Announcement

Collapse
No announcement yet.

Focuser vervangen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Focuser vervangen

Hallo allemaal.

Ik wil graag de focuser van mijn 'Orion Skyquest xt10i' (250/1200mm) vervangen voor een dual speed. Mijn budget is €160 +-

Heb al wat gelezen op dit forum. En voor dat budget kochten mensen de volgende focuser.

https://www.teleskop-express.de/shop...nsmission.html

Alleen weet ik niet of die past. En of ze allemaal universeel zijn. Ik wil namelijk niet gaan boren in mijn buis. Ook moet ik oppassen dat de 'draw tube travel' niet minder is dat ik nu heb. Want ik kom maar net in focus met sommige oculairs. En met 1 heb ik zelfs een verlengstuk nodig.

Ook kwam ik het volgende tegen
    https://www.astromarket.org/accessoi...yford-focusers

Weet iemand of dat iets is?

Andere suggesties zijn ook welkom.
    Last edited by kefkef; 11-04-18, 18:49.
    130mm/650mm newton | 40mm Coronado PST | 254mm/1200mm dobson | 20x80 verrekijker

Hier paar foto's van mijn huidige focuser.

Click image for larger version

Name:	20180411_174950.jpg
Views:	1
Size:	3.04 MB
ID:	1375646Click image for larger version

Name:	20180411_173134.jpg
Size:	3.24 MB
ID:	1375647Click image for larger version

Name:	20180411_173106.jpg
Size:	3.17 MB
ID:	1375648

van schroef tot schroef meet 85mm.
    130mm/650mm newton | 40mm Coronado PST | 254mm/1200mm dobson | 20x80 verrekijker

Comment

Als je de focuser gemakkelijk wilt vervangen isbhet van belang om te weten wat de maat is van de flens waarmee de focuser op een buis gemonteerd zit. Die steek van 85mm geld voor de schroeven waarmee de flens op de buis zit, maar als het goed is hoef je die helemaal niet te demonteren.

Een standaard flens heeft een gatdiameter van 78mm. Die monorail focuser bijvoorbeeld heeft ook die maat.

Focusers van Synta/Skywatcher hebben een andere maat, als je een dergelijk exemplaar momenteel op je buis hebt zitten gaat zo'n monorail niet passen zonder ook de flens te vervangen, vermoedelijk moet je dan ook nieuwe gaten boren in de telescoopbuis.

Ik heb zelf een tijdje zo'n monorail focuser gebruikt, ik vond hem zeker niet verkeerd. Werkte ook nog goed met een zware 34mm 2" oculair, en de reductie werkt bijzonder prettig bij sterke vergroting. Het is en blijft alleen wel een crayford-achtig mechaniek, hij kan dus gaan slippen (de frictie is overigens wel gemakkelijk met één handschroefje in te stellen).

Als je met een vervangende focuser net niet voldoende travel haalt, kan je er trouwens eenvoudigweg een 2" verlengbuis tussen steken. Zit zoiets niet al standaard bij je kijker geleverd?
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Comment

Ik heb op mijn 10" diverse focussers geprobeerd, de standaard SkyWatcher R&P, een Orion Crayford, de door jou genoemde Monorail en ben geëindigd bij mijn Moonlite. Ik heb diverse keren moeten boren om de focusser te kunnen monteren. Het gat waar de drawtube in gaat heb ik nooit hoeven aanpassen.
        Ik heb de focussers allemaal vervangen omdat er in meer of mindere mate speling zat in de focusseer inrichting en/of de drawtube kantelde. Beide vind ik persoonlijk zeer irritant, tot ik uit kwam bij mijn huidige Moonlite en die is absoluut spelingvrij. Die past niet binnen het budget, maar de monorail had van de focussers die ik heb geprobeerd de minste speling, die zou ik best aan kunnen raden als vervanger van je huidige focusser.

Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Comment

De moonlite hoor ik vaker voorbijkomen. En zijn mensen in het algemeen erg positief over. Helaas past die niet binnen mijn budget.

Zou wel mooi zijn als die monorail past. Die heeft volgens mij ook 1cm meer draw tube travel dan de huidige die ik nu heb.

Ik heb net flens gat opgemeten en die is 90mm. Dan zou die monorail helaas niet passen ?

markleeman Ja zo een verlengstuk heb ik. Die gebruik ik nu ook. Is inderdaad geen probleem. Zou alleen makkelijk meegenomen zijn als het met die nieuwe focusser wel zou lukken. Maar absoluut geen vereiste hoor.
          Last edited by kefkef; 13-04-18, 18:17.

Comment

Op de site van TS zie ik twee verschillende montageplaten voor de monorail met verschillende afstanden van de gaten om die vast te zetten.

Deze is 70 mm in de lengte en 73 mm in de breedte en deze 54,4 mm in de lengte en 91mm in de breedte. Wellicht dat er één past op de bestaande gaten. Overigens is het met zo'n montage plaat niet moeilijk om de positie van eventuele nieuwe gaten te bepalen. Wanneer die bepaald zijn aftekenen, OTA op zijn kant en voorzichtig boren, bramen verwijderen, spanen opzuigen en de montageplaat op zijn plek vastschroeven. Daarna kun je de focusser vastzetten in de montageplaat.

Daarna zul je wel de telescoop opnieuw moeten collimeren, te beginnen met het juist positioneren van de vangspiegel, die moet tenslotte weer exact voor de focusser komen. Dat moet je overigens ook doen wanneer je een focusser vindt die wel de gaten op de juiste plek heeft.
            Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Comment

Ik denk als ik die monorail wil. Dat ik dan toch gaten moet gaan boren. Ik zie anders geen manier hoe het zou passen. Ook met de montage platen.

Comment

Ik ga er nog even over na denken. Misschien dat ik van de week de 'Lacerta 1:10 micro transmission' ga bestellen.

https://www.astromarket.org/accessoi...yford-focusers

Comment

Wanneer je tevreden met met je huidige focusser kun je de Lacerta zeker overwegen.

Ik had een beetje mazzel van de week op astronomie.de stond een moonlite voor iets meer dan een nieuwe monorail, ik wil nog twee telescopen bouwen, dus die kwam mooi van pas. Met een beetje geduld kun je daar ook kijken.

Comment

Working...
                  X