Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion Ultrablock 2" niet meer leverbaar?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Orion Ultrablock 2" niet meer leverbaar?

Ik ben voor mijn 34mm oculiar opzoek naar een 2" UHC filter (voor gebruik in een 12" f/5 dobson) en mijn keuze was gevallen voor een 2" Orion Ultrablock UHC filter.

Als ik bij Astroshop kijk zie ik echter dat deze pas volgend jaar leverbaar is (en die datum is al een paar keer opgeschoven..), bij TS staat zelfs "ask for delivery time". Kan ik concluderen dat dit filter niet langer leverbaar is, bijvoorbeeld door uit productie name)?

Ik zie dat het filter nog wel via Amazon verkrijgbaar is: https://www.amazon.com/Orion-5657-Ul.../dp/B0000XMUTQ, maar ik vraag mij af of dit wel een betrouwbaar kanaal is...

Ja hoor. Dat is stock die in Amerikaanse warenhuizen van Amazon zit en met Landmark naar hier wordt verstuurd. Maar eerlijk? Als je zo veel geld wilt gaan uitgeven (want veel beter dan een veel goedkopere Optolong of een ES is de Ultrablock niet) liever een NPB van okularum:

http://okularum.eu/index.php?route=p...=51&search=NPB

Met de (nu tijdelijk onverkrijgbare) Lumicon UHC en de nog betere Farpoint UHC (die straks Lumicon UHC wordt, omdat Farpoint Lumicon heeft overgekocht) het podium, qua kwaliteit.

Eveneens goed: de Thousand Oaks LP-2:
    https://www.amazon.de/gp/product/B00...A13MI8F6Q75WTB
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Ok, bedankt! Ik meende hier op het forum juist gelezen te hebben dat de Orion Ultrablock juist in de top-3 van aangeraden filters stond, als zijnde "best bang for bucks"? Maar niet helemaal dus...

Ik heb nu 1.25" een astronomik UHC, en zoek feitelijk iets dat grofweg vergelijkbaar is in kwaliteit. De Okularum en Thousand Oaks lijken daar aan te voldoen, dus die zijn interessant (hoewel ook wel weer een flink stukje duurder dan de eerder genoemde Orion Ultrablock).

Het valt mij op dat veel van de genoemde UHC filters ook in het diep rood nog veel doorlaten. Wat is daar eigenlijk de reden van? Voor visueel heb je daar niet zo heel veel aan toch? De Lumicon en de Ultrablock lijken twee van de weinigen die echt alleen een smalle band met H-beta en de twee OIII lijnen doorlaten, waarbij de Lumicon de smalst bandige is.

Comment

Best bang _for the bucks_ toen die nog vrij goedkoop bij Optique Unterlinden te koop was in 2" uitvoering.

In Europa is die nu duurder geworden.

https://www.telescopes-et-accessoire...tre-coulant_2_

Maar die prijs op Amazon is inderdaad niet mis: $139 met verzendingskosten en dedouanering is inderdaad maar €117 euro. Mijn commentaar was eerder gericht op de "Europese" prijs.

Ik heb ervaring met die AmazonGlobal shipping: je hoeft inderdaad niets te betalen aan extra douanekosten (Amazon dedouaneert voor jou), het is enkel pokketraag (net even traag als Amazon zelf aangeeft).

Optolong en ES is inderdaad veel variabeler qua kwaliteit. Je kunt dit hebben:

Click image for larger version  Name:	5338939130403152a4ada0781c14f026.jpg Views:	1 Size:	195.6 KB ID:	1358040

en dan zit je inderdaad met een veel te brede filter.

Ter vergelijking: Orion Skyglow:

En een NPB (rood) en Lumicon (blauw). Merk op dat de NPB hier maar 50% van H-beta doorlaat, maar in wat snellere kijkers verplaats de pasband zich wat naar het blauw:

En Thousand Oaks:

Die is perfect gecentreerd, met H-beta transmissie op 77%. Zeer agressief, meer nog dan een Lumicon, en toch H-beta/OIII-gebalanceerd.

Het voordeel van de "grote" merken (komt nog Astronomik bij, die sinds 2015 ook betere UHCs maakt) is vooral dat die pasbanden nauwelijks van filter tot filter verschillen.
        Last edited by sixela; 12-10-17, 17:32.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Die rode doorlaat heeft geen nut, want je oog ziet er toch niets van (behalve op de sterren). Het is gewoon een gevolg van de gekozen interferentiefilters.

