Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mag het wat dieper: oculairs of Barlow?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Trouwens: ik zou je een barlow aanraden (waardoor je gebarlowde uitstekende orthos ook in een f/4,5 goed gaan presteren). Een 4mm Plössl geeft trouwens al een pak sferische aberratie, los van het feit dat die gruwelijk oncomfortabel is. De "'usual suspects" zijn onder meer toch de 3x TeleVue (al heb je misschien last als je later een comacorrector gebruikt, want die is lang), of een 3x Explore Scientific telecentrische extender ( https://www.astromarket.org/barlow-l...-1-25-/p,54036 ) -- die is probleemloos, al is de polijstkwaliteit niet helemaal dezelfde als bij Japanse/Taiwanese premiums.

Je Baader Q-barlow kan je trouwens gebruiken (als je hem nog hebt) zonder aan de trusses te morren: je hoeft 'm enkel met enkele 1,25" extensies op je oculairs te vijzen (of zelfs op je 2"-1,25" adapter via een tussenstuk) in plaats van die gammele oculairhouder/extensie te gebruiken die het oculair niet diep genoeg laat zakken.

Ik zou toch ook eens lonken naar de DeLite als je die Cronus ziet zitten en je wilt iets dat echt goed is en je wilt geen barlow. Het hoeft niet een Delos te zijn (en te kosten). En aan de rand zie je op een f/4,5 echt wel het verschil (minder als je ibijvoorbeeld goede orthos gaat barlowen met een sterke barlow -- de Smythlens in een aantal ontwerpen die lijken op die TMB of die Barstas is een pak zwakker divergerend).

En ja, ik vind de BST Explorers beter dan de TMB Planetary-klonen zoals de Cronus (Omegon verkoopt die trouwens ook als "Flatfield ED" oculairs voor meer dan de Cronus).

De Omegon Planetary LE vind ik trouwens ook beter dan die Cronus (afijn, ik heb dat oculair al geprobeerd onder een andere merknaam), en erg comfortabel, maar voor het geld van zo één oculair heb je al een ES focal extender.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

p.s. het leuke aan een 3x barlow is dat je meestal eerst een reeks oculairs zonder barlow gebruikt (in jouw geval vooral 18/12.5/10/8) waarop dan alle oculairs in de barlow volgen (in dit geval 6,6-4-3-2,3); bij een 2x barlow moet je vaker bij stijgende vergroting de barlow toevoegen, weer verwijderen, enz. en zit je vaker met "overlappende" oculairs waar een ongebarlowd oculair overlapt met een langere die gebarlowd is.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
        Een Baader Zoom op een f4.5 zonder coma corrector, hmmm dat is vragen voor beeldvervorming.
        Oja, niet aan gedacht. Eerder is hier op het forum 'ns gezegd dat je misschien kan gaan tot f/5.

Commentaar

sixela Een Barlow is inderdaad denk ik het eerste wat ik aanschaf. Daarmee kan ik met mijn huidige oculair al aardig uit de voeten, dan voeg ik misschien later nog een korter oculair toe van 5-6 mm voor de echt hoge vergrotingen (met Barlow).
          Die Baader barlow heb ik verkocht, het probleem was dat ik de focuser niet genoeg naar binnen kon draaien (ik heb me waarschijnlijk niet goed uitgedrukt), je oplossing met extenders is bedoeld voor als je niet ver genoeg naar buiten komt?
          Dank ook voor de tips m.b.t. de oculairs. DeLites kosten 300 euro per stuk en dat vind ik teveel voor een oculair. Die BSTs zien er interessant uit, al zijn ze denk ik niet hier in de Benelux te koop als ik even rondkijk. En ook die Omegon LEs lijken me wel wat, als de extra kwaliteit opweegt tegen de meerprijs vind ik dat wel wat.
          Last bewerkt door Rem; 07-03-19, 11:08.
          16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
          Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

En zo gezegd, zo gedaan. Het is zelfs een pak sneller gegaan dan ik dacht: een gewaardeerd forumlid heeft mij zijn Televue 2x Barlow aangeboden voor een mooie prijs. Daarmee heb ik denk ik een kwalitatief goed ding in handen waarmee ik met mijn huidige set oculairs alweer een aantal interessante vergrotingen kan halen.

