Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraagje welk oculair voor melkwegstelsels

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraagje welk oculair voor melkwegstelsels

Goede namiddag,

ik ben aan het twijfelen om 2-3 nieuwe oculairen aan te schaffen voor m'n skywatcher dobson 12inch

op heden heb ik de volgende in m'n bezit :

1x ES24mm 68
    1x ES14mm 82
    1x ES8.8mm 82
    1x TMDB Planetary 5mm
    1x TV Barlow 2x

'k zou graag een oculair vinden die me toestaat om via een breed zichtveld gemakkelijker te kunnen starhoppen en
    die me tegelijkertijd voldoende detail geeft om melkwegstelsels te vinden en onderscheiden
    heb al eens door een TV ethos gekeken van 10mm en die was perfect in dat opzicht,
    maar was onder hl andere omstandigheden dan hetgeen ik bij me thuis gewend ben qua lichtpollutie (voorstad)

zou ik in mijn geval niet beter een 13mm TV ethos aanschaffen voor te starhopen tezamen met de TV Delos 10mm
    voor meer detail ? of denk ik beter over andere focal lengths ?

mijn excuses, maar 'k geraak echt niet uit
    en 'k weet dat er hier op dit forum veel kennis zit

Dank,

Pieter

Zo te lezen heb je al een prima verzameling oculairen om naar sterrenstelsels te kijken.

Ik denk dat je het beste je geld kan steken in een benzine filter: dus door af te reizen naar een donkere waarneemplek, zover mogelijk weg van de grote steden en andere sterke lichtvervuilers. 90% wordt nl. bepaald door hoe donker de hemel is (icm. de gebruikte opening), en de laatste 10% door zaken als oculairen.
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Voor het starhoppen zou ik een oculair met een zo groot mogelijk beeldveld kiezen.
      Blijkbaar vind je de ES24mm niet geschikt (genoeg) voor dit doel en is het budget toereikend voor een Ethos. Waarom dan niet meteen de Ethos 21mm (100 graden)? Of een Pentax XW 40mm (70 graden). Of een Panoptic 35 of 41mm (68 graden). Dan kun je andere oculairen en Barlow gebruiken voor de close ups.
      Overigens zie ik ook bij lichtvervuilde hemel kwaliteitsverschillen tussen oculairen. Ben zelf tevreden over Panoptic 27 en Delossen.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

eerst en vooral bedankt voor de antwoorden

Markleeman, je hebt zeker een punt maar in m'n geval heb ik dan mijn insziens de verkeerde keuze gemaakt qua telescoop
        ze is niet zo gemakkelijk te transporteren
        maar goed

Fabricius, heb ook al nagedacht omtrent een ethos 21mm of Pentax XW
        maar deze zijn beide 2" of niet ? 'k vrees dat het moeilijk werken zal zijn om van 2" naar 1.25" over te gaan
        maar heb er geen ervaring mee, misschien is het net eenvoudig ?
        de panoptic is inderdaad een goed idee, daar ik de Barlows reeds heb (heb ook een TV 3x)
        en de delossen zouden dan voor mij als brildrager misschien interessanter zijn

goeie tips in ieder geval, bedankt !

Commentaar

Als het goed is, heb je bij jouw telescoop een verloop van 2" naar 1.25". Dit zit in jouw focuser om jouw oculairen (die 1.25" zijn) te kunnen gebruiken. Je kunt dit verloop verwijderen en daarmee kun je 2" oculairen gebruiken. Kijk er maar eens naar.

Vraag: vind je het beeldveld met ES24mm te klein om te kunnen starhoppen? Zo ja, dan moet je over naar een 2" oculair; een groter beeldveld dan dat van het ES24 68 graden is niet mogelijk binnen 1.25".

