op welke afstand tussen focusser en camera het beeld scherp is. Je kunt zo geen scherpe foto maken, maar wel op zoek naar tussenringen, buisjes e.d.

Ben je een beetje handig? Maak de adapter gewoon zelf.

Volgorde:

Focusser - tussenring - buisje - baljonet adapter - Canon 750D

Het stukje buis (50mm afvoerpijp of een hulpstukje met ongeveer dezelfde diameter haal je in de bouwmarkt op de riool afdeling. Het buisje van de bouwmarkt netjes haaks op maat zagen in een verstekbak en aan beide zijden van het buisje de tussenringen vastlijmen met twee componentenlijm. De binnenkant van het buisje zwart schilderen.

Aan jouw reeds gekochte adaptertje die te lang is, zit (denk ik) een steekhuls die je in de focusser kunst steken. Deze insteekhuls kun je er bijna altijd afschroeven. Heb je al 1 tussenring in huis. Nu alleen nog een bajonet ring. Maar die heb je al? Anders kon je je gekochte adapter ook niet aan je Canon vastzetten. De insteekhuls zal op je camera wel wat vignettering geven. Maar misschien past de maan precies in beeld.

Als je je gekochte adapter toch niet meer gebruikt, kun je ook overwegen om hier een stuk tussenuit te zagen en weer aan elkaar te plakken. Zo krijgt de miskoop toch nog een gelukkige wending.

Succes met het ATM-en.
                            Last bewerkt door Bert Bogchelman; 17-09-19, 09:43.
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ko, ben je er nog?

Last bewerkt door sixela; 17-09-19, 19:43.
                              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Werken...
                              X