Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste indruk ZWO ADC

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste indruk ZWO ADC

Gisteren heb ik voor het eerst gewerkt met een Atmosferische Dispersie Corrector, het eerste model van ZWO (zonder waterpasje).
    Deze heb ik gebruikt in combinatie met mijn comavrije C8 icm een Vixen LVW 8.
    De seeing was helaas slecht.

De ADC van ZWO is een eenvoudig maar prima ding. Bouwkwaliteit is redelijk, wel iets wat je voor het geld (+- 130 euro) kan en mag verwachten.
    Wel een opmerking over het mechanische.
    De oculairzijde heeft een messing klemring met 3 schroeven. Ik ben een voorstander van klemringen maar niet een met 3 schroeven. Op deze manier heb je kans dat je als laatst de schroef aan draait welke zich in het midden bevind van de klemring. Daarmee krijg je een vreemde spanning van de klemring op de ge´nstalleerde accessoire (oculair) en dat zit dan niet helemaal lekker.
    Ook is het zo dat het draad in de oculairhouder te ruim is voor de schroefjes waardoor de schroefjes er nogal losjes in hangen.
    Gezien bovenstaande ga Ik dat onderdeel (aangesloten mbv T2 male) vervangen door een ander exemplaar.

Dan een test icm met de telescoop zelf. Waargenomen object was Saturnus.
    Jupiter was misschien interessanter geweest aangezien daar meerdere lage contrastverschillen waar te nemen zijn, maar deze stond achter de bomen. Of eigenlijk stonden de bomen voor Jupiter

Ok, hoe moet je zon ding nou gebruiken? Ik heb op internet een handleiding gevonden en heb deze doorgenomen. Het zal vast aan mij liggen maar ik vind deze ook niet duidelijk.
    Wat ik heb begrepen is het volgende.
    Belangrijk is dat de ADC waterpas gebruikt moet worden (recht op de horizon). Met andere woorden, de ADC moet dan in een hoek van 90 graden tov de horizon staan. In een C8 is datmakkelijk omdat de horizon in de telescoop altijd gelijk is aan het waterpas zetten van de ADC in de diagonaal.
    Ook moeten de twee stelhendeltjes eerst in een basispositie worden gezet en deze moeten dan naar links of naar rechts wijzen (dat is afhankelijk van hoe men de prisma's er fabriek af in heeft gezet. Er schijnen zowel rechts als linkse versies te bestaan).
    Vermoedelijk heb ik een rechtse versie omdat dan de atmosferische dispersie, in de uitgangspositie met de stelhendeltjes aan de rechter kant, dan het minst aanwezig is.

En dan een beetje spelen met de stel hendeltjes. Ik weet niet of daar een volgorde in zit, maar je merkt vanzelf dat het beter of slechter wordt.
    En na wat geprobeer…. tadaaa van een Saturnus met duidelijk aanwezige atmosferische dispersie naar een "kleurfoutvrije" Saturnus en opeens was de Cassini scheiding wel goed zichtbaar.

Daarna heb ik de ADC er tussenuit gehaald en Saturnus met hetzelfde oculair weer bekeken. De Cassini scheiding evenals details en kleurverschillen waren duidelijk minder zichtbaar.
    Toen de ADC er weer op de juiste manier er weer tussen gezet in en na opnieuw focussen duidelijk meer zichtbare details! Maar toen viel me ook op dat de achtergrond wat minder donker was.
    Dus de ADC heeft wel last van enige reflecties / strooilicht, vermoedelijk door de prisma's zelf?!
    Het wisselen heb ik nog een paar keer opnieuw gedaan om het effect van wisselende (wel slechte) seeing uit te middelen.

Mijn conclusie, ja het werkt echt goed! Ik ben er wel happy mee en ben heel benieuwd wat het effect is als de seeing beter / goed is!

Werken...
X