Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke voeding Rigrunner 4005

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Welke voeding Rigrunner 4005

Hallo,

Ik wil om het aantal kabels te verminderen een RIGrunner 4005 aanschaffen. Ik heb al wat op het forum gelezen maar wil niets zelf bouwen, behalve dan de huidige kabels van de nieuwe connectors voorzien. Welke voeding kan ik het beste aanschaffen? Er is zoveel te koop.....

Ik heb geen ervaring met deze Anderson Powerpole connectoren, maar vind ze er niet echt stevig, goed afgedicht en corrosiebeschermd uit zien. Ik vraag me af of ze echt vaak gekoppeld/ontkoppeld mogen worden. Ze zijn volgens mij meer voor vaste, flink stroomvragende 12V binnentoepassingen, zoals verdelers voor zware versterkers in auto's, vast ingebouwde 12V apparatuur in campers of caravans en kleine Solar installaties.

Meer professionele XLR connectoren, Weipu push-pull, Neutrix, Speakon, ed. zien er toch veel degelijker uit en hebben naast goede contacten in ieder geval ook goede afdichting, zodat vocht en condens minder corrosieproblemen geeft op de duur. Verder is het spul gemaakt voor professionele PA apparatuur, is vergrendelbaar, kan vaak gekoppeld en ontkoppeld worden en je kunt er per ongeluk op staan, zonder dat er wat gebeurd. Er zitten ook vaak kappen bij, zodat contacten en stekkers die niet gebruikt worden niet nat worden van de condens, zelfs mochten ze niet een keer per ongeluk in het gras vallen.

Voor binnenin een sterrenwacht zullen de Powerpoles wel kunnen voldoen, mits ze niet nat worden of vaak ontkoppeld worden. Voor in het veld zou ik een andere keus maken, maar dan zul je wel zelf wat moeten maken.

De voeding die je nodig hebt hangt af van alle apparatuur die je er op aan wilt sluiten. De RIGrunner is alleen maar een verdeler (tot max 40A totale stroom) en zegt niets over de benodigde voeding, behalve dat deze dus kleiner dan 40A moet zijn. Kun je wat meer info geven over de apparatuur en de gemiddelde stroom die er getrokken wordt bij 12V ?

Robert.
    Last edited by rweust; 14-09-18, 21:01.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Ik gebruik deze connectors nu al een paar jaar tot tevredenheid.
      Maar ik onderschrijf wat Robert stelt helemaal.
      Ik gebruik ze in mijn koepel voor semi-permanente connecties op de pier.
      Ik zou ze ook niet voor frequent gebruik toepassen.
      Ze clippen wel vast maar ze schieten toch vrij makkelijk los als je er per ongeluk aan trekt.
      In het donker is het ook een beetje pielen om ze in elkaar te steken.

Kijk anders hier ook even naar. Is goedkoper dan RigRunner en dichtbij.
      https://www.amazon.de/WINDCAMP-Power.../dp/B01KBTF7C0

En deze voeding?
      https://www.megekko.nl/product/0/792...RoC8XIQAvD_BwE
      Is er ook in 20A.

Ik had ze met een 10m dikke kabel en ronde pluggen (beetje huisvlijt) met elkaar verbonden.
      Click image for larger version  Name:	IMG_1076.jpg Views:	1 Size:	2.31 MB ID:	1393580
      Succes met zoeken.
      Arie
      Lacerta (Telescope with no name) 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + ASI1600MM-C + Canon7D Mod

Comment

Als bovenstaande, schakelende voeding goed functioneert met de camera apparatuur in een sterrenwacht en niet stoort, dan voldoet de 5A 13.8V hieronder waarschijnlijk ook wel. Deze is nog wat goedkoper. Het zijn echter allebei vaste labvoedingen, dus geschikt voor binnen. Voor buiten in het veld zijn ze beslist niet waterdicht genoeg, de 20A typen hebben zelfs een ingebouwde ventilator en die moet je geen vochtige lucht laten aanzuigen. Ik gebruik eigenlijk altijd een loodaccu, zelfs achter in mijn tuin. Ingebouwd in een stevige met rubber vijverfolie beklede en aluminium beslagen kist, veel veiliger.

