Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ook wat hulp gevraagd bij keuze oculair...

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ook wat hulp gevraagd bij keuze oculair...

Hallo allemaal,

Inmiddels een blije en trotse bezitter van een SW 80/600 ED APO en het fotografie gedeelte inmiddels ingericht (nu nog eens wat meer heldere nachten krijgen).

Maar ik kan met deze APO volgens mij ook prima visueel kijken en daarvoor is een 28 mm oculair (zie geen merk staan of zo) meegeleverd en nu zoek ik er een oculair bij om wat meer vergroting (kwaliteit?) te krijgen. Maar ik zie door de enorme hoeveelheid aan topics en aanbod door het bomen het bos niet meer... Ik wil er geen kapitalen aan uitgeven en hem voornamelijk gebruiken voor DSO en af en toe eens de maan en/of planeten. Ik denk dan zelf aan de ES oculairs daar ik die veel langs zie komen in topics. En is het dan handig om een Barlow erbij te nemen of is dat niet noodzakelijk? Ohw en ik heb gemerkt dat wat meer eye relief wel zo prettig is Dank alvast maar weer voor de hulp!

Misschien is het handig als je jouw wens/vraag wat meer specificeert anders kan je een zeer breed scala aan adviezen verwachten. Maar je geeft inderdaad al wat hints, in ieder geval mbt het budget en indicatie van beeldveld denk ik, nu je de ES noemt.

Qua opening komt deze apo niet zo diep op deepsky, dus veel detail kan je niet verwachten in bolvormige sterrenhopen, sterrenstelsels en planetaire nevels (zeker niet in gemiddelde Benelux lichtvervuilde omstandigheden). Desondanks komt een behoorlijk aantal open sterrenhopen wel in het bereik van je kijker. Het blijft lastig. Met lagere vergrotingen vind ik open sterrenhopen wat sprankelender, maar met te lage vergrotingen zie je niet genoeg detail/sterretjes

De bijgeleverde standaard 28mm is al heel aardig voor de grote overzichten waarin je veel objecten als pluisje tussen de sterren ziet en individuele sterren in wat open sterrenhopen. Hij heeft een goede transparantie maar wordt wel snel onscherp naar de randen toe.

Toen ik dezelfde kijker had, gebruikte ik voor Jupiter meestal een 6mm en soms een 7mm Fujiyama Ortho. Heel soms zelfs een 9mm, maar dan was de vergroting wel erg laag voor de planeet. Wel goed voor mooie beelden van de maan. Op Mars zag ik zo goed als geen detail en Saturnus toonde niet veel meer dan de ring, ook bij hogere vergrotingen, maar naast de geringe opening zal ook de lage stand boven de horizon van de planeten hierin een rol hebben gespeeld. Een geschikte middenmaat tussen een 6/7/9mm en de 28mm zou dan een 12 tot 16mm kunnen zijn. Een 12,5mm Ortho is zonder meer een goed oculair en de vrije oogafstand vind ik nog prima (de 6/7mm Ortho's zijn wat dat betreft al best wel aan de korte kant), maar ik weet niet of je 43 graden beeldveld voldoende vindt.
    Een 16mm ES heeft 68 graden beeldveld en heb ik ook eens gehad. In de f/7,5 Apo presteert hij goed op randscherpte. Als je nog meer beeldveld wilt (niet iedereen vind een groter beeldveld zonder meer fijner), behoort een 14mm ES met 82 graden ook tot de mogelijkheden. Qua absoluut beeldveld ontlopen deze twee oculairen elkaar niet zoveel.
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Inderdaad. De vergroting en de beeldhoek zullen afhangen van wat precies je wilt gaan bekijken. Als je enkel één oculair wilt, neem dan eentje met een uittredepupil van rond de 1,8-2mm (in jouw geval een 13-15mm) plus een 2x barlow (want als je dan nog een oculair erbij koopt dan krijg je er eentje extra.) Als het echt voor alles moet dienen zou ik geen ortho nemen -- nogal wat grotere deepskyvoowerpen gaan dan niet in het veld passen. Neem dan iets met een kijkhoek van minstens 60° (en liefst meer).

Een killer-oculair voor de prijs (dankzij de 100° kijkhoek kun je ondanks al wat meer vergroting nog steeds veel veld zien):

https://www.apm-telescopes.de/de/oku...00-okular.html

Als je echt veel oogafstand apprecieert (die APM heeft niet zo veel -- 13mm-- maar de ergonomie van de top is echt goed):

https://www.apm-telescopes.de/de/oku...kelokular.html

Maar als dat niet je budget is, dan zijn de ES 68° en 82° oculairs niet te kloppen.

Wil je echt low-budget en toch iets treffelijks hebben:
      https://www.365astronomy.com/15mm-BS...-Eyepiece.html

Voor een barlow hangt het natuurlijk af van het budget. Ga niet goedkoper dan deze:
      https://www.365astronomy.com/365Astr...-in-Japan.html

Heb je wat meer budget, dan kun je denken aan een TeleVue.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Goedemorgen,

Beiden heel erg dank voor de suggesties en hulp! Ik twijfel nog even tussen wat meer uitgeven aan een ES of voor de low-budget suggestie van Sixela. Dat laatste voornamelijk omdat ik nog niet zeker weet hoeveel tijd ik aan visueel ga besteden, mijn voornaamste interesse en tijd gaat op in astrografie. En de low-budget suggestie geeft mij, samen met de Barlow, toch wat opties voor niet veel geld... Nog even over nadenken.

Commentaar

Werken...
        X