Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

C8 isoleren en dauwkap doe het zelf

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

C8 isoleren en dauwkap doe het zelf

Met al die wolken in de winter ben ik maar aan het knutselen geslagen.

Vandaag bij de Lidl voorÇ 5,99 een yoga matje gekocht. Bij thuiskomst heb ik de verbaasde blikken genegeerd en aan de slag gegaan.

Het is een isolatie en dauwkap in ÚÚn.
    Ik vraag me af hoe lang het zelfplakkende kittenband blijft zitten maar dat zien we dan wel weer. Ik zat nog te twijfelen om een magneetband te gebruiken.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: F49FFE7E-2C52-4232-B6A8-C57336B2A866.jpeg views: 31 grootte: 2,61 MB id: 1405499Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 0F960335-20AC-45FB-A567-9EB04252F627.jpeg views: 15 grootte: 2,61 MB id: 1405500Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DE700900-E60D-499B-8B31-281571195872.jpeg views: 15 grootte: 1,49 MB id: 1405501Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: A7860733-EFD9-4AF8-ACAE-0159CDDE2FB3.jpeg views: 13 grootte: 2,01 MB id: 1405502Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 7268C49A-E55F-4DE9-A740-CC0EADF2515A.jpeg views: 15 grootte: 1,60 MB id: 1405503Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4B3A6DA1-8357-4D44-89D8-DB85E990F6CD.jpeg views: 13 grootte: 3,49 MB id: 1405504

Dat werkt prima; evt klittenband vastzetten met 10-seconden lijm. Waar is die grote uitsparing voor op de onderste foto?

Overigens gaat er ook warmte verloren via d achterkant, dus kun je die het beste ook isoleren - dat heb ik bij mijn C14 ook gedaan.

Commentaar

Ik heb hier ook wel eens naar gekeken voor mijn maksutov. Bij bouwmarkten hebben ze zwaarder plakvelcro van Tesa. Daar moet je gereedschap mee op kunnen hangen aan de muur. Wel wat duurder per meter, maar misschien wel duurzamer.

hier bij de Gamma bijv. https://www.gamma.nl/assortiment/tes...E&gclsrc=aw.ds
      Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

... en isoleert zoĺn matje genoeg? Ik vond online vaak radiatorfolie als gebruikt materiaal.

En de achterkant kan zo erg niet zijn, of wel? Daar zit een hele spiegel(cel) tussen. We hebben het ook niet over de voorkant (de correctorplaat). Als die immers enorm zou afkoelen, dan zouden temperatuurgradiŰnten blijven bestaan en dan zou het isoleren van de rest ook weinig zin hebben. Het gaat toch vooral om de relatief dunne zijwand met relatief groot oppervlak?
        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Aan het zonder meer isoleren van de achterkant kleven wat problemen, zoals forumlid ( ik meen Neo) en ik hebben ervaren.
          Dit was het beeld gedurende de gehele waarneemsessie. Lijkt op pinched optics.
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SCT overge´soleerd.jpg views: 20 grootte: 3,1 KB id: 1405601
          Dit werd het beeld toen we die achterkant isolatie weer verwijderden. Nadat de boel goed afgekoeld was uiteraard.
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SCT ge´soleerd.jpg views: 12 grootte: 3,1 KB id: 1405602

De bijbehorende posts kon ik in allerijl niet direct terugvinden.

Skyheerlen Heeft wellicht iets te maken met het feit dat je op je 14 " SCT koelventilatoren hebt zitten? Gezien het feit dat je hier geen last van hebt?
          Een goede en afdoende verklaring ervoor heb ik nog steeds niet..Iemand?
          Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

John Baars

Interessant die opname van die pinched optics bij een ge´soleerde achterkant. Kan het misschien zijn dat er wat krom trekt?