https://www.eleshop.nl/schakelende-v...-tot-20-a.html

Robert.
        Last edited by rweust; 16-09-18, 22:16.
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Ik had hem dus ook binnen bij de deur staan. De 10m rubberen kabel was lang genoeg naar het terras waarde montering stond.
          Daarnaast een 10m USB3 versterkte kabel naar de laptop die ook binnen stond.
          Werkte altijd probleemloos.
          Ik heb de rubberenkabel en aansluitdoosje met Amp/Volt displaytje, naar Powerpole nog liggen.
          Als er een liefhebber voor is, kom maar halen.
          Lacerta (Telescope with no name) 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + ASI1600MM-C + Canon7D Mod

Comment

Dank voor jullie reacties. Ik heb een vaste opstelling in mijn sterrenwacht. De apparatuur die ik wil aansluiten is niet zo veel. Een lodestar volgcamera, een canon d1300, een focusser en een dew heater 2 kanaals van Astrotech.
            Ik heb nog naar andere powerhubs gekeken, maar kan niet echt iets vinden. De Rigrunner was eigenlijk het enige wat ik kan vinden...

Comment

12V Verdelers worden meestal zelf op maat gemaakt. Moeilijk is het niet, je hebt alleen connectoren (stekker en bus), zekeringen en een kunststof kastje nodig. De rest is dik draad, wat krimpkous en solderen.

De 30A blauwe, kunststof marine connectoren (de SP21 serie van Weipu wordt veel op boten gebruikt) zijn niet al te duur meer en het Chinese Weipu is toch een behoorlijk goed merk. Je zet ze goed vast door een ring met inwendige schroefdraad aan de stekker op de bus te draaien, ze zijn daarna waterdicht. Je bouwt dan echt al veel degelijker dan met bovengenoemde RIGrunner powerhub.

https://www.aliexpress.com/item/SP21...ceBeautifyAB=0

Zelf ben ik gecharmeerd van de SF12 serie Weipu push-pull connectoren. Deze zijn heel iets duurder en kunnen iets minder stroom aan (tot 8A echter geen probleem, de contacten gaan tot 13A, maar dan kom je met dikke kabel moeilijk weg in de connector). Ze zijn echter van metaal en onverwoestbaar. Ze zijn eveneens waterdicht, een stuk kleiner dan de blauwe, SP21 kunststof connectoren en vergrendelen veel eenvoudiger met een insteek-klik systeem. Deze connectoren koop je voor het leven en maken onder alle omstandigheden goed contact, hoe vaak je ze ook koppelt en ontkoppelt. Ik heb ze op de EQ6 en EQ5 gebouwd (ipv de ronde 5.5/2.1 mm voedingsplug die los kan schieten of slecht contact kan maken) en op mijn power tank.

https://www.aliexpress.com/item/WEIP...ceBeautifyAB=0

Robert.
              Last edited by rweust; 15-09-18, 18:15.

Comment

Dank Robert, zelf op maat maken doe ik niet. Simpelweg de tijd niet, moet me er helemaal in verdiepen en als ik iets niet goed doe, kans op schade.Ik prefereer een kant en klare oplossing.

Comment

Tja, dan blijf je een beetje bij de 12V sigarettennaansteker splitters en deze Rigrunner steken ben ik bang. Ook in de camper, boot en caravan wereld bestaan veel 12V verdelers uit losse componenten die je zelf op een montageplaat moet schroeven, in een kast moet bouwen en met gekrompen vlakstekkers moet verbinden. In de professionele audio/video wereld bestaan wel kant-en-klare 12V distribution boxes voor accuvoeding van zware apparatuur, maar deze zijn erg duur.

Misschien weet iemand nog een kant-en-klare oplossing? Wat de connectoren betreft, misschien dat anderen die wel zelf wel een verdeler of accuvoeding in elkaar willen zetten ook wat aan de info in dit topic hebben?

Robert.

Comment

Misschien toch maar eens op zoek hoe iets te bouwen met Weipu push-pull connectors.......

Comment

Niet zo heel moeilijk, hoor.

De connectoren weet je al. Je hebt eigenlijk alleen nog zekeringen nodig. In jouw geval blijf je overal dik onder de 5A stroom. Je kunt dan voor standaard glaszekeringen 5x20 mm kiezen, neem dan wel de trage typen (aangeduid met een T, voor max 5A stroom dus 5AT zekeringen). Deze kunnen in zekeringhouders die van buitenaf open geschroefd kunnen worden. Dit kan makkelijk zijn bij het wisselen. Voor iedere uitgaande connector (aansluitbus Weipu of what ever) zet je er één in de plusleiding.

