Announcement

Collapse
No announcement yet.

Losse dauwkap en los dauwlint of combinatie van deze twee.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Losse dauwkap en los dauwlint of combinatie van deze twee.

Beste forumleden,
    Hoe is jullie ervaring met het gebruik van een los dauwlint en een aparte dauwkap op een Newton telescoop? Of gebruiken jullie liever een gecombineerde?
    Mvg, Ray 0118
    Meade LXD 75 S/N 10" F4, ZWO ASI120 MC.

Ligt eraan wat je bedoeling is. Ik heb een C11 die erg dauwgevoelig zijn. Daarom een Astrozap dauwkap met geintegreerd dauwlint. In praktijk heb ik de combi bijna altijd nodig. Zonder dauwkap kan gewoon niet en het is een luxe om op elk moment het dauwlint te kunnen inschakelen.
    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Op een kleine Newton met gesloten buis heb ik nooit een dauwlint nodig gehad. De buis zelf is al een lange dauwkap .
      Op een refractor met ingebouwd dauwkapje is af en toe een dauwlint nodig, maar alleen in vochtige nachten. Misschien 10 of 20% van alle nachten.
      Met open Newtons (truss) heb ik geen ervaring.

Comment

Het mooie van mijn Meade LXD 75 S/N 10" is, dat het een gesloten buis heeft. Doch ik krijg er in deze vochtige maanden behoorlijk de pest in, als ik als een kapper voortdurend met een f÷hn in de weer ben. Wat TomC oppert, spreekt me aan. Luxe of niet, een overbodige luxe lijkt het me niet. Click image for larger version

Name:	685693-19.jpg
Views:	1
Size:	117.2 KB
ID:	1361272

Comment

Ah, een Schmidt-Newton, ik snapte de vraag ook al niet. Een dauwkap gaat dan zeker helpen, je kunt vrij eenvoudig en goedkoop het bekende, zwarte, yoga schuimmatje proberen. Lengte uitstekend voor je corrector plate ca. 1,5x de diameter, zolang je nog geen vignetering ziet. Een dauwlint kan er altijd nog onder, mocht de dauwkap niet voldoende zijn. Zelf maken of een gecombineerde kap kopen, maar ik zou het eerst eens proberen op de bekende en goedkope manier, zoek maar eens op yoga matje hier op het forum.
          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

Heb je al eens geprobeerd om de hele tube te isoleren?

Comment

Goed idee, Playstari! Ik ga morgen (vandaag) een grote spuitbus PU isolatieschuim kopen...

Comment

Heb nog veel isolatie folie liggen (goudkleurig) .
                weet niet waar je woont maar dat kun je
                zo meenemen
                Ik woon in Bunnik
                Last edited by playstari; 19-11-17, 17:35.

Comment

Heb een 6" newton met gesloten buis, deze heb ik aan de binnenkant geflocked en heb tijdens vochtige nachten wel eens last van een beslagen vangspiegel, sindsdien gebruik ik eigenlijk altijd een dauwkap met ge´ntegreerd dauwlint. Of het nou vochtig is of niet .
                  Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Bij een Schmidt-Newton heb je dezelfde dauwissues als met een SCT: die verdomde Schmidt plaat
                    Een yogamatje helpt inderdaad al goed, maar zelfs dan is het soms vechten. De beste investering voor je telescoop: dauwkap met ge´ntegreerd dauwlint. En een goede batterij die je de hele nacht vermogen geeft (been there ... done that...)
                    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Als extra maatregel kun je ook nog een soort lens (filter) van turbofolie voor je corrector plaatsen!!
                      Net als je solarfilter,maar dan zonder de solarcoating
                      Dit en de isolatie van de buis
                      Het word er in ieder geval niet slechter van
                      Last edited by playstari; 15-11-17, 18:06.

Comment

Working...
                      X