Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiFePO4 opberginstructis

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

LiFePO4 opberginstructis

Mijn accu was aan vervanging toe, dus vandaag kwam mijn nieuwe (en superlichte) LiFePO4 accu binnen.
    In de bijlage staat dat de accu altijd volledig opgeladen opgeslagen moet worden.
    Maar in mijn herinnering heb ik hier op het forum weleens gelezen dat 40% ontladen eigenlijk beter zou zijn.
    Wat is waar?
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Het zal van het soort accu afhangen, denk ik. De fabrikant zou het het beste moeten weten en daarom zou ik hun aanwijzingen volgen.
    What where the skies like when you were young?

Comment

Ik heb nu sedert 1 jaar ook een LiFePO4 24Ah (van Tracer) en ik laat die na gebruik meestal liggen, zolang als deze niet onder 40% komt. Daags voor een lange warneemsessie laad ik 'em vol op.
      In de handleiding van fabrikant staat ook "iedere keer vol opladen", maar dat is de standaardtekst van hun gelaccus. Bij dit type werkt het anders.
      Ter info: na 1 jaar veelvuldig gebruikt reageert hij nog als nieuw. Kost wat centjes maar ik ben er supertevreden van.
      Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Bij een volgeladen Lithium accu zit er veel Lithium opgeslagen in de anode (grafiet). Dit kan op den duur door reactie met het elektrolyt en oxiden uit de kathode een laag gaan vormen rond de anode (SEI layer). Dit is één van de voornaamste oorzaken van veroudering bij Lithium accu's. Bij 40% lading vormt deze laag zich het minst snel. Een Lithium accu die je iedere ochtend vol laadt en gedurende de dag en avond leeg maakt zal een gemiddelde lading dicht in de buurt van de 50% hebben en veel laadcycli mee gaan. Een Lithium accu die je compleet volgeladen weg legt en maar eens per twee weken gebruikt heeft gemiddeld 100% lading en haalt tot wel 4x minder laadcycli.

Dit geldt voor alle Lithium accu's, voor zover mij bekend, ze hebben allemaal een grafiet anode, Lithium en een vergelijkbaar elektrolyt, alleen het kathode materiaal verschilt sterk. (Li)FePO4 als kathode materiaal zorgt er echter voor dat er veel minder makkelijk zuurstof vrij komt uit de kathode, dit verhoogt de veiligheid enorm, maar zorgt er ook voor dat verouderingsprocessen (zoals oxidatie) minder snel verlopen. Dit verhoogt ook nog eens de levensduur flink. Het maakt de accu echter wel weer groter en zwaarder (ruim het dubbele van een Lipo accu).

Wel is het zo dat je bij LiFePO4 zo veel laadcycli theoretische levensduur hebt (+1000 bij 80% DOD ontlading met flinke stroom) dat je er in het slechste geval (gemiddeld altijd 100% state of charge, vol) nog ruim 250 over houdt, goed voor jarenlang onbezorgd gebruik met een telescoop. Bij gewone Li-ion en Lipo (soms wel 500 laadcycli bij 80% depth of discharge met lagere stroom) is dit echter wel iets om rekening mee te houden voor ons soort gebruik.

Robert.
        Last edited by rweust; 15-02-18, 23:14.
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Het 100% vol opgeladen bewaar advies komt overigens inderdaad bij loodaccu's weg. Een loodaccu bevat (bijna) geen loodsulfaat op de platen als deze 100% vol opgeladen is. De kathode bestaat dan uit een laag looddioxide en de anode uit lood. Het elektrolyt bevat het maximum aan zwavelzuur in volgeladen toestand.

In deze toestand horen dus weinig tot geen sulfaatkristallen aanwezig te zijn op de platen en krijgen dus minimale kans om te groeien tot groottes die moeilijk omgezet worden of afbreken en onderin de accubak vallen (doen dan niet meer mee aan het proces, loodverlies). Er zal bij een 100% volgeladen loodaccu dus minimale sulfatering optreden, een oorzaak van veroudering bij een loodaccu's. Helaas geldt dit niet voor een andere oorzaak: positieve grid corrosie, hierdoor veroudert een loodaccu toch nog langzaam. Sulfatering kan een loodaccu echter snel minder doen worden (capaciteitsverlies) en moet zoveel mogelijk worden vermeden.