Maar pas op: wat is de openingsverhouding van jouw telescoop? Ik denk dat het een F5 is. Met een Pentax XW40 is de uittredepupil daarmee 8mm (40/5 = 8), en dat is te veel. Maximaal is 7mm acceptabel, dus een Panoptic 41 en een XW40 vallen af. Een Panoptic35 is het maximum wat kan.

Dan nog de vraag waar je waarneemt: als dat in een sterk lichtvervuilde omgeving is, is een uittredepupil van een 35mm oculair aan de grote kant; dan vergroot je beter wat meer. Een 30mm oculair is dan beter.

Even over geld. Een XW30 (als je 'm al te pakken kunt krijgen; wordt niet meer gemaakt en worden bijna nooit aangeboden - ik doe de mijne ook niet weg) gaat je gebruikt zeker Euro 400-500 kosten, een Ethos21mm kost nieuw Euro 900. Die Ethos zou wellicht een goede keuze zijn: vergroot wat meer, waardoor de achtergrond wat donkerder is, en heeft toch een groter beeldveld dan een ES24. Een Delos gaat je niet redden; die hebben allemaal een kleiner beeldveld dan een ES24 kan bieden. Een Ethos 13 helpt je ook niet; ook die heeft een kleiner beeldveld dan een ES24. Maar het is wel gemakkelijk nu over die Ethos21 te praten, als we niet weten wat je uit wilt geven. Denk daar eerst over na; daarna kunnen we je adviseren.
          Last bewerkt door Skyheerlen; 15-05-19, 10:25.

Commentaar

Dag Skyheerlen,
            Mijn favoriete oculair is de ES24mm68
            om te starhoppen is ze goed genoeg voor mij, maar een upgrade mag zeker
            Mijn wens is gewoon om een oculair te hebben waarmee ik de melkwegstelsels beter kan zien en onderscheiden ...
            ik zie ze op heden heel wazig met mijn 14mm
            daar ik het zoeken manueel doe heeft een widefield mijn voorkeur...
            K heb sowieso nog veel te leren
            budget 1000 a 1500
            bedankt en mvg, Pieter

Commentaar

Wazig? Hoe bedoel je dat? Mij komen nu meteen twee oorzaken naar boven die helemaal los staan van de oculairen die je gebruikt: collimatie en afkoeling. Collimeer je je telescoop iedere keer als je gaat waarnemen? En laat je de spiegel afkoelen voordat je begint?

MBT de oculairen ben ik de draad even kwijt. Wil je nu een maximaal beeldveld of een oculair dat beter is dan die ES-versie en sterker vergroot?

Euro 1000 - 1500 is serieus geld; daarvan kun je een 2" wide field oculair (klasse Ethos 21, Nagler 31 of Panoptic 35 - of idd een XW30) n een sterker vergrotend oculairen, zoals een Delos 10 en een Delos 6 kopen. Die Euro 1500 ben je daarmee kwijt.

Als je inderdaad een 2" wide field voor een groter beeldveld, en een oculair om galaxies beter te zien wilt kopen, heb je eigenlijk meer dan twee oculairen nodig. Een Nagler 31 of Panoptic 35 is een goede keuze - maar beter vergroot je een beetje meer om de hemel wat donkerder te maken; de Nagler 31 is dan beter dan die Panoptic35.
              Sommige galaxies kun je verder vergroten dan met een 10mm oculair, dus zou een Delos 10 n een Delos 6 niet slecht zijn. Toevallig (?) komt dat allemaal redelijk overeen met mijn oculairenset voor mijn 13" F4.45 dob, die qua grootte en brandpuntsafstand redelijk lijkt op jouw telescoop (XW30 - Delos17.3 - Delos10 - Delos6 - Ethos 3.7 SX of alternatief, XW30 - XW20 - XW14 - XW10 - XW7 - XW5 - XW3.5). Maar uiteraard zijn er ook andere combinaties van (andere) oculairen mogelijk.

