Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

(Lumicon) UHC filter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

(Lumicon) UHC filter

Zojuist pak ik mijn nieuwe Lumicon UHC filter uit. En het is vanavond niet eens bewolkt, hoe kan dat?

Maar alle gekheid op een stokje. Ik heb dat filter nu en ik vraag me af of jullie tips hebben om te bekijken en hoe het beste te gebruiken. Zijn er oculairs of brandpunten waar het meer of minder effect heeft of andere zaken...?

Ten eerste: Een uitstekende keuze waar je veel kijkplezier aan gaat beleven!

Verder hangt het er maar net van af welk object je gaat bekijken.
    UHC filters zijn met name geschikt voor emissie nevels.
    Voor de meeste van zulke nevels geldt dat wat je bij minder vergroting meer ziet.
    Maar dat geldt zowel met als zonder filter. Het filter verbetert het contrast ongeacht de vergroting...
    Voor planetaire nevels zijn deze filters ook heel nuttig, en die zijn vaak erg klein waardoor je toch wat meer vergroting wilt.

Voor galaxies en reflectienevels werken ze minder goed omdat die objecten licht uitzenden in alle frequenties.
    Het licht in de frequenties die worden gefilterd raak je dan juist kwijt.

Ik zou beginnen om bijvoorbeeld de dumbbell nevel (M27), de ring nevel (M57) en de zwaan nevel (M17) eens te vergelijken met en zonder filter.
    Dan weet je meteen dat je een goede aanschaf hebt gedaan

Veel plezier!

Commentaar

Bij lage vergroting ook prima voor het sluiernevelcomplex en de Noordamerikanevel. Komende winter kun je snoepen van de orionnevel en de Rosettenevel.
      12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Origineel geplaatst door giddgvb Bekijk bericht
        Voor galaxies en reflectienevels werken ze minder goed
        Ik zou zelfs zeggen: ze maken het object slechter zichtbaar dan zonder filter.
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Tenzij je armen in stelsels wilt zien: af en toe maken ze de rode sterren tussen de armen inderdaad zo veel donkerder dat de armen wat prominenter worden. Maar dat is enkel zo voor voorwerpen waar je echt bakken reserve hebt aan licht...
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb M33 wel eens bekeken met zowel mijn oude 15 cm kijker en mijn nieuwere 50 cm kijker met een UHC filter. M33 heeft z veel gasnevels dat het filter de armen toch wel wat beter zichtbaar maakte. Maar het is echt n van de uitzonderingen, misschien samen met NGC 6946 maar daar heb ik dit nog nooit op geprobeerd.
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
              ... mijn oude 15 cm kijker en mijn nieuwere 50 cm kijker met een UHC filter....
              Sorry dat ik je topic even kaap Nando, maar heeft de omvang van de telescoop invloed op de prestaties van zo'n filter? Anders gezegd: loont het ook met een kleine telescoop (bv. zo'n 15cm spiegel) de moeite om zo'n filter te gaan gebruiken?
              Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Hoi Jeroen, ik heb meer dan 10 jaar lang met veel plezier een OIII (en ook UHC trouwens) filter gebruikt met mijn 15 cm telescoop en dat loonde enorm! Ze werken heel goed bij lage vergrotingen op grote emissienevels en bij hoge vergrotingen op kleine planetaire nevels.

Belangrijker dan de opening is de openingsverhouding. Bij zeer kleine openingsverhoudingen werkt het filter (dat gebaseerd is op interferentie van lichtstralen) niet meer goed. Maar zulke kleine openingsverhoudingen kom je visueel niet snel tegen.

Wouter
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht

Sorry dat ik je topic even kaap Nando, maar heeft de omvang van de telescoop invloed op de prestaties van zo'n filter? Anders gezegd: loont het ook met een kleine telescoop (bv. zo'n 15cm spiegel) de moeite om zo'n filter te gaan gebruiken?
                  Ja. Ik heb al met kartonnetjes uit WC-papierrollen en H-beta filters liggen prutsen om met het blote oog Barnard's loop en de Californianevel te zien...

het enige waarop je moet letten is dat voor vrij zwakke nevels je de uittredepupil niet te klein maakt (behalve als je veel details wilt zien in gebieden met erg veel oppervlaktehelderheid, zoals kleine planetaire nevels).

Met ander woorden: pas je vergroting aan. Met een UHC ga je voor emissienevels meestal werken met een uittredepupil van 2-4mm, m.a.w. vergrotingen van ongeveer de helft tot vier keer minder dan de opening in millimeters.
                  Last bewerkt door sixela; 18-09-19, 15:50.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik doe een UHC- of een Swanband filter ook wel eens in mijn zoeker. Dan kan ik vanuit de bebouwde kom bij goed transparante lucht zelfs Pickering's Wedge in de Sluiernevels zien. Dat dergelijke filters enkel voor 'grote' kijkers nuttig zijn is een fabel die maar niet uitgeroeid wil worden.

Commentaar

Werken...
                    X