Een loodaccu (nat, gesloten, AGM of gel) dus altijd bewaren in 100% volgeladen toestand, een Lithium accu in 40% geladen toestand.
          Last edited by rweust; 15-02-18, 23:15.
          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Originally posted by rweust View Post
            Een loodaccu (nat, gesloten, AGM of gel) dus altijd bewaren in 100% volgeladen toestand, een Lithium accu in 40% geladen toestand.
            Dit laatste is niet altijd reclame voor een leverancier bij een bepaalde toepassing en wordt dus niet altijd vermeld. Mijn schoonmoeder kocht geen elektrische fiets bij een fietsenmaker die eerlijk vertelde dat je een Li-ion E-bike die je alleen af en toe in het weekend gebruikt beter half geladen kunt laten staan en pas vlak voor gebruik moet bijladen. Dit leek haar toch wel lastig. Nee, ze kocht liever een elektrische fiets bij een ander die aangaf dat de fiets gewoon 100% opgeladen moest worden en dan altijd klaar stond voor gebruik. Het betreft hier echter Li-ion accu's op deze fietsen die in beide gevallen uit dezelfde 18650 cellen zijn opgebouwd en dus de beste levensduur hebben bij een gemiddelde lading van 40%.

Het mooie is dat fabrikanten soms in hun documentatie bij apparaten met Lithium accu's vermelden dat ze vol opgeladen bewaard moeten worden, maar dit zelf niet doen als ze een apparaat leveren met een Lithium accu. Deze zijn vaak maar voor 40% vol geladen. Dit voornamelijk om reden dat Lithium accu's nog wel even opgeslagen kunnen zijn voor ze verkocht en gebruikt worden. De acculeverancier houdt hier dus wel rekening mee.

Voor smartphones en elektrische voertuigen die je dagelijks ontlaadt geldt dat je sowieso al ruim onder de 100% lading uitkomt, gemiddeld, wat de levensduur van een Lithium accu dus beter uitkomt. Het is echter wel zinvol bij een smartphone of tablet met een Lipo accu om deze pas 's morgens weer bij te laden, mits deze gedurende de nacht bijna geen stroom gebruikt en nog boven de 40% vol is. Je gaat dan over een periode van 24 uur meer de ideale 40% state of charge benaderen. Ook voor Li-ion accu's van elektrisch handgereedschap geldt dat je deze niet in de lader moet houden, bij geen gebruik. Gewoon halfvol in de accuboormachine laten zitten en via de snellader pas weer opladen als deze verder leeg raakt. Ook hier geldt, 40% gemiddelde lading geeft veruit de beste levensduur.

Een telescoop is echter een toepassing waarbij je een accu soms volgeladen, langere tijd klaar wilt hebben liggen, voor het geval het plotseling dan toch een keer helder wordt en dan ook flink wilt kunnen ontladen. Op dit gebied is een volgeladen, cyclische loodaccu met zo'n 300 laadcycli levensduur bij 80% depth of discharge ontlading soms een betere keus dan een standaard Li-ion of Lipo, zelfs met zo'n 500 laadcycli levensduur bij vergelijkbare 80% DOD ontlading (bij lagere stroom dan 1C). De gemiddelde lading van 100% over lagere tijd haalt het maximum aantal volledige laadcycli bij de Li-ion of Lipo hard onderuit. Ga je snelladers gebruiken om een Li-ion voor gebruik weer bij te laden, dan kun je deze Lithium accu's wel halfvol opslaan en gaan Li-ion en Lipo's weer langer mee dan de cyclische loodaccu. Sommige Lithium acculaders hebben ook een speciale storage stand, waarbij ze de accu op 40% geladen houden.

Li-ion en Lipo accu's zie je mede hierom ook nog weinig in standby systemen (noodvoorzieningen, klaar voor gebruik bij stroomuitval, dus altijd 100% opgeladen) toegepast. LiFePO4 is wel een goede keus voor een telescoop toepassing. De levensduur is al 3 tot 4x zo hoog als bij de gewone Li-ion of Lipo.

Robert.
            Last edited by rweust; 15-02-18, 23:19.

