Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing oud model Baader Steeltrack met motorfocuser

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aanpassing oud model Baader Steeltrack met motorfocuser

Mijn tweedehands gekochte, 2” Baader Steeltrack focuser had nog wel eens last van iets kiepen tijdens het verstellen van de focus. Ik had alle speling er al uitgesteld, maar kreeg dit niet weg. De laatste 10 mm ingedraaid, verliep de laser soms tot 4 mm van de center markering op de hoofdspiegel weg (f = 1250mm). Altijd in dezelfde richting, bovenin het focusbereik bleef hij 20 mm lang recht, ongeacht de belasting.

Baader levert geen spare-parts meer voor het oude model (ze hebben onlangs de Diamond Steeltrack geďntroduceerd). Ik kon nog een paar looprollagertjes en een fijnverstel asje krijgen, maar daar hield het mee op. De looprollagertjes die TS aanbiedt zijn bleken voor de 3” uitvoering (staat er overigens niet echt bij). Vervangen van de looprollagertjes, verwijderen van de harde geleidingen, helemaal schoonmaken, geleidingen met een taaie epoxy lijm vast zetten (tegen eventueel kiepen in de sparing) en opnieuw alles afstellen. Het hielp niet echt veel, dus ik had er maar een beetje mee leren leven dat deze focuser wat hoger uitgedraaid gebruikt moest worden.

Onlangs zag ik echter dat hetzelfde type in Duitsland tweedehands worden aangeboden. Het betrof hier eveneens de door TS aangepaste versie met uitwendige draad om hier T-draad accessoires direct aan de focuser te kunnen schroeven. Hier zat ook nog een motorfocuser bij. Deze Steeltrack bleef al wat langere tijd te koop staan, er zat geen adapterplaat voor telescoop montage meer bij en geen kartelschroeven voor de oculairklemming. Ik kon hem voor een nette prijs overnemen om de zaak eindelijk eens in orde te maken. Ik had dan spare-parts genoeg en een motorfocuser op de koop toe.
    _

Deze Steeltrack positioneerde echter prima en bleef goed uitgelijnd, bleek na binnenkomst. Horizontaal opspannen in de bankschroef, 1kg gewicht er aan en de laser verliep nog geen mm over de hele lengte van mijn garage. Dit over het hele focusbereik en in vier richtingen (4x een kwartslag gedraaid in de bankschroef). Het was dus duidelijk welke Steeltrack voor de spare-parts ging dienen. Misschien dat er bij mijn oude Steeltrack iets mis was gegaan bij het uitwendig draadsnijden door TS. Bij het opspannen in de draaibank was dit deel misschien verbogen geraakt.
    _

De standaard motorfocuser van Baader is eigenlijk een beetje een simpel ding. Het betreft een eenvoudig 6-12V gelijkstoommotortje met aangebouwde vertraging. Het handbedieningskastje bezit een LM317 spanningsregelaar die met een potmetertje 2,7 tot 7,4V maakt uit een 9V batterijtje. Het loopt best soepel en zonder veel trillingen, maar ook op de snelste stand is dit ding echter nog steeds erg langzaam. Een heel focusbereik van 30 mm verstellen duurt dan op de snelle stand nog steeds ruim 6 minuten.

Baader levert twee aluminium blokjes mee die met inbusbouten aan de focuser body geschroefd worden. Hieraan gaat de motorplaat, eveneens geschroefd met inbusbouten. De tandriem zit dan om de motorpulley en de knop van de fijnverstelling en deze laat zich dus niet meer me de hand verdraaien. Ik heb geen zin om iedere keer met inbussleutels in de weer te gaan om deze motorfocuser te demonteren en monteren, noch heb ik zin om minuten lang met focus verstellen bezig te zijn als ik de telescoop visueel gebruik met een oculair wat niet parfocaal is. Dit moet dus anders.

Het idee om deze montageblokjes van Baader iets aan te passen was snel in 3D opgezet.
    _

_

En het werkt prima. Na lossen van de kartelschroef, kantel je de motor wat, waarna de tandriem er zo af te halen valt. Je kunt dan weer handmatig de focus verstellen. De motor blijft na kantelen hangen. Als je de kartelschroef er helemaal uit draait, verwijder je ook makkelijk de hele motor. Deze is dus zonder enig gereedschap te verwijderen. Monteren van de motor of het er weer opleggen van de tandriem gaat net zo makkelijk.
    _

_

_

Het is met een eenvoudige aanpassing zo een goed bruikbare motorfocuser geworden en de Steeltrack is toch een prima focuser. Ik had kennelijk alleen wat pech met mijn vorige tweedehands gekochte (en door TS aangepaste) model.
    _

Robert.
    Last edited by rweust; 19-06-17, 19:15.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.
Working...
X