Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatie laser onscherp, hoe open te maken?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimatie laser onscherp, hoe open te maken?

Ik heb zo'n zwarte-chinese-13 in een dozijn collimatie laser. Die is op de tegels gekletterd en nu is de laser niet scherp meer. Er zit een lensje in, want die kon ik met een pinnetje verschuiven (nadat ie al niet scherp meer was...) Het is nu nog erger onscherp en nu heb ik een Barlowed laser gecreŽerd.. Mmm, niet helemaal de bedoeling. Hij moet dus uit elkaar. Gaat ook gebeuren maar weet iemand hoe dat moet? Met de drie collimatie schroefjes onder de waslaag?
    Of ga ik dat uitvinden en meteen vertellen hoe jullie dat moeten doen dan mocht dat nodig zijn. Nadat ie scherp is ga ik hem wel weer concentrisch laten schijnen :-)

Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Als bij een 30 in een dozijn lasercollimator de lens gewoon verwijdert dan heb je in essentie een gebarlowde laser sans barlow waarmee het erg prettig newtons collimeren is. Als je dat niet wilt kun je al je breektechnische talenten er op botvieren om het ding te proberen herstellen, maar gewoon een nieuwe prulletje kopen is eenvoudiger want die dingen kosten amper iets.
    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Bert, ik vermoed idd met de 3 schroefjes onder de waslaag. Heb ook zon ding gehad en bij mij zat gewoon zon laserpointer die je op de kermis voor 3 euro kunt krijgen. Die wordt in de 1.25" behuizing vastgehouden en uitgelijnd door die 3 schroefjes.

Commentaar

Werken...
      X