Comment

Robert, dank voor je zeer uitgebreide reactie!
              Mijn accu heeft geen storage stand, en wordt soms maanden achter elkaar niet gebruikt. En volgens de site wordt de batterij in 3-4 uur opgeladen, en meestal zie ik het wel een halve dag van tevoren aankomen. Ik zal dus kijken of ik rond de 40% geladen kan blijven zitten (zal 50% worden, want er is geen 40%-lampje en wel een 50%-lampje).
              Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

Kijk, dat is nog eens een uitleg om 'U' tegen te zeggen. Wow.
                Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Originally posted by petelaa View Post
                  Robert, dank voor je zeer uitgebreide reactie!
                  Mijn accu heeft geen storage stand, en wordt soms maanden achter elkaar niet gebruikt. En volgens de site wordt de batterij in 3-4 uur opgeladen, en meestal zie ik het wel een halve dag van tevoren aankomen. Ik zal dus kijken of ik rond de 40% geladen kan blijven zitten (zal 50% worden, want er is geen 40%-lampje en wel een 50%-lampje).
                  Geen probleem, gewoon bijladen tot het 50% vol lampje gaat branden. Je kunt de accu dan rustig wat langere tijd wegleggen. Wel na een maand of 2 - 3 even controleren of deze de lading nog heeft en weer even aan het laadapparaat hangen tot het 50% lampje gaat branden. Volladen altijd vlak voor gebruik (de dag er voor is prima). Dit is veruit het beste voor de levensduur van elke Lithium accu.

Je hebt overigens een LiFePO4 accu deze heeft bij 80% DOD ontlading al een levensduur van meer dan 1000 laadcycli. Bij lagere stroom, wij ontladen met minder dan 20% van de capaciteit (<0.2C), ofwel langer dan 5 uur, kun je wel uitgaan van ruim 1500 laadcycli bij 80% Depth of Discharge ontlading. Zelfs als je deze accu slecht behandelt en altijd 100% vol geladen weglegt, dan houdt je nog iets van bijna 400 laadcycli theoretische levensduur over (ca. 4x minder).

Stel je bent een fanatieke waarnemer en gaat 18 keer in de winter deze accu volledig gebruiken en ontladen tot 80% DOD. In de zomer gebruik je de accu ook maar zijn de nachten korter en heb je geen dauwverwarming nodig. In de zomer ontlaad je de accu 22 keer (inclusief een kleine waarneemvakantie) minder diep tot maximaal 40% DOD. Er zijn verschillende manieren om dit te benaderen, maar je kunt wel even uitgaan van gemiddeld 29 keer waarnemen bij 80% DOD ontlading per jaar. Met de theoretische levensduur voor een slecht gedurende de opslag behandelde LiFePO4 accu van bijna 400 laadcycli, kom je dan nog op bijna 14 jaar theoretische levensduur bij ons soort gebruik.

Vandaar dat de levensduurperikelen voor vol of halfvolle opslag minder spelen bij LiFePO4 accu's en deze dus goed geschikt zijn voor ons soort gebruik met een telescoop. Bij langdurig opslaan zou ik deze inderdaad halfvol laden, ben je er redelijk zeker van dat de accu binnen een week toch weer gebruikt gaat worden dan kun je een LiFePO4 accu ook wel even gewoon 100% vol laden.

Bij een gewone Li-ion of Lipo accu is dit echter een ander verhaal. Deze hebben ruim 3x minder laadcycli aan theoretische levensduur dan LiFePO4 bij 80% DOD ontlading. Bij slecht opslag gedrag en ons soort gebruik kom je in bovenstaand voorbeeld voor gewone Li-ion en Lipo op 4,5 jaar theoretische levensduur uit. Tenminste, als je er totaal geen rekening mee houdt dat je deze accu's beter 40% volgeladen kunt opslaan ipv 100%.

Dan doet een cyclische loodaccu het al beduidend beter met 10 jaar theoretische levensduur in bovengenoemd voorbeeld. De loodaccu moet wel 100% volgeladen worden opgeslagen en is dus altijd klaar voor gebruik.

Robert.

Zie ook onderstaande links van mijn presentatie in Almere van 19-1-2018.

https://www.dropbox.com/s/qytded22ca...02018.pdf?dl=0

Met een kort filmpje over wat er mis kan gaan met Lipo's (geen beveiliging in de cel zelf, misbruik wordt dan bestraft):

https://www.dropbox.com/s/drc88cufp3...anden.mp4?dl=0
                  Last edited by rweust; 16-02-18, 19:38.

Comment

Dank voor de uitgebreide uitleg, daar kan ik wat mee!

Ik heb sinds kort een Celestron LiFePO4 powerpack en vind hem echt ideaal: klein, licht, makkelijk in gebruik en geen gedoe met op/ontladen. Gewoon gebruiken, wegleggen, spanning checken, eventueel bijladen, gebruiken,.....Simpeler kan niet, een aanrader!
                    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | SW AZ GTi | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Comment

Working...
                    X