Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alles parfocal op een coma corrector

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by rweust View Post
    De 6 mm Delos heb ik nog niet, mocht iemand er één weten, ik ben geïntersseerd. Deze krijgt dezelfde adapter als de 10 mm.
    Zag toevallig net deze: http://te-les-koop.nl/BekijkAdvertentie.php?key=27583
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Originally posted by schoenmaker View Post
      Dank je wel schoenmaker , maar EUR 300,- vraagprijs is me toch echt te veel voor een tweedehands. Bij Jimmy zijn ze ook in de aanbieding, krijg je nog 5% astroforum korting en een korting als je direct via Ideal betaald. Om één of andere reden zijn deze Delos oculairs tweedehands erg duur. Ze hoeven van mij gebruikt, in goede staat, niet de helft van de nieuwwaarde te kosten, maar bijna 90% van de huidige nieuwprijs vragen is me toch echt te gortig. Contact opnemen heeft dan vaak niet eens zin.

Onlangs nog zo'n discussie gehad met een Duitse amateur astronoom die EUR 290,- voor zijn gebruikte 17.3mm Delos bleef verlangen terwijl Teleskop-Express, Astroshop en Robtics ze allemaal voor een netto bedrag rond de EUR 360,- verkochten en bij Jimmy (Astromarket) deze dus EUR 337,- nieuw, inclusief verzending koste. Hij heeft nog een paar weken tweedehands te koop gestaan, maar is op een gegeven moment kennelijk toch verkocht via Ebay. Ik ben uiteraard voor de nieuwe van Jimmy gegaan.

Natuurlijk hartelijk bedankt voor het melden, Dit waardeer ik echt, voel je zeker niet aangesproken door mijn reactie. Het probleem bij deze Delos oculairs blijft echter vaak dat mensen er tweedehands de hoofdprijs voor willen hebben en er dus kennelijk ook nog mensen zijn dit er dan toch voor over hebben.

Robert.
      Last edited by rweust; 09-08-18, 20:40.
      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Vond het ook heel duur, maar ik had ook geen idee wat ze nieuw kostten. Ik denk dat mijn complete oculair verzameling (incl alle 0.965") de 300 niet haalt...

geen idee ook wat voor een Televue Pronto en een C8 zinvolle oculairen zijn. Maar dat is wellicht eens een nieuw draadje waard op het forum (als het niet al bestaat)
        C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

f/6.9 en nog langere brandpuntsafstand, dan gaan Hyperions al vrij goed, denk ik. Nieuw nu iets van EUR 119,- , maar gebruikt vaak voor rond de EUR 70,- of minder te verkrijgen. 68 Graden AFOV, maar flinke eye relief en grote ooglens, lekker comfortabele oculairs om langer door te turen.

Ik heb een koffer vol, doe ze niet weg, maar je mag ze wel een keer lenen om te proberen.

Robert.
          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Originally posted by rweust View Post
            f/6.9 en nog langere brandpuntsafstand, dan gaan Hyperions al vrij goed, denk ik. Nieuw nu iets van EUR 119,- , maar gebruikt vaak voor rond de EUR 70,- of minder te verkrijgen. 68 Graden AFOV, maar flinke eye relief en grote ooglens, lekker comfortabele oculairs om langer door te turen.

Ik heb een koffer vol, doe ze niet weg, maar je mag ze wel een keer lenen om te proberen.

Robert.
            Ik ben erg benieuwd hoe het verschilt van mijn Plossls, en orthos, dus ik neem je aanbod graag aan.

Ik ga maandag op vakantie en de Pronto gaat weer mee. Na mijn vakantie zal ik je eens een PM sturen. Kom ik een keer op de koffie Ok?

Is er een simpel rekensommetje om te weten dat f6.9 en hoger bepaalde oculairs beter kan hebben? Of is het juist andersom, dat lagere f-waarden steeds oculair-kritischer worden.

Ik heb al een heel aantal keren bij anderen door hun telescoop gekeken en vond eigenlijk altijd het beeld zoveel mooier dan door mijn eigen kijkers, dus wellicht moet ik er toch eens aan... Komt die loonsverhoging toch goed van pas...

Comment

Oef, of er een simpel rekensommetje is weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk dat dit erg van de optische constructie van het oculair zelf afhangt. Ik weet wel dat Hyperions op lagere waarden dan f/6 in een Newton wel wat randastigmatisme gaan vertonen. Dit kruipt steeds meer op naar het centrum van het beeld hoe korter de brandpuntsafstand. Bij een f/5 is dit op zo'n 25% van de rand het beeld zichtbaar, bij nog kortere brandpuntsafstanden wordt dit echt meer storend.

Ik weet niet of andere Long Eye Relief Super Wide Angle oculairs dit hebben. De 68° Maxvision / ES heeft hier veel minder last van, maar deze oculair range gaat niet lager dan 16 mm. Bij 16 mm is de ER van de 68° ES nog minder dan 12 mm en niet meer vergelijkbaar met de 20 mm van een Hyperion. Onder de 28 mm zijn dit eigenlijk geen LER oculairs meer. Ik heb een 16 mm Meade die vergelijkbaar is met de ES 68°, deze helemaal aangepast (decloaked) en van een heel kort oogrubber voorzien. Optisch wat beter, maar op comfort winnen de Hyperions het met glans, zelfs op mijn f/5 Newton.

Voor een f/7 of meer refractor of een C8 schijnt een Hyperion wel goed te presteren en vertoont geen randastigmatisme meer, maar het beste blijft: gewoon even zelf een paar nachten uitproberen. Het zijn geen dure oculairs, ze zijn comfortabel en ze doen het goed, maar dit geldt voor meer merken.

Stuur me maar een PM na de vakantieperiode. Koffie staat klaar.

Robert.