Maar voordat je al dat geld uit gaat geven, denk eens even na over collimatie en afkoelen. Misschien moet je niet ontevreden zijn over je huidige oculairen als je eerst deze zaken op orde brengt.
              Last bewerkt door Skyheerlen; 15-05-19, 04:49.

Commentaar

collimeren en afkoelen (een paar uur) doe ik elke keer vr het kijken, en dat collimeren is nodig
                qua wazig bedoel ik dat ik de galaxies slechts als een wolkje zie door m'n oculair (14mm) en dat ik de contouren (spiraal-armen etc) niet zie
                misschien verwacht ik teveel gezien de lichtpollutie, of misschien is de vergroting sowieso te klein?
                'k denk dat ik eerst m'n huidige oculairen nog een jaartje verder uittest, 'k heb m'n 12" telescoop nog maar een jaar 'k denk dat ik een beetje overhaast ben

misschien vervang ik wel nog m'n 8.8 ES82 door de delos 10 en/of 6, 'k ben op heden niet echt gelukkig met die 8.8
                maar 'k ga die eerst nog eens een goeie kans geven, misschien werkt hij beter onder andere/betere omstandigheden

in ieder geval bedankt voor de info !

Commentaar

Welk gereedschap gebruik je om de hoofdspiegel te collimeren? Een laser is daarvoor niet geschikt; wel een barlowed laser of een Chesire.

De meeste galaxies zijn zwak; spiraalarmen zoals op foto's zul je slechts bij een beparkt aantal galaxies kunnen zien. Op dit moment staat M51 hoog; daar moet je ze kunnen zien met jouw telescoop vanuit een donkere omgeving. Let wel: sterk vergroten en lang en goed kijken is vaak nodig om zwakke details te zien; een 14mm oculair vergroot in jouw telescoop net 100x en dat is over het algemeen te weinig (uitzonderingen daargelaten, zoals M33).

Commentaar

Mogelijk spelen er andere zaken dan een goed oculair, want die heb je in principe al.

Als je last hebt van lichtvervuiling, dan is dat vooral funest voor het zien van details in melkwegstelsels. Afschermen van direct invallend licht en het gebruik van een donkere doek zorgen al voor verbetering. Daarnaast moet je zorgen voor een goede donkeradaptie. Gebruik je een mobiel of tablet bij je telescoop zonder maatregelen tegen verblinding (zoals een donkerrode stand)?. Weg ermee!

Verder kan je denk ik beter eerst investeren in een goed filter zoals het Astronomik CLS-filter:

https://www.teleskop-express.de/shop...---2-inch.html
                    of
                    https://www.teleskop-express.de/shop...1-25-inch.html

Daarnaast: waarnemen is een kunst op zich, die je enkel door het veel te doen kunt leren. Na een jaar zie je al veel meer dan in het begin. Dan vallen je ineens die zeer contrastarme details wel op die je nu compleet ontgaan. Vergeet in elk geval hoe de melkwegstelsels er op foto's uitzien of op tekeningen zoals die van TomC. Die zetten je op het verkeerde been.

Commentaar

Origineel geplaatst door Pierken79 Bekijk bericht
                      maar in m'n geval heb ik dan mijn insziens de verkeerde keuze gemaakt qua telescoop
                      ze is niet zo gemakkelijk te transporteren
                      Goede keuze, voor deepsky-genot mijns inziens zelfs het minimum... maar ga er minstens eenmaal mee naar een donkere waarneemplek, dan pas kun je zien wat het potentieel is en kun je de juiste beslissing nemen. De ideale vergroting is sterk afhankelijk van object, opening, lichtvervuiling en transparantie, maar een donkere omgeving is bijna een must voor details in dit soort objecten.

Transporteren is inderdaad geen grapje, ik heb zelf ook een SkyWatcher 12" dobson, maar vanuit de achtertuin bekijk ik alleen nog objecten met een hoge oppervlakte helderheid zoals maan, planeten en planetaire nevels.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
                        is een uittredepupil van 35mm ook veel
                        Ja, nogal!

