Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Netstroom omzetten naar 12V - gaat dit werken?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Netstroom omzetten naar 12V - gaat dit werken?

Bij mijn vaste waarneemplek in de achtertuin is 230V beschikbaar. Mijn montering (Advanced VX) heeft 12 volt, minimaal 3.5 A nodig.
    Ik heb voor een paar tientjes deze Ewent EW3986 universele lader gekocht met een set stekkertjes. En van deze stekkertjes past op de montering.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ewent EW3986.jpg views: 128 grootte: 59,5 KB id: 1413485

Het is eigenlijk een lader voor laptops, maar de verkoper vertelde dat dit ding ook op andere apparaten werkt en meerdere voltages kan leveren, o.a. 12 volt.

Maar bij thuiskomst zag ik op de doos alleen voltages in de range 18,5 tot 20 volt staan.
    Op de website van Ewent staan deze specificaties:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ewent EW3986 specs.png views: 104 grootte: 25,2 KB id: 1413486

Zou dit apparaat veilig aangesloten kunnen worden zonder risico dat het voltage te hoog wordt voor de montering?
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Absoluut niet gebruiken op je montering.
    Je blaast gegarandeerd de electronica op.

Commentaar

henkp
      Bedankt voor de waarschuwing!
      Dan ga ik hem niet gebruiken.

Commentaar

Als je het voltage niet in kunt stellen dmv een knopje op de lader (en dat knopje zal er waarsch niet zijn), dan ben je verkeerd voorgelicht en kun je 'm terugbrengen.

Maar als er wel een knopje zou zijn, is dat ook gevaarlijk: het kan zomaar op een ander voltage geschakeld worden (bv als je er tegenaan stoot), waardoor je montering alsnog eraan gaat.

Je hebt echt een voeding nodig met een uitgangsspanning van 12 volt. Deze unit levert 19.5 volt, en dat is te veel.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
          Als je het voltage niet in kunt stellen dmv een knopje op de lader (en dat knopje zal er waarsch niet zijn), dan ben je verkeerd voorgelicht en kun je 'm terugbrengen.
          Er zit geen instelknopje op. De verkoper veronderstelde dat de lader het voltage automatisch verlaagt naar het niveau dat nodig is. Misschien werkt dat wel bij laptops, maar hij kon niet beloven dat het ook bij telescoopmonteringen zou werken. De verkoper is niets te verwijten. Ik kan de aankoopprijs terugkrijgen.

Forumpower!

Commentaar

Hmm.. niet mee eens. Van een verkoper mag je toch een minimale basiskennis veronderstellen. Dit is gewoon verkeerd advies waarmee elke klant zijn 12V spullen zou opblazen. De overspanningsbeveiliging geldt voor eventuele pieken in de netstroom.
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ik heb laatste deze gekocht, werkt perfect.
              Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

In een ander topic (dat ik helaas niet meer kan vinden) werd gewaarschuwd voor slecht passende connectoren.
                De versies 5.5x2.1 en 5.5x2.5 lijken erg op elkaar. Ze hebben allebei een buitendiameter van 5,5 mm.

Aan mijn powertank zit deze goed passende connector. De binnendiameter is ongeveer 2,1 mm. Blijkbaar heb ik versie 5.5x2.1 nodig op de netstroomadapter.
                Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: passend stekkertje 5_5x2_1.jpg views: 0 grootte: 101,8 KB id: 1414228

@MichelB
                Bedankt voor de tip!
                Het voordeel van die voeding is dat er inderdaad een 5.5x2.1 conector op zit en dat de 230V-stekker geaard is. Vergelijkbare voedingen in de prijsklasse 20 - 60 euro (bijv. bol.com, TS en Baader) hebben platte ongeaarde stekkers.
                Dus nu ik ben van plan de Kiwi te kopen, want ik heb de vorige teruggebracht en m'n geld terug gekregen.

Commentaar

Koop best een gestabiliseerde voeding van 13,8v met een sigaret aansteker. Via onze astro winkels koop je de gepaste kabel met een ingebouwde zekering.
                  Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Werken...
                  X