Comment

En klaar....

Alle Delos oculairs (6, 10 en 17.3 mm) en de twee decloaked Maxvisions (28 en 40 mm) parfocaal en op de juiste afstand van 75 mm voor de GSO coma corrector. De nieuw gemaakte koffer gebruikt om alles in één keer mee te kunnen nemen.

https://www.astroforum.nl/forum/inst...9%C3%A9n-avond

In het grote vak nog net voldoende ruimte voor 2" filters (grijsfilters voor de felle maan, een UHC, een CLS en een OIII), een 2" 30mm focuser extension, een lange Cheshire met kruisdraad, een collimatiekapje, een zaklampje met wit / rood licht, een lenspen, een blaasbalgje, een lensdoekje en een 9V reserve batterij. Nog een klein schroevendtraaiertje voor de zaklamp mee en een inbussleuteltje voor de Delos adapters, maar dan is ie ook echt vol !

Click image for larger version  Name:	IMG_20180809_174336193.jpg Views:	1 Size:	1.39 MB ID:	1389502

Click image for larger version  Name:	IMG_20180809_174316271.jpg Views:	1 Size:	1.78 MB ID:	1389503

Alles klaar om zo mee te nemen bij mijn 10" f/5 Newton.

Robert.
                Last edited by rweust; 09-08-18, 18:43.

Comment

Robert, dit ziet er heel mooi uit, vakwerk!!
                  Even een vraagje, wat is een decloaked Maxvision?
                  Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Comment

Originally posted by ido.oosterveld View Post
                    Robert, dit ziet er heel mooi uit, vakwerk!!
                    Even een vraagje, wat is een decloaked Maxvision?
                    Zo noemen ze op CN en in Engeland de uitgeklede Maxvision 68° oculairs. Deze Maxvision oculairs zijn vrij goedkoop, hebben goede optische kwaliteit en een bruikbare range van 16 tot 40 mm brandpuntsafstand. Optisch zijn ze identiek aan de Meade 5000 SWA en de ES 68° gasgevulde reeks, maar wel een stuk goedkoper en dus erg populair, ware het niet dat deze oculairs door de dikke, verschuifbare bol die op deze oculairs als oogkap zit, erg zwaar zijn en ook niet erg comfortabel, vind ik.

Op CN en Stargazers zijn dus een aantal posts te vinden over mensen die deze Maxvision en Meade oculairs deels demonteren en uitkleden, "decloaken" dus. Je maakt ze kleiner, lichter en, door ze te voorzien van een oogrubber, ook comfortabeler. ES heeft dit voor hun 68° gasgevulde reeks met het oogrubber al gedaan, hier hoeft dit dus niet meer. Ik heb over dit "decloaken" ook een topic aangemaakt, vorig jaar:

https://www.astroforum.nl/forum/inst...field-oculairs

Robert.
                    Last edited by rweust; 15-08-18, 08:28.

Comment

Best goede oculairs en nog steeds te koop als "Ausstellungsware" bij Bresser: Maxvision 68° 28 mm voor EUR 70,-, de 34 mm voor EUR 80,- en de 40 mm voor EUR 95,-. Officieel zijn dit prijzen voor vitrine modellen, maar de 40 mm, die ik hier een jaar geleden gekocht heb, bleek in werkelijkheid gewoon nieuw, in een dichtgeplakte doos. Er zit ook garantie op.

https://www.bresser.de/Sale/Ausstell...ular-28mm.html

Click image for larger version  Name:	72a81538368860b9b602e94318442845_0215240.jpg Views:	1 Size:	10.3 KB ID:	1390220

Dit kun je er dus "decloaked" van maken, waarbij ik gekozen heb voor verwijderbare oogrubbers (zie link in vorige post):

Click image for larger version  Name:	image_90213.png Views:	2 Size:	1.04 MB ID:	1390221

Click image for larger version  Name:	image_90211.png Views:	3 Size:	1.10 MB ID:	1390222

Optisch goed en de 28 en 40 mm hebben een ruime ooglens en heerlijke eye relief. De 16 mm vind ik al minder comfortabel worden, weinig ER, volgens spec minder dan 12 mm en in de praktijk blijft hier weinig oogruimte over door de dikke en concave ooglens, al is deze optisch ook iets beter dan een 17 mm Hyperion op mijn f/5 Newton. Op CN wordt in oudere posts regelmatig beschreven hoe dicht de 28 mm en 40 mm Maxvisions optisch de 27 mm en 41 mm Panoptics benaderden, ook op snellere systemen.

Bresser heeft deze oculairs al meer dan een jaar in de "uitverkoop". Kennelijk was er een behoorlijke voorraad. In 2014 was het prijsverschil met een Panoptic al groot, maar nu is dit dus opgelopen tot minder dan 1/4 voor de 28 mm en zelfs minder dan 1/5 van de prijs voor de 40 mm. Ook met de optisch identieke ES 68° gasgevulde reeks is dit prijsverschil aanzienlijk, minder dan de helft voor de 28 mm en minder dan 1/3 van de prijs voor de 40 mm.

Nu ik over ben gegaan van de Hyperions naar de Delos, vullen deze 28 mm en 40 mm 68° Maxvisions mijn oculairkoffer dus mooi aan, maar wel "decloaked" en voorzien van een fatsoenlijk oogrubber, anders vind ik ze te groot, te zwaar en niet comfortabel genoeg. Origineel wegen ze 510 g en 1232 g. Eenmaal uitgekleed en aangepast vallen ze zelfs zo'n 100 g lichter uit dan de Panoptic of optisch vergelijkbare ES 68° oculairs. Met 386 g en 902 g blijven het echter geen lichte jongens.

Robert.
                      Last edited by rweust; 16-08-18, 14:00.

Comment

Working...
                      X