Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Explore Scientific 52 graden oculairs

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Explore Scientific 52 graden oculairs

Sedert begin dit jaar heeft Explore Scientific een nieuwe serie oculairs uitgebracht, met een schijnbaar beeldveld van 52 graden.
    Zie op de website: https://www.explorescientific.co.uk/en/Eyepieces/

De meeste oculairs zijn voor 69 euro te verkrijgen en wegen minder dan 200 gram. De 30mm versie met 1.25" vatting kost 79 euro en de 40mm met 2" vatting kost 99 euro.
    Gezien de eerdere positieve reacties met de 68 en 82 graden series, lijkt me dit een erg aantrekkelijke en budgetvriendelijke oculair gamma.
    Ben benieuwd hoe ze presteren in vergelijking met v.b. de Televue Plössl serie.

Ze zijn (voorlopig) nog niet te koop bij de bekende webshops.

Heeft er al iemand recensies gelezen door (kritische) gebruikers?
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Hoi Tom, ik zat er ook naar te kijken dus wacht reacties hier af.
    Ander vraagje: de 62 graden, heb je daar ervaring mee?
    (Het 20mm 68 graden dat ik van je overnam, functioneert prima).
    Groeten van Jacq (en Venny)

Commentaar

Ze zijn al te koop bij Robtics, https://www.robtics.nl/index.php?cPath=28_44_1001
      Ik ben ook wel benieuwd hoe ze zijn.

Commentaar

Jacq met de 62 graden series heb ik nog niet gekeken. Kan je geen advies geven.
        Ben blij te horen dat de 20mm 68gr je bevalt. Dat was echt een topper op mijn C11 kijker.

Op de komende ATT in mei zal ES ze wel op hun stand hebben en kan ik ze eens kritisch bekijken bij daglicht. Mss dat er tegen dan al eerste reviews verschijnen.

Commentaar

Dat zijn naar verluid vier-elementontwerpen met een extra negatieve groep vooraan voor de korte om de oogafstand hoog te houden. De kwaliteit zal wel typisch ES zijn, dus een tikkeltje minder goed dan recente Kunming United Optics maar veel beter dan de doorsnee chineesjes.

Als ik een gok moet wagen qua kwaliteit net tussen de Meade HD60 en de Vixen SLV aan de ene kant en de Celestron Xcel-LX aan de andere kant, en beter dan de Barsta TS-NED/Paradigm/Omegon etc.

Niet zo gek geprijsd voor mensen die graag 15mm aan oogafstand willen en een hekel hebben aan aparte barlows.

Het is, denk ik, deels ook een reactie op de 62° reeks (die vroeger ook al door Jinghua werden gemaakt en dan als Meade Series 5000 "Plössl" 60° over de toonbank gingen, de voorganger van de Meade HD-60 die van Kunming United Optics komt) die dan wel 60° kijkhoek hebben maar helemaal geen lange oogafstand (ondanks de naamgeving).
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

De 62 graden series heeft inderdaad meer variatie in de oogafstand en dus lagere waardes, bijvoorbeeld de 62gr LER 9mm heeft maar 12mm oogafstand. Met een equivalent de 52gr LER 10mm bieden ze 16.6mm oogafstand, en met de 30mm versie zelfs 20mm.

Middels de (zeer fijne) ervaring uit de 68 en 82 graden serie, overweeg ik serieus om er enkele uit deze 52 graden serie te kopen en te testen. Compact, licht en scherp geprijsd. Mogelijks ideaal als reisgezel naar La Palma ...

Commentaar

Ik ben benieuwd hoe ze het doen! De kortere brandpuntafstanden hebben een nog aardig complex ontwerp met 6 lenzen in 3 groepen. Die doen het vermoedelijk best aardig in een snellere newton. Maar de langere vind ik toch wat twijfelachtig moet ik zeggen, 25mm bijvoorbeeld is nog enkel 4 lenzen in 2 groepen, wat toch een beetje aandoet als een veredelde plossl...
              Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Een goede plössl met kwalitatief glas, aandachtig polijsten en hoogstaande coatings die 52 graden beeldveld heeft, kan zeer fijn beeld geven. Ik hoop dat ze me verrassen.
                Op termijn zouden ze dienen op mn 80mm f7 semi-apo en de 127mm f12 Mak. Dat zijn geen kritische kijkers.
                Last bewerkt door TomC; 26-01-19, 11:36.

Commentaar

Even een kickje van dit topic. Zijn er ondertussen al mensen die ervaring hebben met deze serie van ES?
                  Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Op ATT in Essen heb ik ze kunnen bekijken. Tegen een verlichte achtergrond, was ik enigszins negatief verrast. Er was een duidelijke veldkromming te zien. De rand van het 52 graden beeldveld had een heldere witte rand. Maar vooral: veel reflecties en ook buiten het verlichte veld was het niet "donker". Ik heb even getwijfeld, maar toch beslist om er geen te kopen (eigenlijk: bestellen op ATT).

Ben ook benieuwd of iemand ervaring met deze ES52 serie heeft, in een telescoop onder de sterrenhemel.

Commentaar

EDIT: ik was verkeerd, ik dacht aan de ES 62°s. Enfin, ik laat het even staan.

Ja, in hun vorig jasje (de Meade 5000 "Plössls"). Ik vind ze niet bijzonder gelukt, ook nu ze generfd zijn naar 52° in plaats van 60°. De nogal ergerlijke marketing helpt ook niet (ze zijn helemaal niet "long eye relief" behalve als je ze met Plössls vergelijkt).

