Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alternatief Delos 17.3

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Alternatief Delos 17.3

Gisteravond een mooie Paracorr op de kop getikt! Yay! Maar... Ik dacht dat ik dit al getest had maar ik krijg de 17.3mm Delos er niet scherp mee. Dat is wel een beetje balen want dat vind ik wel een heel lekker oculair maar ik me natuurlijk niet laten tegenhouden door 1 oculair. Ik heb hem destijds tweedehands gekocht dus het is geen heel groot drama om hem weer te verkopen.

Wat zou een mooi alternatief zijn voor die Delos, voor ongeveer de tweedehandsmarkt-prijs van een Delos? De oculairs daaromheen zijn de 11mm 82 graden Explore Scientific en de 24mm 68 graden Explore Scientific.
    16" F4.23 met paracorr Uittreepupil Met paracorr TFOV met paracorr
    Brandpuntsafstand 1997.55
    27mm 73.98 5.56 0.92
    24mm 83.23 4.94 0.82
    17.3mm 115.47 3.56 0.62
    11mm 181.60 2.26 0.45
    6.7mm 298.14 1.38 0.28
    4.7mm 425.01 0.97 0.19
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Een DeLite? De 18.2 of de 15mm hebben alletwee ongeveer dezelfde stop als de "kleinere" Delossen, en die liggen dan weer dicht in de buurt van de ES-reeks, dus dan moet het zeker lukken.

Click image for larger version

Name:	delite.JPG
Views:	1
Size:	14.7 KB
ID:	1385667

de Delos-specs-lijst:
    Click image for larger version

Name:	delos.JPG
Views:	1
Size:	35.5 KB
ID:	1385668

(te bekijken cijfertjes zijn die -0.23 bij jouw delos, Deze gaf bij mij ook een probleem waardoor ik mijn trusses moest inkorten. Alle andere (met 0.25) zitten goed, en ik kan ook mijn ES-reeks nog bezigen (en ik dacht dat die parfocaal waren geproduceerd) - in elk geval: met die 0.25 (kolom F) moet het lukken.
    Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Proficiat met je paracorr trouwens! knap stuk glas, zal je blij mee zijn!
      Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

17 Nagler! In de Intes en nu in de Tak het beste oculair om galaxies op te zoeken. Af en toe tweedehands verkrijgbaar, zet eens een "Suche" op Astronomie.de .
        Oh en werkt ook prima in de Dob met de Paracorr.
        Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Lieve skyfan dat is niet helemaal de prijs van een 2ehands delos meer he? Ik zit niet op astronomie.de, het is toch heel lastig om daarin te komen?

Oh en sorry dat was ik erbij vergeten te zeggen: Voorkeur gaat uit naar een 1.25" oculair ivm mijn filterset.
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Een 17,5 mm Baader Morpheus?

https://www.cloudynights.com/topic/6...r-impressions/
            SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
            Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Wat een prachtig geschreven verslag zeg! Dus ofwel een Baader Morpheus ofwel een Televue Delite. Zijn beide vrij nieuwe oculairs toch? Zijn er mensen hier met ervaringen met een van deze oculairs?
              Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Originally posted by oetie View Post
                Lieve skyfan dat is niet helemaal de prijs van een 2ehands delos meer he? Ik zit niet op astronomie.de, het is toch heel lastig om daarin te komen?

Oh en sorry dat was ik erbij vergeten te zeggen: Voorkeur gaat uit naar een 1.25" oculair ivm mijn filterset.
                Eh nee, in 1,25"past ie helaas niet. Maar ik kocht hem tweedehands meen ik voor ca 260 euro, dat zit niet ver boven een tweedehands Delos. En op astronomie.de hoef je je alleen maar aan te melden, simpel als wat. Ik heb nog nooit een nieuw oculair gekocht, gewoon geduld hebben en toeslaan als er iets leuks langskomt.
                En als je de pijn in je portemonnee al lang vergeten bent, heb je nog steeds plezier van zo'n duur oculair :-)

Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Ik had exact hetzelfde probleem met mijn Delos17.3 in combi met de Paracorr (en geldt ook voor de Delos 14).
                  De oplossing: Baader Pushfix reducer met slechts 1mm optische lengte. Daarmee krijg je de Delos 17.3 wel in focus!
                  (kheb daar ergens nog een post over gemaakt....)

