Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Geen/weinig zicht door 2,5mm oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Geen/weinig zicht door 2,5mm oculair

Hoi
    Ik heb zopas een een Vixen SLV oculair, 2,5mm gekocht voor planeten te bekijken. Wanneer ik erdoor kijk is dat heel donker, ik zie er gewoon niets door slechts 1x zag ik er wat licht door passeren waardoor het niet stuk zal zijn. Iemand een idee waaraan dit ligt?

Hoi Anneke,

Met een 2,5 mm oculair krijg je een heel hoge vergroting wat tegelijk ook betekent dat je maar een klein deel van de hemel ziet. Daardoor komt er weinig licht je oog binnen en lijkt alles heel donker. Maar als je telescoop goed scherp is gesteld dan zou je nog steeds sterren moeten zien.

De beste tactiek om zo'n hoge vergroting te gebruiken is om eerst met een (veel) lagere vergroting te kijken. Richt je telescoop op het object dat je wilt zien (bv. Jupiter of Saturnus) en kijk met een oculair met een lange brandpuntsafstand. Een van 25 mm of meer zou goed moeten zijn. Zorg er dan voor dat het object zo goed mogelijk in het midden van het beeldveld staat. Wissel dan om naar een met een kortere brandpuntsafstand, bv 10 of 12 mm. Als je telescoop niet volgt dan zou al duidelijk moeten zijn dat de objecten sneller door het beeldveld van je telescoop bewegen dan met het 25 mm oculair. Als het dan lukt om het object in beeld te houden dan kun je overwegen om een oculair met een nog kroter brandpuntsafstand te gebruiken, bv in de orde van 6 mm als je dat hebt. Als dit dan allemaal ook daar mee lukt kun je het 2.5 mm oculair proberen.

Succes!

Groetjes, Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik heb een Vixen LV van 2,5 mm. De grote luxe van zulke oculairen is de eye-relief van 20mm, je botst niet met je oog op het oculair zoals je vroeger bij zulke oculairen wel had.
      Voor mijn 300mm F4 kijker (dus buislengte van 1200mm) betekent dit een vergroting van 1200 / 2,5 = 480 maal. Dit is al een behoorlijke vergroting, en dus enkel voor nachten waarin de lucht heel rustig is, en ik heb hem zeker ook nog niet op deepsky geprobeerd, enkel op maan en planeten. Voor deepsky is het normaal dat de achtergrond dan heel donker is. Ook als je kijker niet automatisch volgt, beweegt je object heel snel door je beeld. Sowieso doe je dit niet om eerst een object te zoeken. Nog veel meer vergroten boven de 500x wordt al weinig gedaan.
      Welke is jouw vergroting nu? Dit is dus je buislengte gedeeld door 2,5. Kan je dit nog eens zeggen?
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Eerst even overdag kijken of je er een ver voorwerp mee in focus krijgt...het focuspunt ligt misschien erg ver bij dat van je andere oculairs.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Het komt er in feite op neer dat dit oculair in feite ongeschikt is voor jouw kijker. Je hebt een 90/900 achromaat. (Diameter lens= 90 mm, Brandpuntsafstand= 900 mm) De vergroting die je hiermee haalt is 360X. En dat is véél te veel voor een 90mm lens. Het gevolg is een te klein en donker beeldveld.
          Nog afgezien van het donkere en detailarme beeld is het beeldveld zo klein, dat je bij oculairen wisselen het onderwerp al kwijt bent op een niet volgende opstelling. Het absolute maximum voor een planeet als Saturnus is voor jouw instrument ongeveer 180X en reken voor Jupiter maar op 150X. ( als vuistregel) Bij die vergrotingen "vliegt"een planeet al het beeld uit. Je zult merken dat je bij lagere vergroting dan het maximum zelfs méér details ziet en comfortabeler waarneemt.

Mijn advies: bewaar hem voor een toekomstig instrument of verkoop hem, want je hebt er voor planeten althans vooralsnog met deze kijker niets aan.
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Werken...
          X