Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Plastidippen plukschuim voor stevigheid

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Plastidippen plukschuim voor stevigheid

Ik heb wat apparatuur besteld en een koffer incl. plukschuim om het mooi in op te bergen.

Kwam er (toevallig?) toch niet een aanbevolen youtube video (deze dus: klik). De beste maker van de video behandelt daar zijn op maat geplukte foam met een spuitbus plastidip. Spuitbaar rubber dus, min of meer. Plastidip wordt voornaamlijk veelvuldig gebruikt om delen van een dunne beschermende laag rubber te voorzien: zoals velgen, complete carosseriedelen, gereedschappen etc.

De functie van de plastidip is om in dit geval het plukschuim meer stevigheid te geven met behoud van elasticiteit. Zodat er niet steeds stukken af willen komen aan de kantjes. De plastidip lijkt wel goed in de poriën van het schuimrubber te trekken en goed te werken.

Als ik verder zoek op youtube wordt dit (in de usa) ook al veelvuldig gebruikt op het gebied (pelican-achtige)cases voor vuurwapens o.a.

Heeft iemand hier dit al uitgeprobeerd of weet er meer van?

Ik heb nog wel een klein promo koffertje met plukschuim staan dat anders toch niet gebruikt wordt. Ik wil eens gaan kijken hoe dat uitpakt met een spuitbusje plastidip van een tientje ofzo. Als test.
    Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50, Nikon D5300.

Klinkt interessant. Mijn ervaring is dat het spul niet heel snel slijt, maar ik gebruik hele platen kofferschuim, waar ik de vorm in uitsnij, niet de pluk-variant. Die plukvariant kan best wel snel slijten.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik ben alvast begonnen met mijn testproject.

Aangezien ik nog nooit iets met plukschuim heb gedaan, en maar een klein doosje heb liggen eerst gekeken wat er in past.
      Mijn 82° oculairen, en mijn 2"/1,25" barlow zouden er in moeten passen.

Vervolgens de buitenranden met cocktailprikkertjes gemarkeerd en gaan plukken.

Geprobeerd zoveel mogelijk complete stukken eruit te trekken in plaats van alleen enkele kolommen, zodat ik goed materiaal heb om de bodem op te vullen.
      Een stanleymesje/hobbymesje kan handig zijn om de verbindingjes bovenaan los te snijden voor het nette, dan verder gewoon met de vingers.

Bij de 24mm en de barlow een beetje een getrapte bodem gemaakt van het restmateriaal voor betere ligging.

Het tussenresultaat ziet er aardig uit maar wekt inderdaad niet veel vertrouwen op kwa slijtvastheid.

Dus ik heb een spuitbus "MASTON Rubbercomp spray mat zwart" meegenomen van de Hornbach. Die ga ik morgen in meerdere lagen aanbrengen.
      Ik kom er op terug met foto('s) en eindverslag als het klaar is.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2388.JPG views: 1 grootte: 2,62 MB id: 1401977Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2390.JPG views: 1 grootte: 2,90 MB id: 1401978Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2392.JPG views: 1 grootte: 2,67 MB id: 1401979
      Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50, Nikon D5300.

Commentaar

Plukschuim wil inderdaad nog wel eens los scheuren op de hoeken. Ik plak er met contactlijm een dunne plaat, 1 cm dik hardschuim overheen. Hardschuim is nog steeds enigszins flexibel, snijdt erg makkelijk uit (drukt niet veel in onder het mes) en scheurt moeilijk. Veel schuimrubber en flight case benodigdheden leveranciers leveren naast plukschuim hierom ook hardschuim.

https://www.astroforum.nl/forum/inst...9%C3%A9n-avond

Spuitrubber heb ik nog niet eerder gezien op plukschuim. Dit werkt wel erg mooi glad af, als dit lukt. Mocht de rubberlaag toch te snel scheuren, plukschuim druk je makkelijk ver in en vraagt om een stevige deklaag, dan kun je ook nog een weefsel wapening (bv verbandgaas) proberen in de eerste spuitlaag.

Ben benieuwd.

Robert.
        Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/17185-rweust" > rweust; 05-12-18, 12:39.
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Bedankt voor de reacties!

Hier mijn update:

Gisteren over de loop van de dag meerdere lagen Maston rubber comp erop gezet, in mijn koffie/lunchpauzes, zodat er tussendoor telkens een paar uur zat.

De spuitbuis geeft een krachtige straal gelocaliseerd in een verticaal vlak. Het zal ongeveer 45° zijn, in ieder geval niet een "wolkje" zoals bij sommige spuitbussen. Het is wel duidelijk dat dit bedoelt is om oppervlakken te coaten. Dat is fijn! Het werkt heel fijn om met zo'n straal alles mee te pakken vanaf alle kanten, ook de gaten.
          Vanwege de dikte van het medium (spuitrubber) moet je uiteraard wel ervoor zorgen dat de spuitmond schoon blijft. Dus na elke "coating-sessie" even de bus ondersteboven spuiten tot er alleen lucht uit komt (een seconde of 2).

Ik heb er ongeveer 6 coatings op gedaan, en even op gevoel; ongeveer een halve spuitbuis gebruikt.

De 2e foto is na 3 coatings. Hier zie je de lijntjes van het plukschuim nog. Je moet een beetje aanvoelen en zien op je niet te veel of te weinig er op spuit. Je wilt sowieso niet dat er poelen vloeistof op komen te staan, maar ook weer niet te voorzichtig zijn. Het doel is dat er zoveel mogelijk opgezogen wordt door de buitenste laag.