De huidige HD-60s van Meade die ze vervangen (Meade veranderde van leverancier, van Jinghua naar Kunmbing United Optics, toen de fusie met Jinghua strandde en Meade werd gekocht door een concurrent), die zijn gewoon beter, in mijn ervaring (en daar was ik dan positief over verrast -- het zijn de beste van dat ontwerp).

Als je iets wilt dat goedkoper is dan een Delite zou ik eerder daar naar lonken.

Als je nóg goedkoper wilt gaan kun je even goed naar Barsta Starguiders gaan (of de Omegon, Astro-Tech, Teleskop Express enz. varianten -- ze hebben meestal dezelfde specs, maar als de leverancier verschillende specs heeft dan kiest TS vaak vor een iets betere afwerking dan Omegon).

Die kosten niets (kijk maar hier voor de goedkoopste: https://www.365astronomy.com/12mm-BS...-Eyepiece.html) en zijn eigenlijk zeker niet slechter dan die ES 62° (met deels dezelfde euvels: sommige brandpuntsafstanden hebben wat meer veldkromming dan anderen, en er is op de rand in sommige op snelle kijkers al wat astigmatisme, maar niet echt op 25°).

Als je langere oculairs zoekt in een trage kijker dan kun je ook naar een goed Japans Plössl-derivaat met vijf lenzen, (broertjes van de vroegere Celestron Ultima en Baader Eudioscopic) maar die worden zeldzaam -- okularum.eu heeft nog de Kasai Astroplan 12,5mm maar als die weg zijn, dan is het denk ik enkel nog tweedehands.

Lange Plössls hebben sowieso een grote oogafstand. Een HD-60-lijkend ontwerp is wel scherper op de as op erg snelle kijkers (zoals je 16") en beter aan de rand voor de langere exemplaars tenzij je aan de barlow gaat.

Of zelfs de vrij goedkope Vixen NPL, die voor een Chinese Plössl van bouw niet eens zo slecht is.

Grappig detail: sommige van de foto's van die "BST Starguider" op het linkje hebben de branding van de AstroTech Paradigms in plaats van die van BST zelf (die ze enkel "StarGuider" noemt) ;-).
                      Last bewerkt door sixela; 20-11-19, 18:09.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Sinds drie maanden heb ik de 15mm en pas sinds twee weken de 10mm. Veel heb ik ze nog niet gebruikt. De 15mm vind ik op het eerste gezicht beter dan de 10mm.

Overdag heb ik opgemerkt dat de oculairen beide kussenvormige distorsie hebben. In mijn herinnering heeft de 10mm dit sterker dan de 15mm. Rechte lijnen van gebouwen in de verte worden dan duidelijk krom.

Van de veldkromming die TomC noemt heb ik geen last. Eenmaal in het centrum scherpgesteld hoefde ik ze niet te herfocussen als ik de ster aan de beeldrand zette. Wel zag ik aan de rand wat meer astigmatisme in de 10mm dan in de 15mm.

Reflecties. Zowel in de 15mm als in de 10mm kondigt een buiten het beeld geplaatste heldere ster zich aan door stralen in het beeld. De 15mm was wel een stuk beter dan de 10mm.

Deze twee oculairen zijn niet exact parfocaal. De 10mm moest ik ruim 1mm uitdraaien na gebruik van de 15mm.

De opgegeven vrije oogafstanden worden in de praktijk verkleind door het gegeven dat de naar het oog gerichte lens(groep) wat dieper ligt. De 10mm is wat dat betreft beter dan de 15mm waar die een stuk dieper ligt.

Hoewel dit mijn eerste bevindingen zijn, denk ik dat ze nog een nader onderzoek waard zijn. Ik heb ze enkel in f/7 en f/12,8 refractors gebruikt. Bij kortere f/#-kijkers zullen de ervaringen mogelijk verschillen.

In ieder geval lijken ze me voor hun prijs niet verkeerd. Een aardig en niet te prijzig alternatief voor Plössls als je bij de kortere brandpuntsafstanden wat meer waarneemcomfort wilt zonder meteen aan de duurdere groothoekers te moeten.
                        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Dank voor de input!

Klinkt eigenlijk wat teleurstellend dus, dit oculair. De 15mm had interessant voor mij kunnen zijn, maar de diepere ligging van de lens aan de oogzijde maakt waarschijnlijk dat dit oculair niet erg bruikbaar is icm bril. Jammer, dan toch weer opzoek naar alternatieven.

Commentaar

Voor gebruik met bril heb je een oogafstand [nvdm: niet uittredepupil] van minimaal 15mm en voor het comfort zelfs 20mm nodig. Bij elk van de ES52 oculairs moest ik mijn bril afdoen om het volledige beeldveld te kunnen zien. Echt long-eye relief zijn ze dus niet. Je kan niet 'alles' hebben en er weinig voor betalen bij oculairs heb ik doorheen de jaren ervaren dat het beter is om even de mentale pijn van hogere aankoopprijs te verbijten. Je hebt er nadien enorm deugd van.

Enkele tips: de Vixen SLV serie is kwalitatief erg goed en heeft een 20mm oogafstand (met 50 graden beeldveld) voor een goede 100 euro. Bij Televue is de Delite serie erg interessant, ook 20mm oogafstand en ze geven momenteel (tot kerst) 10% korting op al hun oculairs.
                            Last bewerkt door sixela; 20-11-19, 18:11.

Commentaar

Volgens de website van ES is bij de 15mm de vrije oogafstand/eye relief (op de ES UK-site genoemd in post #1 foutief interpupilar distance genoemd) 16,3mm. Daar kan je gerust 8mm van aftrekken voor de reële afstand.
                              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Werken...
                              X