Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Afwerking nieuw oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Afwerking nieuw oculair

Hoi allemaal,

gister heb ik een nieuwe Baader Morpheus 6,5mm binnengekregen. Dit oculair heeft zowel een 2" als een 1,25" vatting en op de rand van de 2" vatting lijkt een klein stukje van ca. een centimeter niet helemaal meegeverfd te zijn. Daar zie je de aluminiumkleur er licht door heen komen. In eerste instantie dacht ik aan een beschadiging, maar als ik mijn vinger er overheen haal voelt het wel gewoon glad aan. Het lijk mij dat het verflaagje niet helemaal goed heeft gepakt o.i.d..

Is dit acceptabel is voor een nieuw oculair in deze prijscategorie? Kan dit in de toekomst gevolgen hebben voor de rest van het verfoppervlakte? Of maak ik mij druk om niets? Ik geloof direct dat dit het waarnemen niet be´nvloed. Maar het is mijn duurste oculair tot nu toe (en voor mij de bovengrens voor wat ik per oculair wil besteden), vandaar dat ik het toch maar even vraag.

Het is lastig te fotograferen, maar hieronder toch een poging:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190904_191855.jpg views: 0 grootte: 2,57 MB id: 1427225

Graag jullie visie. Bedankt alvast voor het meedenken.

Groeten,
    Dennis
    Last bewerkt door sixela; 04-09-19, 20:01.

Veel belang heeft het niet voor de observatie, maar voor een nieuw oculair mag het eigenlijk niet, en ik zou een andere vragen -- al was het maar om minderwaarde bij het doorverkopen te vermijden.

Het is trouwens niet geverfd, denk ik, maar geanodiseerd.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Helaas is de foto licht bewogen, maar het lijkt inderdaad op het eerste gezicht op valschade. Maar dan zou er ( meestal) ook een putje of afschaving te zien zijn. Niet duidelijk. Optisch nul effect, maar zoals Sixela aangeeft betekent het dat het minder snel tweedehands doorverkoopt.
      Uit recente ervaringen daarmee scheelt het enkele tientjes en duurt het een paar dagen langer.
      Je kunt hem zo accepteren, maar het hoort natuurlijk niet voor een nieuw oculair. Ikzelf zou het melden aan de verkoper met een foto en enkele tientjes genoegdoening vragen.
      Last bewerkt door John Baars; 05-09-19, 15:05.
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ik ga contact opnemen met de verkoper. Bedankt voor het advies!

Commentaar

Werken...
        X