Zo'n hoofdspiegel kan normaal naar voren zijn warmte niet door radiatie kwijt (spiegelend oppervlak heeft een lage emissiviteit), en voert dus bijna alleen door convectie warmte af. Deze warmtestroom maak je kleiner door de tube te isoleren, maar je houdt natuurlijk altijd een onge´soleerde koudere corrector plate aan de voorkant. Ondanks de dauwkap, zal de corrector plate echt een lagere temperatuur hebben dan de rest van het ge´soleerde systeem inwendig, inclusief hoofdspiegel. De vooraan afgekoelde lucht stroomt inwendig terug naar je hoofdspiegel ,waar deze weer opwarmt. Er zal dus een warmteverlies aan de voorkant over het oppervlak van je hoofdspiegel blijven door rondstromende lucht (convectie). Deze wordt kleiner door tube isolatie, maar verdwijnt niet.

Aan de achterkant straalt de hoofdspiegel wel warmte uit, van dit gezandstraalde, blanke glas is de emissiviteit hoog. Dit in tegenstelling tot de warmtestroom door convectie die hier minder kans krijgt door de krappe ruimte (ingebouwde ventilatoren van Frank even buiten beschouwing gelaten). Het warmteverlies aan de achterkant van de spiegel door radiatie is echter ook niet heel hoog. Zelfs als de achterkant van de telescoop van buiten niet ge´soleerd is, straalt deze niet veel warmte uit naar een veel koudere hemel, de achterkant is immers niet omhoog gericht. De spiegelcel zal dus warmte uitwisselen door radiatie naar de omgeving (grond) en convectie met de omringende buitenlucht. De temperatuurverschillen zijn hierdoor kleiner tussen achterkant van de hoofdspiegel en binnenkant van de spiegelcel, niet vergelijkbaar met wat een naar de koude hemel gerichte corrector plate of bovenkant van een tube aan warmteverlies ondervindt. Maar er vindt wel warmteverlies plaats.

Zou het kunnen zijn dat bij een ongeisoleerde achterkant het warmteverlies aan de achterkant van de hoofdspiegel door inwendig radiatie naar de iets koudere spiegelcel op een gegeven moment ongeveer even groot is, als het warmteverlies aan de voorkant van de hoofdspiegel door inwendige convectie? Ga je dan ook de achterkant isoleren, dan houdt je eigenlijk alleen warmteverlies aan de voorkant van de hoofdspiegel over door convectie over het spiegelend oppervlak. Ik ben geen kenner van de constructie hoofdspiegel van een SCT of van invloed van temperatuurverschillen op de optische vorm van glas, maar kan me voorstellen dat hier een temperatuurverschil ontstaat wat niet meer door warmtegeleiding door het glas (conductie) wordt weggewerkt. Ofwel, de voorkant van de hoofdspiegel wordt, na isolatie van de achterkant van de spiegelcel, over zijn spiegelend oppervlak kouder dan de achterkant van de hoofdspiegel met de ophanging en de ribben. Zou het kunnen dat je hoofdspiegel hierdoor krom trekt? Of lijkt het beeld hier niet op?

Robert.
            Last bewerkt door rweust; 14-01-19, 09:57.
            10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

De hoofdspiegel van de SCT is is conisch, dik in het midden en dun aan de rand.
              Temperatuur verschillen in het glas hebben daardoor veel invloed op correctie en op het focus.
              Wat ik doe met mijn 30cm F3 meniscus spiegel die overal even dik is de open aluminium achterplaat zodanig verwarmen ten opzichte omgeving temperatuur zodat die boven het dauwpunt blijft.
              De spiegel wordt gemeten die indirect verwarmt wordt door deze aluminium zodanig dat deze 0.2 graad boven het dauwpunt blijft gedurende de hele nacht (toen het nog helder was).
              Opvallend was dat het focus stabiel bleef gedurende de hele periode. De aluminium buis is aan de buiten kant volledig ge´soleerd en aan de binnenkant voorzien van aluminium diafragma ringen wat de confectie van de luchtstroom afremt.
              Dit was allemaal mogelijk met de voortreffelijke PID regelaar van Robert.

Commentaar

Werken...
              X