Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pentax SMC XF 12 en 8.5 in een bino ... of toch wat anders? Delossen misschien?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pentax SMC XF 12 en 8.5 in een bino ... of toch wat anders? Delossen misschien?

Tijdens de 'eerste lichten' van mijn 13 inch bino-dob-in-aanbouw, kwam ik er achter dat de 1.25 inch Pentax XWs toch niet zo geschikt zijn voor bino-waarneming. Goed door het oculair kijken, leidt ertoe dat ik ze iets te ver uit elkaar moet zetten (verder dan mijn oogafstand), waardoor ik er wat scheef doorheen kijk, en het net lijkt alsof er een donkere spijl in het midden zit, waar ik dan langs moet kijken. Juist het centrum van het beeld valt dan wat weg, achter deze (virtuele) spijl. Overigens: dit is totaal geen probleem bij mono-waarnemen met XWs; dan zijn het juist heel fijne oculairen.

Maar voor bino-waarnemingen dus niet - jammer - m'n tweede Pentax XW10 gaat dan ook in de verkoop.

Maar wat dan? De Televue Panoptic 24 doet het heel goed in de bino, maar veel kortere brandpuntsafstanden bestaan niet. Een Delos misschien? Een paar Delossen, wel te verstaan? Ik heb de 17.3, de 10 en de 6, maar dat zou weer een investering van heel veel zijn, om die te verdubbelen (maar het kan/moet misschien toch wel).

Dus toch eens verder nadenken en lezen op de diverse fora. De Pentax XF 12 en 8.5mm zijn een klap goedkoper, en komen er heel goed vanaf, ook in een bino. Dus de vraag: wie heeft ervaring met deze oculairen in een bino-viewer, of stelt een goed alternatief voor? Wie heeft ervaring met Delossen in een bino-viewer? De spiegels in mijn telescoop zijn geslepen door Jan van Gastel (hoofdspiegels) en Ralf Ottow (secundaire en tertaire spiegels), dus goed, dus loont het ook om goede oculairen te gebruiken. Dus ik twijfel nog.

Ik heb zelf een Delos-duo, de 10 mm in een bino gebruikt en bevalt me prima. Ik ben ook gezegend met een kleine oogafstand van circa 58 mm waardoor de oculairen elkaar net niet raken tijdens waarnemen. Dus voordat ik zou investeren in een Delos zou ik de diameter checken met tussenafstand van je ogen. Het vraagt inderdaad wel een hoop kosten als je meteen drie combinaties zou willen maar dat wist je toen je aan het project begon.

Commentaar

OK, bedankt, dat klinkt hoopgevend. Mijn oogafstand is 68mm, dus dan moet het lukken.

Commentaar

Wanneer jouw oogafstand het toelaat, zou ik niet twijfelen en voor de Delos gaan. Zulk een telescoop verdient alleen maar het beste. En dat weet je diep vanbinnen ook
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Ik heb ervaring met het Pentax XF8,5 oculair. Bij mono-waarnemingen.
          Hij is bij mij de deur uitgegaan ivm reflecties vanaf het oog op de ooglens / spookbeelden op Jupiter. Nou weet ik dat Jupiter niet helemaal bovenaan jouw verlanglijstje zal staan, maar toch....
          Ik ben niet de enige met die ervaring https://www.cloudynights.com/article...xf-85-mm-r2737
          Ik denk dat je met de Delos beter af bent.
          Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Als je niet teveel wilt uitgeven, zou je de bino-set van APM kunnen overwegen, die schijnen optisch helemaal niet gek te presteren als ik de diverse berichten op CN lees: http://apm-telescopes.shopgate.com/item/333631383432
            WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Txs voor de tip, maar precies voor dat geld koop ik één Delos 10 en één Delos 6, en daarmee heb ik dan een Pan24, een Delos10 en een Delos6 dubbel, en niets anders meer nodig. Dat ga ik dan ook doen.

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                Wanneer jouw oogafstand het toelaat, zou ik niet twijfelen en voor de Delos gaan. Zulk een telescoop verdient alleen maar het beste. En dat weet je diep vanbinnen ook
                Je hebt gelijk, uiteraard, en dus is de tweede Delos 10 besteld. De tweede XW10 gaat in de verkoop.

Commentaar

Vijgen na Pasen, maar ik vind de XF voor mijn ogen problematisch door de nogal grote beeldveldkromming.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                    Vijgen na Pasen
                    Geheel off-topic: mooie uitdrukking! Niet eerder gehoord.

Commentaar

Inderdaad! Een soort van mosterd na de maaltijd maar dan in een andere bijbelse context.
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                      X