Announcement

Collapse
No announcement yet.

Comacorrector test met alle oculairs... Hoe ver inkorten nu?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Comacorrector test met alle oculairs... Hoe ver inkorten nu?

De E.S. HR comacorrector heeft volgens de specs 3,8 cm extra inwaartse ruimte nodig om in focus te komen.

deze avond heb ik eens getest of, en met welke oculairs ik kon werken zonder de trusses in te moeten korten.

met heel de E.S reeks (24-4,7 mm) kan ik (nipt) perfect blijven werken, als ik de draaibare knop van de comacorrector VOLLEDIG ingedraaid laat. (Dus zo klein mogelijk maak)
    Ik heb geen idee of filters hier nog extra ruimte nodig hebben, zo ja, dan wordt het misschien een probleempje.

recent kon ik echter een reeksje Delossen scoren. Ik was dan ook benieuwd of hier veel verschil op zat, en of zij vereisen dat ik de trusses inkort.

Het resultaat? Enkel met de 17,3 en de 14mm raak ik net niet in focus (met comacorrector) Alle andere (12-3,5mm) lukken wel.

Tussen het verste en het dichtste oculair zit ongeveer anderhalve centimeter. De dichtste range ligt ongeveer op 1,8cm en de verste rond 3. De focuser heeft 4 cm travel. Ik zou dus kunnen aannemen dat als ik de trusses anderhalve cm inkort, ik met alle oculairs in focus kan blijven komen?

Natuurlijk nam ik van de gelegenheid gebruik om beide reeksen eens naast mekaar te leggen... Het verschil is toch wel groot.
    de Delossen geven merkelijk een donkerder beeld, maar de inkijk is toch wel even wennen.
    Qua scherpte geeft de comacorrector voor beide reeksen een enorme verbetering.
    Ook hier halen de Delossen het echter van de ES- reeks.

Voor het grootste deel van de testjes had ik Arcturus in beeld gezet, en pas nu viel me op dat dit een dubbelster is, doordat de spikes dubbel bleven. Ze splitsen lukte me echter niet.

Nadien nog even snel wat rondgekeken: een mooie, scherpe ringnevel, M13 met zijn sterren van verschillende helderheden, m81 en 82 (jaja, galaxies vanuit mijn tuin!),..
    Benieuwd wat dit onder een donkere hemel geeft!!!
    Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

wat duidende foto’s van de focuser, markeringen staan voor focus zonder CC:
    Click image for larger version  Name:	94A9EAFE-B4C3-48A7-B757-14B1CDB04625.jpeg Views:	1 Size:	1.52 MB ID:	1382399Click image for larger version  Name:	2749C017-69C6-457F-A3A2-807D343D1564.jpeg Views:	1 Size:	933.5 KB ID:	1382400
    Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Voordat je de zaag in je trusses zet, zou je kunnen kijken of je spiegel op een of andere manier nog 1,5 cm omhoog kan. Je zou zelfs kunnen denken aan iets heel tijdelijks, mat blokjes ertussen ofzo als de schroeven niet lang genoeg zijn. Collimatie zal dan hopeloos zijn, maar je kan misschien wel kijken of al je oculairs scherp zijn, zonder onomkeerbaar zaag- en breekwerk.
      Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

Na een uitvoerige uitwisseling via WhatsApp, weten we dat de HR CC tijdens de test niet op de goede positie stond. Dat is essentieel om te beginnen.
        Na uitgebreide deductie, is bepaald dat de trusses met 20mm ingekort moeten worden.
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Comment

Originally posted by TomC View Post
          Na een uitvoerige uitwisseling via WhatsApp, weten we dat de HR CC tijdens de test niet op de goede positie stond. Dat is essentieel om te beginnen.
          Na uitgebreide deductie, is bepaald dat de trusses met 20mm ingekort moeten worden.
          Waarvoor nogmaals dank! Heel leerrijk en ondanks het abstracte gegeven, goed uitgelegd.

ik ben heel erg benieuwd hoeveel verschil dit dan nog zal maken, het beeld dat ik nu had was immers al heel knap.

voor de nieuwsgierigen: deze tabel was een grote hulp:
          Click image for larger version

Name:	Photo.jpg
Views:	2
Size:	190.5 KB
ID:	1382450
          Attached Files

Comment

Klopt: er is maar één positie van de ES HR corrector die correct is (al is die ietsje anders als je de spiegel met de collimatievijsjes naar voor of naar achter verzet).

En dan komen alle oculairs in focus, want die comacorrector blijft op dezelfde plaats en je draait de top anders (of je parfocaliseert jouw oculairs die meer uitdraaien vereisen met ringen op de juiste plaats). Meestal probeer ik de spiegel/trussen zo te krijgen dat ik ongeveer 3-5mm indraaien overhou met de comacorrector op de juiste plaats, dan kun je net nog met de oculairhouderknoppen scherpstellen.