De 3e en 4e foto's zijn na 6 lagen en ik hem meegenomen heb naar huis en hij 24 uur de tijd heeft gehad om te dampen/harden.

Ik ben er erg tevreden over! Het voelt heel stevig aan, maar niet hard. Als je er op drukt met je vinger gaat het gebied eromheen mooi mee dus het is goed elastisch.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2393.JPG views: 1 grootte: 2,41 MB id: 1402076Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2394.JPG views: 1 grootte: 2,61 MB id: 1402077Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2401.JPG views: 1 grootte: 3,35 MB id: 1402078Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2402.JPG views: 1 grootte: 3,11 MB id: 1402079

Commentaar

Click image for larger version  Name:	IMG_2405.JPG Views:	1 Size:	1.91 MB ID:	1402084 En het volgende project dient zich reeds aan. Want de apparatuur waarover ik het had in de eerste post is een Skywatcher Star Adventurer die ik momenteel aan het leren ben onder de knie te krijgen. Om zo wat langere belichtingen te kunnen doen zonder meteen mijn hele bankrekening te plunderen.

Ik heb er meteen een mooie case bijbesteld met plukschuim. 2 lagen zitten er in, en een bodemlaag en het deksel heeft natuurlijk nopjesschuim.
            Dus ik heb wat te doen van het weekend .

To be continued.
            Voeg bestanden toe
            Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/18716-unigaze" > Unigaze; 30-11-18, 22:35.

Commentaar

Na de positieve resultaten van mijn "proefkoffertje" ben ik begonnen aan een iets grotere koffer.

Deze is voor vervoer (en opslag) van mijn Star Adventurer set. Hoewel die laatste nu nog gewoon staat te prijken in de woonkamer, terwijl ik er wat mee aan het proberen ben tijdens deze bewolkte dagen.

De koffer heeft interne afmetingen van LBH = 30x22,5x13,5. Het is de Geoptik EPH 30B050.
              Foto's van de verkoper boden mij enig vertrouwen dat het mooi moest gaan passen.

Toch als je dan zelf gaat passen wordt het al snel problematisch. Zo zat ik met het probleem dat er geen rekening gehouden was met de poolzoekerverlichter en de balhoofdadapterplaat. Ook vond ik de positionering van de contragewicht-stang zo dicht bij het plastic kapje (fragiel!) van de poolzoeker niet ideaal.

Dus na lang passen en meten en heel veel uitproberen ben ik met onderstaande oplossing gekomen. De EQ wedge moet hiervoor wel op 90° staan. Aangezien ik ook time-lapses er mee wil gaan maken niet eens zo'n nadeel dus. En het is immers *zo* afgesteld die eq wedge, en je moet toch het hele riedeltje doen bij een goede polar alignment. De balhoofdadapterplaat zit gemonteerd want dat is letterlijk minder dan 5 seconden voor de-/hermontage heb ik gemerkt. Zo heb ik uiteindelijk nog net genoeg ruimte gecreëerd om een 2x2 gaatje te maken voor de poolzoekerverlichter.

Waarbij opgemerkt mag worden dat Skywatcher de poolzoekerverlichter tegenwoordig levert met een opzetstukje (dat zie je hier niet want die zit naar beneden), zodat je die ook kunt monteren als de "fine-tuning mount" oftewel die L-bracket en eventuele scope en camera gemónteerd is. Ik las veel dat dit in het verleden een probleem was omdat je dan weer dingen moest gaan demonteren om je Polar Alignment te controleren. Ook dat mensen zelf aanpassingen deden of zelfs 3-D stukjes gingen printen ervoor. Niet zo langer nu! Skywatcher heeft schijnbaar geluisterd naar de klachten, heel fijn!

Dan nog een foto van het plukschuim onder behandeling. Het ziet er zo niet uit maar dat komt wel goed als eenmaal terug in de koffer en met inhoud!

Commentaar

De foto's in laatste post zijn niet te zien maar wat betreft de eerste posts is het wel goed spul. Zit er ook aan te denken om zo'n spuitbus te halen
                NexStar 127slt -72mm ED DS-PRO F5,8 skywatcher 10"flextube

Commentaar

Hey papiholandes dat de foto's niet te zien zijn wist ik niet. Bij mij zijn ze wel gewoon te zien.
                  Toch hier wat links die extern opgeslagen staan: indeling star adventurer onbehandeld plukschuim: https://i.imgur.com/lHP2IUD.jpg ,
                  plukschuim voor star adventurer na plastidip spuiten: https://i.imgur.com/cCXwDh7.jpg

Hier nu het resultaat na 24 uur uitdampen/harden. (externe link)
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2421.JPG views: 1 grootte: 2,06 MB id: 1402461

Commentaar

Ziet er perfect uit. Plastidip gewoon bij bouwmarkt te vinden?

Commentaar

papiholandes Ik heb "Maston Rubber comp mat zwart" gebruikt. Je ziet hoe de spuitbus er uit ziet in post #5. Deze kost 13,95€ bij de Hornbach bouwmarkt link.
                      Andere opties zijn de (originele) Pastidips (die kosten rond de €12,50) of vergelijkbare die je online koopt. Zo heb je een alternatief voor plastidip dat zich Fulldip noemt die kost 8,95 per bus. Maar je zit dan wel met verzendkosten. Link Deze heb ik zelf niet gebruikt dus kan er verder niets over vertellen. Succes!

Commentaar

Top. Dankje

Commentaar

Werken...
                        X