Edit: de Delos 17.3 wegdoen is een stap terugnemen. Kwalitatief is er geen beter oculair in die prijsrange. Bezint alvorens je begint...
                  Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Tom! HELD! Thnx, ik ga hem meteen bestellen.
                    Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Jammer. Ik wilde die Delos al van je overnemen.

Now serious: go for it! Die Delos is een pracht-oculair!!
                      C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Ik heb er vanmorgen toevallig ook één besteld bij Jimmy. Ze zijn nu in de aanbieding (al is dit niet alleen bij Astromarket het geval). Je krijgt wel EUR 20,- korting omdat je je account opnieuw aan moet maken, vanwege zijn nieuwe webshop, en nog een kleine korting als je direct met IDeal betaald. Al met al koop je een 17.3 mm Delos nieuw voor EUR 339,-, inclusief verzending. Iemand die ik een aantal weken geleden benaderde in Duitsland wilde voor een tweedehands nog EUR 290,- hebben. Hij heeft het er kennelijk nog voor gekregen ook, want deze staat nu niet meer op Ebay.
                        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Je hebt trouwens nu ook een draaibank, Frank. De 17.3 mm Delos heeft zijn field stop meer naar binnen zitten in vergelijk met de 10 mm en de 6 mm Delos. Op een coma corrector heb je dus een "intravel adapter" nodig, zoals TeleVue deze noemt. In een 2"oculair houder komt de Delos dan wat meer naar binnen. De 17,3 mm Delos is aan de onderkant smal genoeg om een stuk in een 2" oculair houder te kunnen zakken.

Zo'n adapter is duur bij TeleVue en is uit een stuk 60 mm diameter aluminium makkelijk zelf te draaien. Je kunt hem dan ook zo maken dat deze 17.3 mm Delos netjes parfocal wordt en de juiste afstand heeft tot je coma corrector. Ik maak nu 3 van deze adapters en heb dan straks alle Delos oculairs en mijn 2 decloaced Maxvisions allemaal parfocal en precies op 75 mm afstand tot mijn 4-lens GSO coma corrector. Messing M4x8 inbus stelboutjes voor klemmen in de adapters beschadigen de oculairs overigens niet en zijn weer goedkoop op onze Ali.

Robert.
                          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Trouwens had ik hetzelfde probleem, Oetie.

Deze 3 handgemaakte adapters om de Delos oculairs gaan voor mij het probleem oplossen. Mijn GSO coma corrector heeft het liefst 75 mm afstand tot de field stop. Je ziet dat ik dit kan redden met de 2" oculairhouder en een standaard 2" M48 30 mm lang verlengstuk. De 6 en de 10 mm Delos krijgen een 1.25 naar 2" adapter die 3,3 mm boven de 2" oculairhouder uit komt en de 17.3 mm Delos krijgt een adapter die het oculair 8.8 mm dieper in de houder laat zakken. De adapters blijven vast aan deze oculairs.

Click image for larger version  Name:	Delos parfocal.jpg Views:	1 Size:	71.7 KB ID:	1385744

Alles daarna mooi parfocal en op precies de goede afstand tot de coma corrector.

Een "intravel adapter" levert TeleVue ook gewoon voor zijn Delos 17.3 mm.

http://www.televue.com/engine/TV3b_p...d=61&Tab=_parf

Of koop je ook een draaibank ? Is wel erg leuk, overigens, en net zo verslavend als een lasapparaat.

Robert.

Comment

Originally posted by rweust View Post
                              Of koop je ook een draaibank ? Is wel erg leuk, overigens, en net zo verslavend als een lasapparaat.
                              50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Working...
                              X