Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

18 mm Fujiyama ortho voor H-alfa?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

18 mm Fujiyama ortho voor H-alfa?

Hi, ik zou graag de 18 mm willen voor MIJN pst ( 18 mm fujiyama HD. Kan inmiddels iemand zeggen of deze warm aanbevelen is voor alpha-H? En, ik zie op foto's een soort rode licht effect op het glas, dat maakt mijn bang dat ik op de rand rooie effecten krijg. Dank u!! ( zodra ik een antwoord krijg wis ik het weer uit)
    Last bewerkt door Skyheerlen; 03-07-19, 07:00. Reden: Skyheerlen: dit bericht in een nieuw topic geplaatst.

Voor zover ik weet zijn deze oculairen "speciaal" ontwikkeld voor H-Alfa zonnewaarnemingen:
    https://www.robtics.nl/product_info.php?cPath=28_44_361&products_id=1348& osCsid=ot6j5256ufokbt92ovsn03ssr5
    Hoewel ik goed te spreken ben over de prestaties van een 18 mm Fujiyama, heb ik geen ervaring met H-Alfa en deze 18 mm.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Ik gebruikte zelf een 9mm HD-OR van Fujiyama in mijn 50mm f/7 Lunt H-alpha kijker. Qua beeldkwaliteit heb ik er niets over te klagen, maar erg comfortabel waarnemen vind ik het niet. Vandaar dat ik meestal mijn 7mm Celestron X-Cel LX gebruik, nét wat meer vergroting en een veel comfortabelere inkijk.

Ik heb wel gemerkt dat te laag vergroten niet goed gaat in mijn Lunt. Boven de 10mm moet ik steeds meer precies het oog achter het oculair plaatsen om het beeld te kunnen zien, daarbij krijg je steeds mee te maken met de "sweet spot" van de kijker (de tuning van de kijker is optimaal in het beeldcentrum, naar buiten toe verloopt deze). Ik heb natuurlijk geen PST, maar ook daar zal je in ieder geval met de sweet spot van de kijker te maken hebben.

Mijn advies: kies een oculair dat een vergroting tussen 0.75xD en 1xD geeft. In jou geval rond de 12mm dus. Als je kunt leven met het matige kijkcomfort van een Ortho, is deze een mooie (en gunstig geprijsde) keuze: https://www.ov-optics.be/warehouse-d...ma-hd-or-125mm

Voor wat meer comfort is dit wellicht iets: https://www.365astronomy.com/12mm-BS...-Eyepiece.html of anders dus een 12mm X-cel LX: https://www.astromarket.org/oculairs...-1-25-/p,21921
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Hi, ik ben eruit. Ik denk dat ik ga sparen voor een 12 mm x=cel. En een 18/17 en 25 mm voor (iets) mindere seeings. Dank u!

Commentaar

Elke goede Ortho of Plossl is geschikt voor H-Alpha waarnemen. Hoe minder lenzen in het oculair, des te beter!
          De beste aanschaf is er eentje van slechts een paar euro (en misschien heb je die thuis al liggen): een goede ondoorzichtige zwarte doek die ruim om je hoofd heen valt. Ikzelf gebruik een dubbel gevouwen zwarte Ikea-plaid.

De laatste tijd zijn er vrij veel zeer zwakke protuberansen te zien. Zonder bescherming of met slechts een petje tegen het directe zonlicht zijn die absoluut niet te zien. Vergelijk het maar met perifeer waarnemen met goed donker geadapteerde ogen van deepskyobjecten zoals de NA-nevel, Californianevel ed.
          Die protuberansen zijn soms verrassend groot of zweven vrij boven de Zon.

Commentaar

Hi, dank u! Voor de lagere vergoting kan ik wellicht goedkope svnoby kelner....maar voor een 12 mm model denk ik dat een 12 mm x- cel ga voor een beetje meer comfort . voor het blokkeren van licht gebruik ik "case Logic " car bag bij eBay en een gat in het auto zakje gemaakt. ( ook heb ik gemerkt dat gewone oculairen ( sommige) veel beter contrast geven dan een zoom , de filamenten zijn donkerder en puboransen zijn contrast rijker en scherper dan de zoom die mischien iets helderder is.)

Commentaar

Werken...
            X