En inderdaad, die tabel van TeleVue doet wonderen om met één TeleVue te kunnen weten waar die ES HR moet staan.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

‘t Is gebeurd...

Click image for larger version

Name:	0B8C0F8E-5736-453A-B3AB-0D9D4D95C911.jpeg
Views:	1
Size:	1.41 MB
ID:	1382552

Comment

Originally posted by Lifesvr View Post
                Voor het grootste deel van de testjes had ik Arcturus in beeld gezet, en pas nu viel me op dat dit een dubbelster is, doordat de spikes dubbel bleven. Ze splitsen lukte me echter niet.
                Hoewel off topic, noem ik dit toch even. Er is nog grote twijfel of Arcturus een begeleider heeft, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arct...anetary_system , en zo ja dan zal hij niet zomaar te zien zijn. Een zwakke begeleider zal (vrijwel) geen spikes geven, een heldere begeleider zou ook zelf te zien zijn.

Als de telescoop vier vangspiegelvaantjes heeft, denk ik dat de vaantjes die loodrecht (er van uitgaande dat de Newton zo geconstrueerd is) staan op de lijn vangspiegel-focuser, net niet precies in het midden staan. De spiegeling die bij drie 120graden van elkaar verwijderde vaantjes zes spikes geven, zal hier dan extra spikes geven net naast de andere. Ik vermoed dat de dubbele spikes zullen meedraaien als de buis draait en dat je bij andere zeer heldere sterren ook die dubbele spikes zal zien.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Hmm.. Ik ga er volgende keer eens extra op letten dan, maar het was de enige ster waar ik dubbele spikes bij opmerkte. Zeker omdat ik met nieuwe optiek bezig was, zou het mij bij de andere echt wel opgevallen zijn moest het ook daar dubbel zijn. Collimatie was OK, maar ik sluit niet uit dat dit ook een issue kon zijn, maar het zou me dan ook wel al eerder opgevallen zijn, niet? Ik kan me niet voorstellen dat mijn optiek nu plots -tig keer beter is geworden.
                  (Met 'dubbel' bedoel ik: evenwijdig, ze liepen niet van mekaar weg of zo.)

Binnenkort nog eens opnieuw testen, nu de trusses ingekort zijn moet ik mijn nulpunt nog vastleggen en kijken of ik met alle oculairs in focus kom, en of ik die spikes nog zie.

Comment

Klopt, EdwardB heeft een correct punt. De spider en/of vangspiegel zullen een klein tikkie off-center staan. Heeft met optimale collimatie methode te maken. Dit zit standaard in elke Alkaid ingebouwd.

Feit dat je ze nu wel ziet en vroeger niet ziet, is een goed teken! q
                    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Comment

Ik lees vooral: “dat ik mijn collimatiemethode moet verbeteren”

Comment

Nee, integendeel. Ik bedoelde niet de collimatie. Ik ging er van uit dat die goed was. Maar aangezien de vangspiegel van vooral een snelle Newton enige offset moet hebben, dan kan in de constructie ervoor gekozen zijn de gehele spider te 'offsetten' en de ophangvanen daardoor dus noodzakelijkerwijs niet in het midden zitten. Vandaar de dubbele en inderdaad evenwijdige spikes.
                        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Als de spikes precies evenwijdig lopen moeten die door twee lichtbronnen(sterren) worden gerealiseerd. Want van alle obstructies die dezelfde oriëntatie hebben komen de spikes op exact dezelfde plaats terecht. Zie voor toelichting; http://www.astrojac.nl/astrojac/node/103
                          je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Zonet nog effe getest - ik was te nieuwsgierig om de boel binnen te laten staan. Er zat wel aardig wat sluier en het was nog niet echt donker.

Deze keer wel volgens de regels van de kunst. CC erin op 13,5mm, stukje tape erop, sterretje in focus op de plakband, grootste oculair erin, opnieuw focussen maar enkel met helical van de CC.
                            Daarna gewoon terug met de focusser.
                            Alle oculairs komen nu netjes in focus, de 2cm was dus perfect, Tom!

de dubbele spikes blijven echter, ook op andere sterretjes. Ik zal er mee moeten leren leven.
                            Click image for larger version  Name:	A933677F-7F63-4930-9CE9-A5BBD728340E.jpeg Views:	1 Size:	51.6 KB ID:	1382714

Welk verschil merk ik nog? Ik kan veel meer zwakke sterretjes zien. Bij lage vergrotingen: loeischerp beeld. Bij de hoogste (3,5mm) is de ster geen puntje meer, maar een soort vlammende ventilator/propellor met een “vingerafdruk” van donkere lijntjes/cirkeltjes erop.

Best wel wat verbetering merkbaar dus! Ik ben razend benieuwd wat dit In Grandpré zou geven!!

Comment

Working...
                            X