https://www.aliexpress.com/item/5pcs...ceBeautifyAB=0

Een ander alternatief is een 12V DC fuse box met autozekeringen. Ook hier kun je voor 5A (lichtbruin) kiezen. Autozekeringen zijn altijd trage zekeringen. Je moet bij deze wel met vlakstekkers aan de gang om deze aan te sluiten, maar iedere autohandel kan je hierbij helpen. Hieronder een voorbeeld van een houder voor vier autozekeringen:

https://www.aliexpress.com/item/New-...ceBeautifyAB=0

Neem niet te dun snoer. Bij 5A maximale gelijkstroom is 1,0 mm2 al nodig (dit is het koperoppervlak van de draaddoorsnede), maar ga je langer dan verlies je al snel tienden volt spanning door de draadweerstand. Voor 3,5 meter naar mijn EQ6 gebruik ik al 1,5 mm2. Voor kortere stukken is 1,0 mm2 prima, na een zekering van 5A. Neem wel goed snoer, snoer bestaat uit veel kleine aders koper in elkaar en is soepel, in tegenstelling tot installatiedraad (massief koper). Luidsprekersnoer heeft weinig weerstand. Hiermee kun je prima inwendig een kunststof kastje bedraden. Niet de goedkope dubbele grijze of zwarte uit de bouwmarkt nemen, dit is rotzooi, maar soepele zwart/rode of transparante gemerkte. Het is ook zeer verstandig om voor de plus altijd een rode of gemerkte draad te nemen. Snoer kun je solderen en isoleren met krimpkous (neem geen PVC isolatietape, dit gaat op den duur weer los). Ook bij de krimpkous kun je zwart (massa) en rood (+12V) kiezen (vergis je je minder snel). Voor 1,5 mm2 dik snoer heb je wel een min. 30W soldeerbout nodig.

https://www.elektronicatekoop.nl/2-a...el-rood-zwarte

De uitgaande bussen voor de connectoren kun je ook met kleinere zekeringen dan 5A afzekeren natuurlijk, meer toegepast om je belasting zelf te beveiligen en niet alleen de kabel (een Lodestar trekt minder dan 1A). Je kunt dan ook wat dunner snoer aan de stekker naar het apparaat gebruiken.

De voedende kabel naar de verdeler toe hoef je in principe niet te zekeren, als je hier een lab voeding van max 10A voor zet. Een labvoeding zal stroombegrenzing kennen of op een andere manier beveiligd zijn tegen kortsluiting van zijn uitgang. Wel moet deze kabel deze stroom dan langdurig kunnen hebben. Hier zou ik dus dus minimaal 1,5 mm2 ingaande, voedende kabel gebruiken, bij een 20A voeding is 2,5 mm2 draaddoorsnede oppervlak al aan de krappe kant, zeker bij grotere kabellengtes.

Voor een kunststof (of metalen) kastje kun je nog prima bij de Conrad terecht. Neem deze niet te krap. Je moet snel aardig wat snoer wegwerken en er kan, mocht er toch iets fout gaan, nog een aardige warmte ontwikkelen in zo'n kastje voor een zekering van 5A er door gaat.

Succes, stuur me bij vragen maar een PM.

Robert
                      Last edited by rweust; 16-09-18, 23:20.

Comment

Ietse pietsie meer geld, maar ik ben op dit moment erg erg happy met mijn Pegasus Pocket Powerbox aanschaf (nieuw product juli 2018). Zeker voor de Windows gebruiker een prima basis... de automatische dew en temperatuur/vochtigheid/dauwgrens bepalingen, doen wat ze moeten doen.

https://pegasusastro.com/pocket-powerbox/
                        https://astrobackyard.com/pegasus-as...werbox-review/

Terzijnertijd tbv een vaste pier opstelling ga ik de "ultimate" variant, nu nog te duur voor me, zeker in de vergelijkingen meenemen. In samenwerking met mijn EKOS RaspberryPi kastje, heb ik alles nu teruggebracht naar 1 USB en 1 power aansluiting...

Overzicht van afgelopen donderdag (woensdag)?

Click image for larger version  Name:	Schermafbeelding 2018-09-17 om 14.32.39.png Views:	1 Size:	32.0 KB ID:	1393845

in samenwerking met sequence generator pro (via ASCOM), stress test met alles erop / aan en elke seconde een foto met filterwiel switch...

Click image for larger version  Name:	Schermafbeelding 2018-09-17 om 14.32.59.png Views:	1 Size:	170.5 KB ID:	1393846
                        Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Dank voor de reacties. Ik ga zoeken om het zelf te bouwen, maar de Pegasus is ook wel weer interessant, kende ik niet....

Comment

Working...
                          X