Comment

Ik heb ervaring met die shipping: je hoeft inderdaad niets te betalen aan extra douanekosten (Amazon dedouaneert voor jou)
            Helaas heb ik een andere ervaring met aankoop via Amazon.de. Bij aankoop met een soortgelijk bedrag, moest ik ter plekke de pakketbezorger bijna €40,- betalen aan invoerbelasting. Ik denk dat het niet uitmaakt van welk land buiten de EU je iets bestelt. Overigens ligt dit niet aan Amazon. De levering via hen ging prima.

Als je het filter toch bij Amazon bestelt, is het denk ik wel verstandig op deze extra kosten te zijn voorbereid en iets tussen de 30 en 40 euro aan contanten te hebben, en met kleingeld want de pakketbezorger heeft iha geen wisselgeld.
            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Het hangt af van de verschepingsopties en wie het verkoopt. Ik had het specifiek over AmazonGlobal Shipping.

In dat geval vermeldt de prijs trouwens expliciet alles (ik haalde niet voor niets $139 aan, en niet de $110 dollar van de VS-prijs). Die "Import Fees Deposit" zijn de invoerrechten en de BTW op het materiaal en het (ridicuul goedkope) vervoer.

Shipping & Fee Details
              Price $109.94
              AmazonGlobal Shipping + $5.14
              Estimated Import Fees Deposit + $24.17

Total $139.25

Het leuke aan Amazon is dat je voor de inklaring vrijwel niets betaalt -- dat zit mee in GlobalShipping -- terwijl je bij de meeste courante verzendingsmethoden die via PostNL en Bepost gaan €30 extra aan je been hebt, gewoon als "administratiekosten".

Comment

Als je uiteraard op Amazon Marketplace iets koopt op Amazon.de en het komt van de VS, dan betaal je extra: niet alles dat op amazon.de staat is _van_ Amazon of komt uit Duitsland. Als het intracommunautair is betaal je niets extra, maar dan vermeldt de Amazonprijs op Amazon.de voor eigen artikelen dat het met Duitse BTW is, en bij andere artikelen moet je dus zelf kijken of er "Dispatched from X" staat, met X een intracommunautair land.

Comment

Sixela, bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Is de passband van de Thousand Oaks LP-2 ook nauwkeurig en constant geplaatst tussen verschillende batches? Deze lijkt mij verder heel geschikt voor het bekijken van zwakkere grote emissie nevels met zo een grote uittrede pupil!

Comment

Ja, zo'n LP-2 is inderdaad ook erg goed. Samen met de Farpoint en de Lumicon zijn het de beste. De NPB is eigenlijk nog selectiever, en is soms bijna een halve OIII filter als die aan de H-beta-kant wat te agressief is (er blijft evenwel altijd H-beta, dus op M8 zie je nog steeds veel meer nebulositeit aan de buitenkant dan met een OIII; als je geen OIII hebt is de NPB een moordwapen, en in Grandpré waren echte OIII-objecten zoals de Sluiernevels en de Sikkelnevel bijna evengoed als in een uitstekend Lumicon OIII-exemplaar -- de beste die ik ooit heb gezien°).

Ik doe trouwens binnekort mijn 2" NPB waarschijnlijk weg en neem een Farpoint/Lumicon, want dan liggen die iets verder uit elkaar. Maar die nieuwe batches worden nu pas gebakken...

Zaterdag doe ik een Cocon-California-Paardenkoptest tussen een Thousand Oaks LP4 en een Lumicon. Nog een paar keer en één van de twee gaat voor de bijl. De Baader H-beta is nu al kansloos, want de nauwe pasband is duidelijk een tikkeltje roodverschoven (als je twee filters hebt dan zie je duidelijk dat de pasbanden niet op elkaar liggen) en dat gaat de transmissie niet ten goede. Die verkoop ik daarom voor een prikje.

--
                    °Wederom: daar is de transmissie "maar" 90%, maar die filter is beter dan de meeste Lumicons met op het oude doosje 95% transmissie in OIII, omdat die net ietsje breder zijn)

Comment

Working...
                    X