Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe zoeker, nieuwe kansen?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Een nog wildere optie zou zijn om mijn 4.5" Newton op de Harroscope te zetten. Maar dat wordt wel een hele sousa om dat te monteren, en waarschijnlijk gaat balans dan wel een rol spelen.
    16" F4.5 Harroscope | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newt | 7+10x50 bino
    The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Ik zit ook in een aanvliegroute maar je weet natuurlijk ongeveer wel waar je niét moet gaan schijnen. Zelfs in de Oesterput is het opletten want er is een band die Zuid-Noord loopt waarin af en toe een vliegtuig zit, maar met een beetje opletten is het geen probleem. Maar inderdaad, voor breedveldobservatie ben je met dat ding niet veel (maar daar dient de 10x50 verrekijker dan weer voor).
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Goed, ik ben er uit. Het wordt de zoeker die Guus noemde, de bestelling is net gedaan.
        Afgelopen zondagavond in het Dijkgatsbos heb ik weer ondervonden dat starhoppen zonder zoeker wel kan, maar het gaat toch een stuk lastiger. En ik heb er een mooi widefieldinstrument bij.
        Dank voor jullie reacties en wijze raad!

Comment

Heb je er ook het schoentje bijbesteld om de zoeker in te monteren?
          Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Originally posted by Rem View Post
            Een nog wildere optie zou zijn om mijn 4.5" Newton op de Harroscope te zetten. Maar dat wordt wel een hele sousa om dat te monteren, en waarschijnlijk gaat balans dan wel een rol spelen.
            Ik heb dat ook gedaan, maar dan op de Alt-lager. Dan heb je geen balansproblemen, maar dan moet je wel laag zittend kunnen observeren.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

TomC : Wis en waarachtig. Sterker nog, ik heb er twee besteld, een voor de zoeker en een voor de RDF. Maar thx dat je het noemt, ik had het zomaar kunnen vergeten.

sixela : Ik heb toch maar van dat idee afgezien. Ben ik niet handig genoeg voor. Op het Alt-lager monteren zou theoretisch misschien kunnen, maar dan moet je bijna liggend waarnemen, en dat gaat hem niet worden.

Comment

En zo is het geworden. Naar volle tevredenheid :-)
                Dank voor het meedenken!

Comment

Working...
                X