Op termijn zal daar ook nog een kort oculair bijkomen en daarvoor zal ik jullie tips en suggestie nog eens goed onder de loupe nemen. En inderdaad, eens even wat waarneemmaten lief aankijken (in het donker lukt dat wel) om hun oculairs eens te proberen.
            Ik overweeg zelfs om nog even door te sparen en gek te doen. Dan lonk ik naar dit exemplaar voor de echt hoge vergrotingen (385x, 770x) met een mooi groot beeldveld.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rem Bekijk bericht
              Ik overweeg zelfs om nog even door te sparen en gek te doen. Dan lonk ik naar dit exemplaar voor de echt hoge vergrotingen (385x, 770x) met een mooi groot beeldveld.
              Misschien nog even wachten en een tientje extra doorsparen:
              https://www.teleskop-express.de/shop...4-5-mm-AR.html

Blijkbaar de nieuwe versie van de 4,7mm met iets betere oogafstand. Er staan ook 8,5 en 6,5 mm versies in de planning als je de TS-website mag geloven

Commentaar

Dan kan dat tientje er ook nog wel bij. Ziet er interessant uit, thx voor de tip!

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
                  Misschien nog even wachten en een tientje extra doorsparen:
                  https://www.teleskop-express.de/shop...4-5-mm-AR.html
                  Misschien even afwachten, er zijn kennelijk wat problemen met deze nieuwe serie. Meer hier en verder in dat draadje, vooral hier.

Commentaar

Dat klinkt inderdaad niet best!

Commentaar

Oei, die valt voor nu even af idd.

Commentaar

Rem neen, als je het optisch element van een Q-barlows schroeft op het uiteinde van oculairs, zonder de oculairhouder waaraan die normaal vastzit, dan komt hij veel dieper in het lichtpad en moet je de oculairhouder zelfs extra uitdraaien.

https://stargazerslounge.com/uploads...3a70cd925.jpeg[/i

Je hebt enkel extra indraaien nodig als je de meegeleverde extensie gebruikt (rechts op de foto), omdat die je oculair verder van de telescoop brengt (juist om te verhinderen dat de Barlow zelf te diep gaat, wat bijvoorbeeld bij refractors belangrijk is).

Maar vaak heb je een kleinere barlowfactor, tenzij je de Barlow echt ver van het oculair plaatst, en daar zijn grenzen aan (je wilt natuurlijk niet dat die voor de hoofdspiegel in beeld komt).

Als je hem rechtstreeks in een oculair draait heb je meestal rond de 1,3x, maar dat kan enkel als er 12mm vrije ruimte in de 1,25" buis is (bijvoorbeeld op de meeste Plössls of orthos). Als je een 14-18mm buisje van 1,25” gebruikt kan die op alle oculairs gevezen worden en heb je rond de 1,5x-1,6x. Voor 2x moet je een langer buisje gebruiken (of een extra buisje tussensteken).

Op refractors kun je voor hoge factoren die vooraan in de diagonaal vijzen.

Commentaar

Click image for larger version  Name:	20190308_200316.jpg Views:	0 Size:	2.46 MB ID:	1410950

En daar is alvast deel 1 van de oplossing van dit topic. Dank voor de goede adviezen en tips!

sixela Ik heb de Barlow alvast geprobeerd op mijn elfje en bij de normale vergroting moet ik uitdraaien om in focus te komen. Dus dat is mooi. Met een extender (die had ik nog liggen) kom ik denk ik op 2.25x en moet ik wat indraaien, dus dat zal er bij de Dob om spannen (of ik stel de trusses). De lens kan er inderdaad ook af maar de draad heeft niet de juiste maat om in een oculair te vijzen. Factor 1.5 valt dus af maar dat vind ik geen probleem meer.

En dan ga ik nu rustig uitkijken naar een kort en goed oculair. Ik denk aan plm 5 mm.

Commentaar

Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Klopt, het optisch element van de TV Barlow heeft afwijkende (niet metrische) draad; het is de Q-Barlow die M28,5 draad heeft zoals op oculairs.

Commentaar

Werken...
                              X