Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen met een 34mm Explore Scientific 68° oculair (2") ?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Ed View Post
    Ik heb een optisch vergelijkbare Meade SWA 34 gehad, maar uiteindelijk omgewisseld voor een Pan 35. De Meade was te zwaar en maar scherp tot ong. 85% in mijn F5.6 refractortje . De Pan is lichter en scherper, tot ong. 99%, voor mij voldoende reden om over te stappen. Een tweedehands Pan 35 is te krijgen voor EUR 220-250, de financiele schade valt dus wel mee.
    Het is maar wat je verstaat onder meevallen. Vergeleken met een Maxvision variant praten we hier over ruim 2x de prijs van een nieuwe maxvision tov een tweedehands panoptic. Ik vind dat nogal wat, zeker omdat we het hier hebben over oculairen in de categorie +100euro. Daarbij krijg je in een f/5 newton hoe dan ook coma, waardoor de winst in scherpte deels verloren gaat.

Dit is nou een mooi voorbeeld van hoe storend randonscherpte is, waar de één het allang prima vind, is de ander toch nog niet tevreden en zelfs bereid om die verdubbeling van prijs uit te geven. Een discussie waar je maar moeilijk uitgeraakt, aangezien deze zo aan smaak onderhevig is.

Comment

De ES68 34mm bij Bresser is ook tweedehands.

Erg vaak zie je de Pan35 niet voorbij komen; het voorbije jaar heb ik maar twee keer een aanbieding ervan gezien. Idem voor de Nagler 26T5 ... (off-topic, sorry...)
      Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Comment

Ik heb de "Ausstellungsware" aanbieding van Bresser gebruikt en in mijn geval betrof de 40 mm Maxvision voor EUR 125,- echt wel een nieuw oculair. De doos was onbeschadigd en het oculair was origineel verpakt. Misschien dat de verpakking open is geweest, maar dit was niet te merken. Het oculair had ook nergens vingerafdrukken of kenmerken dat dit ergens was gebruikt of zelfs alleen maar vastgepakt.

Ik denk dat Bresser gewoon van deze voorraad af wil. Ze hebben deze 40 mm Maxvision nog steeds als "Ausstellungsware" op de site staan, ondanks dat er al enkele verkocht zijn.
        Last edited by rweust; 11-08-17, 11:52.
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

Voor dat geld heb je niets beter. Ja, er is op f/5 al wat randastigmatisme -- ik heb niet voor niets de mijne verkocht -- maar in die prijsklasse heeft al de rest er nog een pak meer last van. En op f/6 valt het al helemaal niet zo meer op.

Let wel: bij grote uittredepupillen begint je oog zelf ook flink wat astigmatisme bij te scheppen, over het hele beeld.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

De ES68 34mm bij Bresser is ook tweedehands.
            Dit zijn Ausstelungsware, dus 'showroomstukken' en dus niet echt te beschouwen als tweedehands. Bij Bresser zijn ze echt wel ok dat ze zulke kortingen geven. Andere handelaren doen hun aanbiedingen vaak voor slechts 10% of zoiets.

Dit is nou een mooi voorbeeld van hoe storend randonscherpte is, waar de één het allang prima vind, is de ander toch nog niet tevreden en zelfs bereid om die verdubbeling van prijs uit te geven. Een discussie waar je maar moeilijk uitgeraakt, aangezien deze zo aan smaak onderhevig is.
            Daarbij komt dat zodra je bereid bent om veel geld uit te geven voor een top-oculair dat (vrijwel) geen randastigmatisme genereert in f/5 of f/4 Newtons, je min of meer ook genoodzaakt bent om voor minstens zoveel geld een coma-corrector (al dan niet gecombineerd met een goede barlow) aan te schaffen. Omgekeerd zal je als je een dure coma-corrector voor je korte Newton koopt, deze het liefst ook combineren met de beste randgecorrigeerde oculairen.
            Tenzij je je niet zo erg stoort aan randfouten, draagt een korte Newton toch nog aardig wat verborgen kosten met zich mee. Vooral als je groothoek wilt.
            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Hallo allemaal, ik verwacht deze week mijn 2 nieuwe ES oculairen.
              Een 68° 20 mm oculair en een 82° 8.8 mm oculair.

Comment

Working...
              X