Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Upgraden focusser - SW 100ed

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Upgraden focusser - SW 100ed

Enige tijd geleden heb ik Skywatcher 100ed Pro Series (zo'n gouden) aangeschaft. Hier ben ik zeer blij mee!

Ik gebruik hem voor astrofotografie. Al ben ik nog een beginner.

Ik denk er sterk aan om de focusser te upgraden naar wat beters. De focusser zit echter in een deel gemonteerd, waar bijvoorbeeld ook de schoen van de zoeker in moet.

Heeft iemand een idee wat voor focusser hier op zou passen en hier ervaring mee heeft? Kan ik zo'n zoeker er zelf op zetten, of is het verstandig om dit te laten doen?

Groet,
    Oscar
    Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80 / Skywatcher 100ed f9 / Bresser 102xs

Er zijn diverse focussers die direct op een 100mm SW refractor passen, dit is er bijvoorbeeld eentje die ik ook op mijn eigen refractor heb gezet:
    https://www.teleskop-express.de/shop...Teleskope.html

Het verwisselen is een fluitje van een cent: drie schroeven losdraaien, oude focusser eruit, nieuwe erin en de drie schroeven weer vastdraaien.
    Voor astrofotografie moet je waarschijnlijk een zwaardere uitvoering hebben. Keuze genoeg op bijvoorbeeld https://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c92_Okularauszuege.html
    Gewoon de leverancier vragen welke in aanmerking komen.

Waarschijnlijk hebben Robtics of Ganymedes wel eentje invoorraad die voor jou voldoet.

Commentaar

Interessant! Ik zit een beetje met hetzelfde, maar dan met mijn SW 80ED.

Ik heb wel eens begrepen dat de standaard TS (=GSO?) crayford best wel doorzakt en je beter een monorail kan nemen: https://www.teleskop-express.de/shop...uss-96-mm.html

Heb ik dat juist? Ik weet niet waar Oscar de kijker voor wil gebruiken, maar stel ik wil hem meer geschikt maken voor fotografie; is dan de monorail een goede investering?

(En hopelijk vind je het niet erg dat ik je topic een beetje kaap...)
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht

(En hopelijk vind je het niet erg dat ik je topic een beetje kaap...)
        Helemaal niet hoor!

Ik gebruik deze kijker voornamelijk voor astrofotografie.

Wat mij opvalt is dat er nogal wat verschillende focussers zijn te krijgen. Helaas heb ik zoals velen met mij geen onbeperkt budget. Ik zie focussers van rond de 150 euro, maar ook van 500 euro en meer. Is dit nu echt veel fijner in gebruik?
        Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80 / Skywatcher 100ed f9 / Bresser 102xs

Commentaar

Ik heb zelf een 100mm ED (te koop overigens ) en daar zit een baader retrofit crayford focuser op. Daar ben ik heel enthousiast over! Zeer soepel, sterk en draaibaar. Daar zit geen fijnregeling op maar met F9 zou je dat ook niet hoeven te missen met een goede crayford. Op de focuser zit wel een ander soort zoekerhouder. Tegenwoordig heeft Baader de steeltrack serie, maar die zijn wel vrij prijzig.

Commentaar

Moonlite heeft een hele reeks mooie focusers. Ik heb er ook zo eentje gehad als upgrade.

CFL 2.5 inch Large Format Refractor Focuser

The Synta flange is a direct fit for Synta manufactured scopes such as Celestron 6" refractor, Orion's 150mm, 120mm, 100mm, and 80mm refractors, Orion's ED80, ED100, and ED120, Vixen's ED80FS, ED100SF, Sky Watcher Pro Series P80, P100, P120, ED-APOs, all EQ5 series, and Celestron omni series scopes. It is a 3.814" 3-bolt flange. The correct drawtube is the 4.5" travel size.
            ZEKER een aanrader!
            Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Werken...
            X