Maar even serieus, ik zou het op dit moment ook niet zoeken in andere oculairen. De telescoop met je huidige oculairen proberen op een donkere locatie lijkt me een veel beter idee.

Commentaar

Ik zou ook adviseren om toch eens proberen vanuit een donkere stek waar te nemen, je zal verbaasd zijn wat je kan zien met je huidige spullen. Een ander oculair heeft wat mij betreft niet of nauwelijks zin, voor detail in sterrenstelsels werkt (naast kijker opening) echt maar n ding: een donkere hemel opzoeken. Al het andere is botweg gesteld gerommel in de marge, in ieder geval voor een beginner.

Trouwens, de hemel heeft meer te bieden dan sterrenstelsels alleen. Ook deepsky en zelfs vanuit een lichtvervuilde omgeving, zeker met een 30cm. Met name bij planetaire nevels met een hoge oppervlaktehelderheid zijn vaak vele details te ontdekken. Op het moment staat de Eskimo nevel helaas al weer laag in het westen, maar later in de nacht zijn er een hoop mooie exemplaren te vinden in de Zwaan. En natuurlijk is er de beroemde ringnevel en de halter nevel (hoewel die laatste voor het mooie wel een UHC of OIII filter kan gebruiken als je niet vanuit een donkere plek waarneemt).

Daarnaast komen er op het moment weer heel wat bolhopen boven de horizon, en wat later in de nacht de nodige open sterrenhopen natuurlijk. Deze objecten lenen zich over het algemeen ook goed om te bekijken vanuit een relatief lichtvervuilde omgeving.

Nog een tip voor een sterrenstelsel dat ook nog detail laat zien vanuit een wat lichtvervuilde omgeving: probeer eens M82 in de Grote Beer. Dit stelsel zie je vanuit de aarde gezien op zijn kant, en er zijn verschillende donkere stof baantjes te zien. Mij is dat ook gelukt met een 30cm vanuit het best wel lichtvervuilde De Meern. (wel zit op het moment de maan tegen en worden de nachten eigenlijk niet meer goed donker, maar vermoedelijk lukt het in de laatste week van mei rond 1u 's nachts nog wel om wat detail te zien in dit stelsel door jou kijker)

En als het cht een probleem is om de kijker te verplaatsen en je wil cht vooral sterrenstelsels zien, zou je kunnen overwegen om je huidige kijker van de hand te doen en goed verplaatsbare kijker aan te schaffen, zoals een 25cm alkaid kofferdobson. Met jou budget van 1500euro voor oculairen plus evt. de verkoop van je huidige kijker ligt die nl. binnen het bereik. Waarbij ik wel de kanttekening moet plaatsen dat een 25cm wat op het randje is om bijvoorbeeld spiraal armen te zien. Of je kijkt naar een 30cm Explore Scientific dobson kijker (die heb ik ook). Een stuk goedkoper, hoewel het ook wel concessies doen is wat betreft de kwaliteit van de kijker (mijn ervaring is vooral qua wat matige mechanica, de optiek is bij mijn kijker eigenlijk best OK).

Hopelijk kan je er iets mee.
                          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Bedankt voor jullie deskundige hulp, zeer geapprecieerd !
                            dat van die barlowed laser collimator wist ik niet, k zal mij onmiddellijk daar in verdiepen
                            De planetaire nevels had ik tot nu toe links laten liggen, worden mijn volgende targets als de volle maan weg is
                            bedankt ! Pieter

Commentaar

Een barlowed laser is niet hetzelfde als een laser met een barlow. Zon ding is duur. Een Chesire doet het net zo goed; is alleen wat minder fancy en kost een stuk minder.
                              Last bewerkt door Skyheerlen; 16-05-19, 11:19. Reden: Typo

Commentaar

Werken...
                              X